Hej,
Jag funderar på att montera 95x95 NTR-A stolpar rakt ner i backen och sätta solceller mellan varje stolpe.
Jag har gått och funderat ett tag på hur jag bäst löser infästningen. Ett par saker att tänka på:

Rörelser
Virket sväller/krymper lite beroende på fuktmängden, kanske aluminiumramen också gör det, men borde vara minimalt.

Material
Hade ni valt C4, A2 eller A4 för infästning?

Infästning
Det är ganska lockande att bara borra hål i ramen och skruva dit skruvarna. Men drar jag skruven hårt så riskerar jag väl att spräcka glaset när stolpen sväller vid väta?
Drar jag den för löst så där är lite svällmån, så riskerar jag väl att hålet blir störe och större vid blåst (pga av vibrationer)?

Jag funderade på att sätta brickor av epdm både mellan stolpe och ram, men även mellan ram och skruvskalle, i tron om att den skulle ta upp lite rörelse. Sen om det fungerar i praktiken vet jag inte.

Ett annat alternativ vore att fräsa/såga de två främre hörnen och fälla in panelen där och sen låsa med något framifrån, oklart vad som är lämpligt.

Det är i denna stilen jag har tänkt mig:

Solpaneler monterade mellan trästolpar längs en grusväg i en grönskande landsbygdsmiljö med en järnväg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Solpanel monterad på trästolpe med synliga skruvinfästningar i metallram.
Skapa konto

Finns säkert någon finurlig person på detta forum som har en bra idé till lösning. Vad tror ni?

Det går att använda sådana här kortskenor av aluminium, som med 2 st rostfri skruv ca diam 5 à 6 mm skruvas fast i virket(stolpen), sedan läggs panelen mot kortskenan och fästs panelerna med de vanliga änd- och mittklämmorna. Dessa är av fabrikat tyska S:flex. Det finns nog liknande av andra fabrikat. Fördelen är att det är korta alu-bitar och låg vikt (alltså inga meterlånga skenor som kostar väldigt mycket att frakta).

• S:flex komponenter: kortskena HS HK 125, ändklämma AK II Klick, mittklämma Modulklick, alla av tyskt fabrikat för montering av paneler.
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Det går att använda sådana här kortskenor av aluminium, som med 2 st rostfri skruv ca diam 5 à 6 mm skruvas fast i virket(stolpen), sedan läggs panelen mot kortskenan och fästs panelerna med de vanliga änd- och mittklämmorna. Dessa är av fabrikat tyska S:flex. Det finns nog liknande av andra fabrikat. Fördelen är att det är korta alu-bitar och låg vikt (alltså inga meterlånga skenor som kostar väldigt mycket att frakta).
Jag har Weland kortskenor (30cm), men skulle vilja få in panelerna mellan stolparna.

Har du redan panelerna? Titta på dess alu-ramar, där finns kanske 2 st hål(diam ca 5 mm) på varje långsida, se bild från baksida på en panel.
Då kan du använda ett vinkeljärn av alu som skruvas i stolpen och panelen fästs i vinkeljärnet med M4-skruv och mutter.

• Ritning av baksidan på en panel med hål markeras med pilar, används för montering med alu-vinkeljärn, M4-skruv och mutter. Måttangivelser synliga.
    Skapa konto
A Arnodt skrev:
Har du redan panelerna? Titta på dess alu-ramar, där finns kanske 2 st hål(diam ca 5 mm) på varje långsida, se bild från baksida på en panel.
Då kan du använda ett vinkeljärn av alu som skruvas i stolpen och panelen fästs i vinkeljärnet med M4-skruv och mutter.
Ja, merparten av standardpaneler har monteringshål på baksidan.
Har du någon lämplig vinkel i åtanke också?
Det blir lite projekt att hitta/fixa lämplig vinkel känner jag.
Dessutom driver det kostnad med både skruv, bricka, fjäderbricka och mutter.

Gå till den lokala järnhandeln så har de väl vinkeljärn av aluminium i olika bredder, och rostfri skruv också. Järnia, Bauhaus, Hornbach med flera. De kan nog också kapa i önskad längd på vinkeljärnsbitarna, men det brukar kosta per kapning några kronor, så billigare att kapa hemmma.

Vinkeljärn av aluminium kanske 30 x 30 mm? Du får mäta på panel och stolpar vilken dimension på alu-vinkeljärn som kan passa.

Redigerat:
X xLnT skrev:
Ja, merparten av standardpaneler har monteringshål på baksidan.
Har du någon lämplig vinkel i åtanke också?
Det blir lite projekt att hitta/fixa lämplig vinkel känner jag.
Dessutom driver det kostnad med både skruv, bricka, fjäderbricka och mutter.
Kanske bara en trälist bakom och en framför panelerna. Då blir det som ett spår. Behöver inte äns vara list hela vägen.

En kloss nere på varje sida.

Annars tänk dig fönster. Är ju samma monteringssituation.

Det är viktigt med en konstruktion som tillåter rörelse utan att det belastar panelerna, så du behöver något mjukt material som tillåter lite flex i installationen.
Stolparna behövet sitta fast ordentligt i marken eftersom vindlasten och sättningar/rörelser i marken kan skapa stora spänningar i panelernas ramar och glas med tråkiga konsekvenser.
Lycka till!

G Gillar att bygga skrev:
Det är viktigt med en konstruktion som tillåter rörelse utan att det belastar panelerna, så du behöver något mjukt material som tillåter lite flex i installationen.
Stolparna behövet sitta fast ordentligt i marken eftersom vindlasten och sättningar/rörelser i marken kan skapa stora spänningar i panelernas ramar och glas med tråkiga konsekvenser.
Lycka till!
Inga konkreta förslag?

Du kan kanska använda aluminium-U-profil som skruvas på stolparnas insida(de som vätter mot varandra) och sedan så att säga glida i solcellspanelen från ovan. Då sitter själva panelen inte fast utan glappar litet mellan U-profilerna, vilket kanske kan vara bra för att fånga upp rörelse på stolparna.
U-profilerna behöver inte vara långa som en långsida(ca 1,2 m) på en panel, utan kan vara 2 st på varje stolpsida med längd ca 1 dm för att bli billigare.

• Gilla
xLnT
  • Laddar…
Hur bra funkar ren aluminium mot tryckt virke?
Vad jag läst kan det bli problem.
Men själva idén va inte alls dum.

Just nu lutar det åt att jag köper A4 skruv och epdm brickor som distanser mot stolparna och sen epdmklädd A2 bricka mellan skruv och panel.

Om du nu har kortskenor från Weland , har dom inga förslag på montage?

Fredrik där har ju jobbat i många år , han var grym den tiden jag jobbade hos en återförsäljare för Weland.

S Simonstahl skrev:
Om du nu har kortskenor från Weland , har dom inga förslag på montage?

Fredrik där har ju jobbat i många år , han var grym den tiden jag jobbade hos en återförsäljare för Weland.
Jo jag har pratat med Weland, skulle använt dom till c-profil i stål var det tänkt från början.
Men så dök alternativet upp med tryckta stolpar istället som jag tycker blir en både snyggare och enklare Installation.

Jag skulle behöva dela kortskenan i tre delar (på 10cm). Då finns risken att skenan fläker upp sig.
Fästena har nämligen inga hullingar som van der valks har.

Kan säkert sälja skenor/fästen på blocket eller annan annonssida så är inte så orolig över det.

Arnodts förslag tycker jag är en bra ide.
På ditt spår skulle jag föredra att montera panelernas aluminiumramar direkt i stolparna men med lagom stora gummikutsar placerade mellan ram och stolpe. Dessa kan då tillåta relativt stora rörelser (både temperatur relaterade och eventuella markrörelser som kan påverka stolparna) från att skapa spänningar i ram och glas.

Lagom stora för mig betyder c:a 10mm tjocka och 25-40 mm i diameter. De kan enkelt limmas i fyra hål som finns, eller borras, i närheten av ramens hörn. Hålen i gummikutsarna ska vara mindre än hålen i ramen för att tillåta relativ rörelse däremellan. Bra att använda EPDM belagda brickor som du funderar på. Risken för galvanisk korrosion elimineras då.
Kollade snabbt på Amazon och ser att det finns många olika val:

https://www.amazon.se/SAVITA-Vibrat...d=1752913427&sprefix=gummikuts,aps,141&sr=8-9

https://www.amazon.se/Prasacco-gumm...2d-a9a0-b39fa505e45c&pd_rd_i=B0B4MLXGY5&psc=1

• Gilla
xLnT
  • Laddar…
XlnT,
Du kan fästa gummiduk på U-aluminiumprofilen på den yta som annars direkt skulle komma i kontakt med tryckimpregnerade virket. Sådan gummiduk(av EPDM) finns i tjocklek 1 mm, vilket räcker, och är självhäftande(man river bort ett skyddspapp). Jag har själv fäst sådan gummiduk på alu-kortskenor(inte några u-profilskenor, men samma princip att fästa gummiduk) som monterats mot tryckimpregnerat virke se foto. Det svarta är inte färg utan gummiduken.

Det är förmodligen riktigt att det kan uppstå korrosion på aluminium i kontakt med fuktigt tryckimpregnerat virke.

• Svart gummiduk fäst på en aluminiumkortskena, vilket skyddar mot korrosion vid kontakt med tryckimpregnerat virke.
    Skapa konto
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.