5 372 läst ·
14 svar
5k läst
14 svar
Fästa el dosor
Hur ska man fästa eldosor?
Jag har sågat spår i väggen med cirkelsåg och sedan använt hålsåg. Dosorna jag har ska spikas från sidan tror jag. Men det kommer jag ju inte åt eftersom väggen är hel på sidorna.
Kan jag dra i skrivar snett igenom dosan och in i väggen? räcker det?
MVH Anders
Jag har sågat spår i väggen med cirkelsåg och sedan använt hålsåg. Dosorna jag har ska spikas från sidan tror jag. Men det kommer jag ju inte åt eftersom väggen är hel på sidorna.
Kan jag dra i skrivar snett igenom dosan och in i väggen? räcker det?
MVH Anders
Produkter som diskuteras: "hålsåg"
Hålsågar
Hålsågar är specialiserade verktyg som används för att skapa perfekt runda hål i en mängd olika material. De kan användas för allt från trä och plast till metall och gips, och kommer i en rad olika storlekar för att passa alla projekt.
Läs mer
Håller med. Inga skruvar eller spikar genom dosan. Om jag förstått det rätt så är det inte tillåtet.
Men, varför inte spika/skruva dosorna framifrån. Köp andra dosor om det inte går på dina. Det finns att köpa överallt (nästan). Om dosorna kommer för långt in, lägg någon form av distans beroende på avstånd (spånbitar/brädbitar etc)
Men, varför inte spika/skruva dosorna framifrån. Köp andra dosor om det inte går på dina. Det finns att köpa överallt (nästan). Om dosorna kommer för långt in, lägg någon form av distans beroende på avstånd (spånbitar/brädbitar etc)
jasså så man får inte skruva inni i dosan. Varför får man inte det?
Vad är det för smältlim du menar då?
Kommer inte åt att skruva dom framifrån heller, om jag inte skruvar igenom dosan då.
Kanske är bäst att limma dem fast då...
MVH Anders
Vad är det för smältlim du menar då?
Kommer inte åt att skruva dom framifrån heller, om jag inte skruvar igenom dosan då.
Kanske är bäst att limma dem fast då...
MVH Anders
Kan det bero på att dosan är skyddsisolering och att metall leder ström?
Sen har ju ström i huskroppar den tråkiga effekten att det kan bli varmt. Mycket varmt tills killarna i den röda bilen kommer, sen blir det blöt.
Efter det får du plats att sätta dosorna rätt i den nybyggda väggen
Sen har ju ström i huskroppar den tråkiga effekten att det kan bli varmt. Mycket varmt tills killarna i den röda bilen kommer, sen blir det blöt.
Efter det får du plats att sätta dosorna rätt i den nybyggda väggen
*ASG*
Definitivt dagens bästa!
/Kent
Definitivt dagens bästa!
/Kent
Vad har du för material i väggen? Varför inte kapa upp ett större hål där du har använd dosfräs? T ex 30 x 30 cm och göra en ny "regelram" runt öppningen och sätta dit ny gipsskiva? På så sätt får du mer plats att fästa dosan och det blir riktigt utfört.
Uttaget / brytaren som skall monteras över / i dosan är ju inte så djup att den går i botten på dosan, så då finns det väl inget större problem att skruva dosan genom botten och in i underliggande material, eller?
Och om en ledare av nån anledning skulle lossna från brytare / uttag och komma åt en skruv som är dragen i trä så blir ju inte hela huset strömförande för det.
Då är det ju större risk att själva ramen blir lite otrevlig att komma åt, men det har ju inget med hur dosan är fastsatt att göra.
Och om en ledare av nån anledning skulle lossna från brytare / uttag och komma åt en skruv som är dragen i trä så blir ju inte hela huset strömförande för det.
Då är det ju större risk att själva ramen blir lite otrevlig att komma åt, men det har ju inget med hur dosan är fastsatt att göra.
du pratar ju som du har förstånd till ......ellerfrasse skrev:Uttaget / brytaren som skall monteras över / i dosan är ju inte så djup att den går i botten på dosan, så då finns det väl inget större problem att skruva dosan genom botten och in i underliggande material, eller?
Och om en ledare av nån anledning skulle lossna från brytare / uttag och komma åt en skruv som är dragen i trä så blir ju inte hela huset strömförande för det.
Då är det ju större risk att själva ramen blir lite otrevlig att komma åt, men det har ju inget med hur dosan är fastsatt att göra.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden