30-talsfönsterkarm, har tidgare varit spikad med 6-tumsspik. Skall man göra liakdant, eller använda något av de mer moderna skruvarn? Är rädd att det ser knepigt ut med den vanlig plastpluppen som täcker karmskruvhålet.

Alternativ kan man ju plugg/spackla faktiskt...

Varför ändra nått som funkat bra i 90 år?

För att det är lättare att justera med de nya systemen. Jag har även silikonlister istället för tyglister som tätning, och varmgalvade beslag på utsidan.

Om det tar 10 min extra med kilar och spik kanske inte gör så mycket? Du klarar det säkert även om du upplever dagens system mer lättjobbade.

M -MH- skrev:
ör att det är lättare att justera med de nya systemen. Jag har även silikonlister istället för tyglister som tätning, och varmgalvade beslag på utsidan.
Hur satte du fast dina gamla karmar?

S
Jag hade aldrig spikat fast ett fönster. Hus rör på sig, jag vill kunna justera så att inte fönstret trögar.

M -MH- skrev:
Hur satte du fast dina gamla karmar?
Vem frågar du?

F fribygg skrev:
Vem frågar du?
Jag frågar dig.

• Gilla
Salle72
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Jag frågar dig.
Jag ser inte nån större mening med att plocka bort fungerande karmar utan lyfter hellre ur bågarna och renoverar dem separat, att dreva om gamla fönster och byta lister kan ju vara en bra idé men inte plockar jag bort smygar och sådant i onödan.

Klart att du kan sätta fast dina gamla karmar med ett nytt system om det passar dig bättre, när du spacklat och målat lär det knappast synas om du inte väljer fula plastlock som spricker och gulnar.

De skall inte plockas bort, de skall monteras.

M -MH- skrev:
Är rädd att det ser knepigt ut med den vanlig plastpluppen som täcker karmskruvhålet.
Sätt en träplugg där istället då.

F fribygg skrev:
Om det tar 10 min extra med kilar och spik kanske inte gör så mycket? Du klarar det säkert även om du upplever dagens system mer lättjobbade.
Lite inne på detta nu igen, känns rejält med en 5-tumsspik. Är det något speciellt man bör tänka på med kilningen? Sätter man spiken genom kilarna så de blir kvar, eller bredvid och sen tar bort?

De instruktioner jag sett för karmskruv tar man bort kilar på kanten, men låter de under vara kvar. Ovanför, inga kilar. Samma med spik?

(Nytillverkade karmar i ny utbyggnad i gammal stil, inga hål borrade i karmen)

M -MH- skrev:
De instruktioner jag sett för karmskruv tar man bort kilar på kanten, men låter de under vara kvar. Ovanför, inga kilar. Samma med spik?
man ställer fönstret på tex pallbrickor som man lägger i rätt höjd och i våg ,när fönstret är fastspikat tar man bort alla kilar

Pallbrickor blir kvar, alltså?

M -MH- skrev:
Pallbrickor blir kvar, alltså?
De bär fönstret och ska vara kvar.

Om du nu inte ska använda spik vill jag rekomendera adjufix, det är lättjobbat.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.