Tänkte fästa en pull-up bar på väggen som den på bilden. Kommer att behöva 6 skuvar totalt, och tanken är att fästa den på två reglar. Tror ni att 8x40 mm franska träskruvar skruvar räcker eller borde de vara längre? Reglarna borde vara minst 45x95 mm tror jag då de är bärande. Vet inte riktigt hur stora skruvar man kan ha utan att riskera att skada reglarna.
Produkter som diskuteras: "träskruvar"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Har du gips ovanpå regeln, i så fall är nog 40 mm lite kort, sen kommer nog nederdelen av beslaget arbeta sig in i gipsskivan, kan motverkas genom att borra upp hålen i gipsskivan för de nedre bultarna och sätta vanliga plana brickor motsvarande gipsskivans tjocklek.T teacup skrev:Tänkte fästa en pull-up bar på väggen som den på bilden. Kommer att behöva 6 skuvar totalt, och tanken är att fästa den på två reglar. Tror ni att 8x40 mm franska träskruvar skruvar räcker eller borde de vara längre? Reglarna borde vara minst 45x95 mm tror jag då de är bärande. Vet inte riktigt hur stora skruvar man kan ha utan att riskera att skada reglarna.
Det är nog bra att borra upp regeln med ett 4 mm borr innan du monterar bultarna, så blir det mindre risk för sprickor när du drar i bultarna.
Redigerat:
Hej, precis, det är en gipsvägg ovanpå så har använt en regelsökare för att hitta reglarna. Tänkte använda brickor till alla skruvar. Hur djupt vill man ha skruvarna för att vara på den säkra sidan? Läste någonstans att djupet ska vara 4 ggr diametern av skruven, så om man använder 8 mm skruvar så ska längden vara minst 32 mm. Därför tänkte jag att 40 mm borde passa.P Peter787 skrev:
Har även 8x70 mm så de kanske är bättre?
Normala gipsskivor är 13 mm.T teacup skrev:Hej, precis, det är en gipsvägg ovanpå så har använt en regelsökare för att hitta reglarna. Tänkte använda brickor till alla skruvar. Hur djupt vill man ha skruvarna för att vara på den säkra sidan? Läste någonstans att djupet ska vara 4 ggr diametern av skruven, så om man använder 8 mm skruvar så ska längden vara minst 32 mm. Därför tänkte jag att 40 mm borde passa.
Har även 8x70 mm så de kanske är bättre?
Ligger regeln, har du 95 mm att skruva i, eller 45 mm om den står ?
Du vill ju inte ha skruvspetsar på andra sidan väggen, men det är du som riskerar att trilla ner och eventuellt skada dig.
Jag hade använt 8*70.
8x4 = 32+13 för gips + ev 11 för osb/plywood + tjocklek på materialet du skruvar upp. Dina 40 är alltså för korta.T teacup skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Fästa bärlina i hus eller inte?
Altan & Uteplats -
Fästa bärlina på puts eller innanför puts?
Byggmaterial & Byggteknik -
Fästa regel/bärlina väggen för pergola?
Byggmaterial & Byggteknik -
Fästa bärlina till altan i fasaden
Grund & Markarbeten -
Kan man fästa bärlina till trädäck direkt på krypgrunden
Utbyggnad och tillbyggnad