Hej
Ska fästa köksö i betonggolv. Är helt lost när det kommer till skruv och plugg för detta ändamål. Ikea menar att man ska använda en skruv med ”kullrigt” huvud. Köksön ska sitta med 4 skruvar i golvet. Mina funderingar är:
- Hur långa och grova skruvar ska man använda?
- Är skruvarna samma som man använder till trä med skillnaden att man stoppar i en plugg i hålet innan?

Har försökt leta på byggvaruhusens sidor efter specifika skruv som ska användas tillsammans med pluggar men hittar inte riktigt det jag söker.

Mvh
Björn

Är det rent betonggolv eller är det något ovanpå, tex parkett?

Skruven ska inte vara självborrande när man använder plugg.

Demmpa Demmpa skrev:
Är det rent betonggolv eller är det något ovanpå, tex parkett?

Skruven ska inte vara självborrande när man använder plugg.
Det är ren betong, eller det är klinker som jag ska först borra upp ett litet hål i och sedan är det betong.

Vad har du i köksön ? Jag har en halvstor med ugn häll och en ekskiva, den är inte fäst i golvet. Den väger hur mycket som helst och skulle inte flytta sig om en elefant lutade sig mot den, benen skulle nog gå av före.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nicro Nicro skrev:
Ja det är samma skruvar som till trä.

Köp denna eller liknande. Sen köper du en skruv som är 6mm och ca 45mm + tjopckleken på det du skall fästa. Borra 8mm hål 50-60mm djupt, lite beroende på skruvlängden. Skruven skall gå igenom pluggen.

[länk]
Skulle de pluggen tillsammans 6x50 mm spånskiveskruv funka ihop? Beslaget som ska fästas är på sin höjd 2-3 mm tjockt. Sedan kommer det en klinkersplatta och lite fix så det lämnar ca 40 mm kvar av skruven i betongen. Är det för lite för att ge god infästning så köksön inte tippar?

https://www.bauhaus.se/spanskiveskr...61321&indexName=nordic_production_sv_products

Golvvärme i betongplattan?

I InsidersUnited skrev:
Vad har du i köksön ? Jag har en halvstor med ugn häll och en ekskiva, den är inte fäst i golvet. Den väger hur mycket som helst och skulle inte flytta sig om en elefant lutade sig mot den, benen skulle nog gå av före.
Är bara lådor men bänkskivan är ganska tung, typ 50 kg, och kommer ha ett övergång på uppåt 20 cm på två sidor så tänker att jag inte vill att den välter när ungarna hänger på den.

• Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
K KMNelhas skrev:
Golvvärme i betongplattan?
Japp, hyrt en värmekamera för att undvika slingorna. Fräste spår för el till köksön tidigare och då var värmekameran guld värd!

• Gilla
KMNelhas
  • Laddar…
R Relik skrev:
Japp, hyrt en värmekamera för att undvika slingorna. Fräste spår för el till köksön tidigare och då var värmekameran guld värd!
Snyggt! Då har du koll. 💪

R Relik skrev:
Är bara lådor men bänkskivan är ganska tung, typ 50 kg, och kommer ha ett övergång på uppåt 20 cm på två sidor så tänker att jag inte vill att den välter när ungarna hänger på den.
Är överhänget på motstående sidor eller bildar de ett hörn?
Hur djupt är skåpet/skåpen där överhänget är?
Är det två skåp med ryggarna mot varandra?

Skiss på köksön, dels skåpen, dels överhänget?

R Relik skrev:
Det är ren betong, eller det är klinker som jag ska först borra upp ett litet hål i och sedan är det betong.
Välj då den som är 65mm istället och anpassa skruven efter den. En 8x65 har ett utdragsvärde på 230kg (x7 ink säkerhetsfaktor) så det komme stå väldige stadigt.

Demmpa Demmpa skrev:
Är överhänget på motstående sidor eller bildar de ett hörn?
Hur djupt är skåpet/skåpen där överhänget är?
Är det två skåp med ryggarna mot varandra?

Skiss på köksön, dels skåpen, dels överhänget?
De bildar ett hörn. Bifogar bild som illustrerar.

• Byggplan med ett hörn markerat i blått, visar mått och sektioner av en struktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nicro Nicro skrev:
Välj då den som är 65mm istället och anpassa skruven efter den. En 8x65 har ett utdragsvärde på 230kg (x7 ink säkerhetsfaktor) så det komme stå väldige stadigt.
Jag har verkligen svårt att hitta lämpliga kombinationer på plugg och skruv,
men skulle det funka med:
Träskruv 5.0x60 mm
Universalplugg 6 x 35 mm

Och om jag då sätter ett par extra vinkeljärn i ”sargen” som ska hålla fast köksön?

Det är alltså fyra skåp som sitter ihop, två 800x600 respektive två 800x400 bredvid varandra, så totala golvytan skåpen upptar är 1600x1000 med en bänkskiva på ca 50 kg.

Är ena kortsidan mot en vägg?

Det behöver inte skruvas fast i golvet, den kommer inte att välta fastän fem vuxna skulle stå längst ut på uthänget på långsidan.

• Gilla
Relik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.