hej!

jag har nyligen köpt en ikea storå loftsäng (140x200) och skulle vilja ta bort ett av hörnbenen för att få plats med en soffa under (se bild). min tanke är att istället fästa det hörnet i taket för att frigöra utrymme.

taket är av gips, men jag har en regeldetektor och kan hitta träreglar där. jag funderar nu på hur detta kan göras på ett säkert sätt:

• skulle det funka att använda en vajer eller stålwire, fäst i en takregel?
  • eller bör man hellre använda nån form av balksko eller annan kraftig infästning?

loftsängen är ganska stor och ska kunna bära två vuxna personer, så det är viktigt att det blir stabilt och säkert.

någon som har gjort nåt liknande eller har tips på lösningar?

tack på förhand!

• Vit IKEA Storå loftsäng (140x200) med ett hörnben borttaget, markerat i blått, för att skapa plats för en soffa under sängen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du tänkt på vad som händer med gipsskivan i det fall som sängens två vuxna personer genomför aktiviteter där sängen rör sig i horisontell riktning, så att säga? Är det inte risk för sprickor i taket, tänker jag?

Jag hade satt en stor regel på väggen helt lodrätt, och sen hängt sängen på den. Hade sist skruvat fast sängen i regeln.

• Våningssäng fastsatt på väggregel med blått och rött markerade linjer visar konstruktionen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Discoman Discoman skrev:
Jag hade satt en stor regel på väggen helt lodrätt, och sen hängt sängen på den. Hade sist skruvat fast sängen i regeln.
Det lät som en smart idé, problemet är dock att det inte finns någon vägg där, den finns nämligen på den andra kortsidan och långsidan🤔

F FallOfASparrow skrev:
taket är av gips, men jag har en regeldetektor och kan hitta träreglar där. jag funderar nu på hur detta kan göras på ett säkert sätt:
Du lär hitta glespanel bara tyvärr. Du behöver hitta takstolarna/golvbjälklaget för att få en stabil infästning.

Vad är det på ovansidan av takbjälklaget? Är det typ en kallvind eller annat mindre prydligt utrymme kan du ju alltid sätta i en kortling mellan takbjälkarna att fästa i om de inte råkar ligga på rätt ställe. Vad det gäller infästning så skulle en M8 gängstång bära lasten mer än väl.

• Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.