Hur ska man fästa eldosor?
Jag har sågat spår i väggen med cirkelsåg och sedan använt hålsåg. Dosorna jag har ska spikas från sidan tror jag. Men det kommer jag ju inte åt eftersom väggen är hel på sidorna.
Kan jag dra i skrivar snett igenom dosan och in i väggen? räcker det?

MVH Anders
 
abel48 skrev:
Kan jag dra i skrivar snett igenom dosan och in i väggen? räcker det?
8) Japp, om du isolerar skruvarna med smältlim. ;)
 
;D Smältlim funkar väldigt bra
 
Håller med. Inga skruvar eller spikar genom dosan. Om jag förstått det rätt så är det inte tillåtet.

Men, varför inte spika/skruva dosorna framifrån. Köp andra dosor om det inte går på dina. Det finns att köpa överallt (nästan). Om dosorna kommer för långt in, lägg någon form av distans beroende på avstånd (spånbitar/brädbitar etc)

 
jasså så man får inte skruva inni i dosan. Varför får man inte det?
Vad är det för smältlim du menar då?
Kommer inte åt att skruva dom framifrån heller, om jag inte skruvar igenom dosan då.
Kanske är bäst att limma dem fast då...

MVH Anders
 
Kan det bero på att dosan är skyddsisolering och att metall leder ström?

Sen har ju ström i huskroppar den tråkiga effekten att det kan bli varmt. Mycket varmt tills killarna i den röda bilen kommer, sen blir det blöt.

Efter det får du plats att sätta dosorna rätt i den nybyggda väggen ;)
 
*ASG*
Definitivt dagens bästa!

/Kent
 
Vad har du för material i väggen? Varför inte kapa upp ett större hål där du har använd dosfräs? T ex 30 x 30 cm och göra en ny "regelram" runt öppningen och sätta dit ny gipsskiva? På så sätt får du mer plats att fästa dosan och det blir riktigt utfört.
 
Uttaget / brytaren som skall monteras över / i dosan är ju inte så djup att den går i botten på dosan, så då finns det väl inget större problem att skruva dosan genom botten och in i underliggande material, eller?

Och om en ledare av nån anledning skulle lossna från brytare / uttag och komma åt en skruv som är dragen i trä så blir ju inte hela huset strömförande för det.
Då är det ju större risk att själva ramen blir lite otrevlig att komma åt, men det har ju inget med hur dosan är fastsatt att göra.
 
frasse skrev:
Uttaget / brytaren som skall monteras över / i dosan är ju inte så djup att den går i botten på dosan, så då finns det väl inget större problem att skruva dosan genom botten och in i underliggande material, eller?

Och om en ledare av nån anledning skulle lossna från brytare / uttag och komma åt en skruv som är dragen i trä så blir ju inte hela huset strömförande för det.
Då är det ju större risk att själva ramen blir lite otrevlig att komma åt, men det har ju inget med hur dosan är fastsatt att göra.
du pratar ju som du har förstånd till ......eller
 
Sen är det väl så att det skiljer på vad man FÅR GÖRA och vad man i verkligheten GÖR.
Har sett många elektriker som slår ett par treor i dosan i sidled vid montering i en siporxvägg tex...
 
El_-micke skrev:
du pratar ju som du har förstånd till ......eller
Jag är ingen elektriker, så förklara i klartext för mig om du menar att jag är korkad ;)
 
Jag håller med JLT om att göra en större öppning, Hur hade du annars tänkt laga det smala spåret du sågat upp
 
frasse skrev:
Jag är ingen elektriker, så förklara i klartext för mig om du menar att jag är korkad ;)
slaggis!!!
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.