Har ett lamputtag i taket som ser ut som på bilden (gammalt hus, inte lika gamla ledningar). Jag skulle vilja fästa en krok som klarar en tyngre lampa. Ett alternativ är att skruva upp en krok i taket som verkar har trä precis ovanför. Dock så sitter det ju redan ett fäste som är som en ring med två gängade hål i sig. Jag har aldrig sett ett sådant fäste men det verkar sitta ordentligt och jag tänkte att det kanske kan användas. Några bud på hur?
Ett alternativ är att skruva upp en krok i taket som verkar har trä precis ovanför.
Detta låter väl nästan enklast,
TTobbeTrollkarl skrev:
Dock så sitter det ju redan ett fäste som är som en ring med två gängade hål i sig. Jag har aldrig sett ett sådant fäste men det verkar sitta ordentligt och jag tänkte att det kanske kan användas. Några bud på hur?
Det går väl att lägga en bit plattjärn ovanpå "öronen" och fästa det med två skruvar i "öronhålen" och sätta en krok mitt i plattjärnet. Verkar dock betydligt krångligare.
Standardlösningen är väl annars att montera ett takuttag med krok om nu hålen passar. Dessa finns lite överallt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.