Hur gör man? :-/

C
Dom där skivfästena brukar dock vara svåra att få tag på om man inte kan handla hos grossist.
Ett alternativ är ju att skruva dit en bit träregel och spika/skruva i denna.

/C

Jag tycker att du ska använda sk rotdosor.
Tyvärr viste jag inte att dom fanns när jag byggde med plåtreglar och slösade därför bort mycke tid på att fästa eldosorna i reglarna.

Tack för alla hjälpsamma svar.

Har ni någon länk till hur rotdosor installeras eller kan någon vänlig själ förklara detta. Från det jag hittat på nätet kan jag inte lista ut hur de fungerar/ser ut i detalj. :-/

Mvh

/Jacobic

jacobic skrev:
Tack för alla hjälpsamma svar.

Har ni någon länk till hur rotdosor installeras eller kan någon vänlig själ förklara detta. Från det jag hittat på nätet kan jag inte lista ut hur de fungerar/ser ut i detalj.   :-/

Mvh

/Jacobic    
ROT-dosor är ju bra till det dom är gjorda för: alltså en eftermontering. (Det är därför dom kallas senildosor ::) )

Men jag får intrycket att frågan gäller en installation innan väggarna skivas...
I så fall använder man förstås riktiga dosor!
El-uffes hänvisningar är perfekta.
Antingen använder du ett skivfäste om du har en bra skiva på andra sidan att fästa mot, eller regelfästet om du har en bra regel intill, och det har man ju oftast där apparater hamnar.

C
Rot-dosor är avsedda för eftermontering när väggen redan är på plats. Dosan sticks in i hålet utifrån och har en krage som gör att den inte trillar in i väggen. På sidorna sitter små metallklackar som fälls ut och dras åt mot baksidan på skivan med varsin skruv för att hålla fast dosan i väggen. Anslutningen till rör eller slang är också gjord för att kunna få till utan att öppna upp väggen.

Håller inte med om att detta är en särskilt bra lösning när du har möjligheten att göra det "ordentligt".
Såga av en stump träregel och dra upp den med några gipsskruv tar ju inte mer än 10 minuter.

/C

Jag vill inte ha organiskt material mot källarväggen som detta gäller. Har testat med standarddosa och att fästa i två "plåtkortlingar" men skruvskallarna skapade några millimeters distans mellan dosa och gipsskiva. Antog därför att det fanns bättre sätt att installera på.

Mvh

jacobic skrev:
Jag vill inte ha organiskt material mot källarväggen som detta gäller. Har testat med standarddosa och att fästa i två "plåtkortlingar" men skruvskallarna skapade några millimeters distans mellan dosa och gipsskiva. Antog därför att det fanns bättre sätt att installera på.

Mvh
Då borde skivfästet funka!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.