Hej!

Jag tänkte fästa en överliggare (översta brädan på bilden, ca 2 meter upp).
Men frågan är hur jag gör bäst?

Skruva rakt uppifrån genom brädan?
Syns minst...men bra???

Skråskruva? Syns...men bättre???

Hur hade ett proffs gjort?

• Trädäck med överliggare på vertikala stolpar framför en häck av gröna och bruna buskar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Rakt uppifrån med 2 st långa 100 mm sjävborrande skruv , skruven kommer att gå i längsfibrer och biter
inte bra annars , det med borrande gör att stolpen inte spräcker

Fast då samlas vatten i skruvhålet.
Hoppas att överliggaren är lite snedhyvlad så att vatten kan rinna av.
Jag hade tagit ut ett 25 mm brett och 50 mm djupt spår i stolpens överkant och skruvat en 95x50x25 brädbit underifrån mot överliggaren. Den brädbiten sänks ned i spåret och kan skrivad fast från bortasidan av stolpen.

R
T Thomas_Blekinge skrev:
Fast då samlas vatten i skruvhålet.
Det ska ju vara vattentålig skruv , det är under bar himmel den ska vara

J
Är inte proffs, men hade skruvat två trallskruv precis som på golvet. Två för att man hindrar att träet slår sig och ovanifrån för att ingen ser detta någonsin.

Allt är impregnerat. Alla skruvar trall ovanifrån. Ingen kraft öht annat än max 15cm snö på ett par graders vinkel så allt annat än trallskruv är överdrivet.

Redigerat:
R rävlyan skrev:
Det ska ju vara vattentålig skruv , det är under bar himmel den ska vara
Det är inte skruven, liteavvarje, som ska tåla vatten, men skruvhålet samlar vatten som kan rinna in i virket som då förstörs.

nikasp
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är inte skruven, liteavvarje, som ska tåla vatten, men skruvhålet samlar vatten som kan rinna in i virket som då förstörs.
Har du någon praktisk erfarenhet av det? Vi har massor av trädäck, minst 12 år, runt halva vårt hus. Överliggarna är skruvade med två skruv med jämna mellanrum och det ser ut som vilken trallbräda som helst som ju också är skruvad med dubbla skruvar. Är inte riktigt med på hur och varför tryckt virke skulle ”förstöras”.

• Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Jag brukar inte jobba med tryckt virke för jag avskyr det. Så kanske ni har rätt.

Det är tryckt virke...
Men jag är ju så klart mer rädd om stolparna än överliggaren...

Stolparna är avsågade snett, så överliggaren kommer luta, med lägsta punkt mot ut från däcket.
Det är en bräda med dimensionen 28x120 mm.

R
Att jag säger långa skruv på 100 mm är kanske i överkant men 75 mm och grövre än trallskruv är för att
stolparna kommer att röra sig lite med väder och påverkan från kanske någon
Då kan trallskruven gå av , dom håller inte för påfrestningar när något rör sig , utan ska bara ligga emot
En del trallskruv kan även gå av p.g.a att en trall sväller mellan vinter och sommar

R rävlyan skrev:
Att jag säger långa skruv på 100 mm är kanske i överkant men 75 mm och grövre än trallskruv är för att
stolparna kommer att röra sig lite med väder och påverkan från kanske någon
Då kan trallskruven gå av , dom håller inte för påfrestningar när något rör sig , utan ska bara ligga emot
En del trallskruv kan även gå av p.g.a att en trall sväller mellan vinter och sommar
Finns det inte risk att vatten tränger genom skruvhålen, ner i stolpen och expanderar på vintern t.ex...?

R
Det kommer även vatten i hålen på en trall med och det händer ingenting , det med grövre skruv är för den mekaniska påverkan som kan bli , jag har exakt så som du tänker och det har varit så i 10 år nu och sitter bra , överliggaren skyddar stolpen , den är som ett tak , tänk själv hur taket på huset ser ut

Jag är helt med på lutningens funktion. :)

Jag har kollat lite på nätet efter den typen av skruv du nämner, men hittar bara kortare för infästning av plåt.

Har du kanske en länk?

R
Gå till varuhuset och säg att du ska ha några uteträskruv med borrspets ca 6 mm grova så visar dom dig vad som finns och du kan välja i sortimentet , som jag sa förut lite överkurs på 100 men 75 är bra då du kommer att dra dom i längsträ

J
Vad skiljer från vanlig tralläggning? Bara det estetiska och eftersom lutningen är in mot en häck är det aldrig någon som ser. Kör helt vanliga trallskruv. Som vanligt gärna rostfria så är de mjukare och går inte av när trät rör sig.

Tror inte att rävlyan menar farmarskruv (plåt med gummibricka) utan hen avser bara grövre skruv. Jag anser som sagt att det inte behövs ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.