8 628 läst ·
5 svar
9k läst
5 svar
Fästa ledstång i gipsvägg
Jag har ett litet problem som jag till stor det rår för själv. Vi har tapetserat om i trapphuset och jag missade att markera var ledstången var fastskruvat. Huset är ett gammalt plankhus med renoverat på 70 talet med gips på väggarna. Har dock ingen aning om vad som finns bakom gipset men sticker jag in en nål verkar det vara tomt på de flesta ställen.
Jag skaffade en regelsökare men enligt Murphys lag tycks den fungera perfekt på alla andra väggar än i trapphuset. På en av väggarna hittar jag inga stående reglar allas men däremot en liggande på fel höjd. Jag vet ju ungefär var träskruvarna till gamla räcket satt med det verkar inte finnas något där heller. Överhuvud taget verkar funktionen på regelsökaren diffus och konstig i just trapphuset. Det står något om att det kan vara problem på en nytapetserad vägg men det har ändå gått tre dagar sedan det blev tapetserar. Det måste väl ha torkat.
Det känns ju inte optimalt att sätta fast en ledstång med gipsankare direkt. Kan det vara så att det finns en plankvägg bakom gipset med en luftspalt emellan? Hur gjorde man då man slog upp gips på gamla plankhus på 70 talet? Tacksam för tips.
/Mats
Jag skaffade en regelsökare men enligt Murphys lag tycks den fungera perfekt på alla andra väggar än i trapphuset. På en av väggarna hittar jag inga stående reglar allas men däremot en liggande på fel höjd. Jag vet ju ungefär var träskruvarna till gamla räcket satt med det verkar inte finnas något där heller. Överhuvud taget verkar funktionen på regelsökaren diffus och konstig i just trapphuset. Det står något om att det kan vara problem på en nytapetserad vägg men det har ändå gått tre dagar sedan det blev tapetserar. Det måste väl ha torkat.
Det känns ju inte optimalt att sätta fast en ledstång med gipsankare direkt. Kan det vara så att det finns en plankvägg bakom gipset med en luftspalt emellan? Hur gjorde man då man slog upp gips på gamla plankhus på 70 talet? Tacksam för tips.
/Mats
Produkter som diskuteras: "träskruvarna"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
113 kr inkl moms
126 kr
Läs mer
Börja i ett hörn för det har du troligtvis i trapphuset. där har du en regel och är det inte felbyggt så borde du hitta en regel max ca 60 cm där i från eller närmre, när du väl hittat en så är det cc60 cm som gäller.
1920 visste man nog inget om cc 60
har nu sökt reglar hela dagen med ett hyrt proffsinstrument och hittar inga stående reglar alls. Hittar några horisontella plus att det förmodligen sitter någon panel längst ner, för låg att fästa i förutom på ett fäste. Hur man har fäst gipsskivorna när dom sattes upp på 70-talet är mig en gåta. Gissningsvis finns dom stående reglarna längre ut i väggen onåbara för regelsökaren. Det är speciellt en vägg som är problematisk och nu löser vi det så att vi sätter tre fästen på den väggen. Det i mitten och i ena änden sitter i regel eller bakomliggande panel. Den tredje får det bli ankarskruv i gipsväggen. Finns det ingen regel så finns det ingen regel och jag tänker inte riva upp det nytapetserade trapphuset och sätta dit en regel. Det sitter ju i alla fall bra i två fästen.
Jo jag har testat metoden att hålla upp dom gamla ledstängerna men tyvärr är jag osäker på vilken som är vilken. Det var breda enkla bräder som man använt sig av och dom passade perfekt till ställningen i trapphuset och blev lite kapade. Dom var fästa med väldigt långa skruvar men när jag sticker in en pianotråd där jag borrat är det ännu längre till något att fästa i.
Jag skulle kunna ge ganska mycket för att se hur det ser ut i väggen.
/Mats
Jo jag har testat metoden att hålla upp dom gamla ledstängerna men tyvärr är jag osäker på vilken som är vilken. Det var breda enkla bräder som man använt sig av och dom passade perfekt till ställningen i trapphuset och blev lite kapade. Dom var fästa med väldigt långa skruvar men när jag sticker in en pianotråd där jag borrat är det ännu längre till något att fästa i.
Jag skulle kunna ge ganska mycket för att se hur det ser ut i väggen.
/Mats
Produkter som diskuteras: "regelsökaren"
Regelsökare S200 Stanley
Finner trä upp till 19 mm
366 kr inkl moms
Läs mer
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 036 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 036 inlägg
Vad är det för ledstång du ska sätta upp? Om det är av den typen med en grövre skruv med gänga på i båda ändar så kan man svetsa på en förlängning för att skruva i plankväggen bakom.
Det är inte så att det är spånskiva och inte gips?
Du skriver att du inte vill riva upp väggen men om du gör det så ta en hålsåg modell större och såga upp ett hål där du vill fästa skruven. Stick in en träbit genom hålet och limma den bakom bäggskivan. Limma sen tillbaka den utsågade biten i hålet och spackla. Görs med fördel innan tapetsering...
Det är inte så att det är spånskiva och inte gips?
Du skriver att du inte vill riva upp väggen men om du gör det så ta en hålsåg modell större och såga upp ett hål där du vill fästa skruven. Stick in en träbit genom hålet och limma den bakom bäggskivan. Limma sen tillbaka den utsågade biten i hålet och spackla. Görs med fördel innan tapetsering...
Det är en enkel ledstång av runda raka trästavar. Nu sitter den i stort sett uppe förutom att jag mätte in den ganska tokigt. Lite knepigt med en U trappa när vagnstycken är svängda och man sätter dit raka ledstänger. Ska det vara riktigt snyggt ska väl även ledstängerna vara böjda efter vagnstyckena och sammankopplade i hörnen. Jag mätte från vagnstycket upp till fäster men det blev inte bra. Jag skulle ha mätt i ändarna på ledstången för att få det hyfsat.
Men till saken... Taperna sitter redan uppe och fästena är enkla med två skruvar i varje. De gamla räckena som var enka breda brädor blev material till ställningen och är kapade och ihopblandade. Jag testade att måtta med dem men det gick inte så bra. Och jo, det är gips i väggarna
/Mats
Men till saken... Taperna sitter redan uppe och fästena är enkla med två skruvar i varje. De gamla räckena som var enka breda brädor blev material till ställningen och är kapade och ihopblandade. Jag testade att måtta med dem men det gick inte så bra. Och jo, det är gips i väggarna
/Mats
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden