Hej

Jag har rivit en vägg som var mellan mitt kök och vardagsrum och skall nu bygga upp en dörrkarm runt hålet.
Väggen består av 70mm blåbetong och är väldigt känslig och så alla vet så är det väldigt känsligt.
jag skall sätta fast planhyvlat 95x21 som skall vara mot den kapade ytan sen sätta foder runt det.
jag skall i samband med detta fälla in dosor i denna konstruktion för att kunna hantera den el som tidigare fanns i väggen. Denna planhyvlade bräda måste således sitta en bit från betongkanten för att kunna få plats med dosor samt rördragningar.

det jag nu är ute efter är ett bra sätt att sätta fast dessa planyhyvlade brädor och samtidigt kunna få dessa i lod då snittet idag inte är helt rakt.
Kan karmskruv fungera? Hur får jag fast dessa i blåbetong på ett betryggande sätt?

Bifogar en bild på väggen: http://forumbilder.se/CEK2C/2013-06-22-19-55-36

tack på förhand

Jag skulle ta en 45x70 eller 21x70 om det passar bättre och sedan limma och plugga/skruva denna (fasadplugg i lämplig dimension). I denna bräda skruvar du sedan distanser så att dosorna får plats + att synligt foder skruvas i denna.

Hur ska du sedan täcka in väggen? Gips över hela ytan?

Denna lösning har jag funderat på och det lutar åt det, det jag är rädd för är att fasadplugg skall spräcka väggen men den kanske håller?

Jag skall inte täcka väggen utan den skall vara öppen och skall ta foder för att täcka mellanrummet mellan den planhyvlade brädan och väggen.

Redigerat:
Om du förborrar rätt kommer det gå bra men du kan ju också skippa pluggen och endast limma. Med rätt montagelim kommer det sitta som berget.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.