3 659 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Fästa glespanel när takregel saknas.
Hej.
Ska riva ner mitt innertak och byta ut detta mot gipstak. Gjort detta i övriga rum. Skillnaden i vardagsrummet är att mot ena väggen saknas takstol att fästa glespanelen mot.
Funkar det att man istället sätter fast ett vinkeljärn på väggen vid varje glespanel som man låter denne vila på?
Håller vinkeljärn vikten av gipsplattor? Förstärkta vinkeljärn kanske?
Tänker att taklisten senare döljer dessa vinkeljärn.
Ska riva ner mitt innertak och byta ut detta mot gipstak. Gjort detta i övriga rum. Skillnaden i vardagsrummet är att mot ena väggen saknas takstol att fästa glespanelen mot.
Funkar det att man istället sätter fast ett vinkeljärn på väggen vid varje glespanel som man låter denne vila på?
Håller vinkeljärn vikten av gipsplattor? Förstärkta vinkeljärn kanske?
Tänker att taklisten senare döljer dessa vinkeljärn.
Tanken har slagit mig, men vill gärna undvika att sänka taket. Takstolen är placerad en bit innanför befintlig vägg vilket gör det svårare att fästa en regel i sidan på takstolen.
Har inte rivit ner taket än så bilder har jag tyvärr inga.
Har inte rivit ner taket än så bilder har jag tyvärr inga.
Produkter som diskuteras: "spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
Skruva en läkt typ 25x35 i väggen och skråskruva glespanelen från sidorna in i den.
Undersida läkt och undersida gles hamnar på samma nivå i underkant och taket bygger ner minimalt.
Är du av den nervösa typen så kan du fästa glesen med ett litet vinkeljärn per sida istället för att skruva direkt, men det lär ju inte ramla ner oavsett.
Undersida läkt och undersida gles hamnar på samma nivå i underkant och taket bygger ner minimalt.
Är du av den nervösa typen så kan du fästa glesen med ett litet vinkeljärn per sida istället för att skruva direkt, men det lär ju inte ramla ner oavsett.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur och när fästa fotplåt
Tak & Vind -
Använda tunnare glespanel än 28x70 för gipsat innertak
Byggmaterial & Byggteknik -
Fästa kopplingsdosa i appartdosa när skruvhålen inte passar
El -
Innervägg - fästa hammarband i glespanel
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur fästa takstolar på befintligt tak när man bygger till i vinkel?
Byggmaterial & Byggteknik