Hej.

Ska riva ner mitt innertak och byta ut detta mot gipstak. Gjort detta i övriga rum. Skillnaden i vardagsrummet är att mot ena väggen saknas takstol att fästa glespanelen mot.
Funkar det att man istället sätter fast ett vinkeljärn på väggen vid varje glespanel som man låter denne vila på?
Håller vinkeljärn vikten av gipsplattor? Förstärkta vinkeljärn kanske?
Tänker att taklisten senare döljer dessa vinkeljärn.

Mats-S
C Clemens skrev:
mot ena väggen saknas takstol att fästa glespanelen mot
Kan du inte fästa en regel mot väggen som "ersättning" för takstolen? Då kan du ju fästa glespanelen i den istället.
Har du några bilder på hur det ser ut, svårt att svara när man inte är på plats :thinking:

Tanken har slagit mig, men vill gärna undvika att sänka taket. Takstolen är placerad en bit innanför befintlig vägg vilket gör det svårare att fästa en regel i sidan på takstolen.
Har inte rivit ner taket än så bilder har jag tyvärr inga.

• Gilla
nonneilona
  • Laddar…
Du får sätta en 45*45 regel på väggen med skruv eller spikplugg. Kan du lägga upp ritning på taket med takstolar. Mått mellan takstolen o vägg som är problemet.

Redigerat:
Skruva en läkt typ 25x35 i väggen och skråskruva glespanelen från sidorna in i den.
Undersida läkt och undersida gles hamnar på samma nivå i underkant och taket bygger ner minimalt.

Är du av den nervösa typen så kan du fästa glesen med ett litet vinkeljärn per sida istället för att skruva direkt, men det lär ju inte ramla ner oavsett.

• Gilla
Clemens
  • Laddar…
Är det en mellanvägg så kan du lägga en regel ovanpå väggen som sticker ut lagomt mycket för att fästa glesen i.

• Gilla
Clemens
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.