Väggarna i min källare (från -36) består av ~7-10cm tjocka "stenar" av något svart, extreemt poröst material. Att få en skruv att fästa i detta och sedan belasta den är en omöjlighet. Expansionskärlet t ex, uppskruvat med speciell lättbetongplugg, lossnade efter några få dagar....

Har någon här en idee kring hur jag nu ska få fast dörrkarmar i detta?!

Spontan tanke

Gör plats för en träram plus ca 2 cm luft runt dörkarmen. Borra hål genom träramen och in i det porösa. försök få dessa håll lite koniska så att de är större i väggen än vid hålet. Fyll hålen i det porösa med tvåkomponent och stick in bitar av gängstång. när tvåkomponenten har härdat borde det gå att sätta på mutter och bricka på gängstången och på så sätt fästa ramen. Fäst sedan dörkarmen i ramen på vanligt sätt.

En bekant fick ta till den här varianten på nått grått betongelände som var mjukt som bara den

Och återkommande dörrstängningar ::) har inte fått din bekants vägg att smulas sönder kring infästningarna (dvs den hårda 2k-massan) med följd att karmen börjat lossna?

Det är det jag är lite rädd för och tänkte att man kanske skulle hitta på någon regellösning eller mura upp med någon annan sten kring dörrhålet (det sistnämnda verkar dock extremt jobbigt...)

fogskum? gjort det själv pga liknande problem med en dörr i källaren...

viktigt att rikta upp dörren med några kilar eller så först bara

gjorde lite efterjusteringar själv efter ca 30minuter då det höll på att torka
(edit, 2år sen jag gjorde det... och verkar funka alldeles utmärkt)

Hej!

Jag har också en del erfarenhet av dessa pulverplattor, som för övrigt heter slaggplattor. När vi satte upp ett kök på sådana, limmade vi först fast rejäla pluggar med Plastic Padding och det gick bra. (Vi hade också ett par extra skruvar i varje skåp.)

I källaren i vårt nuvarande hus fanns också riktigt tunna (6-7 cm) sådana väggar med dörrar i. Dessa dörrar har träkarm och var helt enkelt spikade med stora spikar in i väggarna. Det höll från 1938 fram till nu, när vi tog bort väggarna. Iofs tror jag inte att folk har kastat igen dessa dörras så ofta, de tidigare ägarna av vårt hus verkar ha varit försiktiga människor.

Så jag tror att träramstricket definitivt borde hålla.

På grund av slaggplattornas något bristfälliga egenskaper så valde vi att ta bort vår vägg helt och hållet istället för att försöka flytta dörren och sätta igen hålet som annars hade varit alternativet. Så vi reglar istället upp en ny vägg så småningom, vilket ju också är en lösning på detta problem, fast naturligtvis krångligare. (Det var en rätt liten vägg och vi ska göra om golvet under den också.)

/pinebar

Sist jag var där satt då dörren kvar ;) Det var ju dock inte exakt samma matrial men det borde inte ha någon betydles tycker jag. En dörr utsätts ju inte för så stora krafter om man inte dänger igen den

Fogskum kan jag tänka mig som ytterligare stabilisering men jag skulle skumma mellan ram och vägg så att man kan göra det bekvämt för sig när man ska sätta dit dörrposten och använda vanlig karmskruv

Jo, en befintlig dörr och karm som jag blivit tvungen att riva var spikad "utifrån" och spikskallarna ingjutna i väggen  :o  Känns lite bakvänt, men visst....

Träramen lika tjock som karmskruven är lång (utstick utanför karmen alltså)?!

3 st fästen/gängstång per sida (taket är inga problem, betong)?! Eller ska man slå till med 4-5st?

Mats, varför sådant stort utrymme mellan träram och karm? Om jag inte missminner mig ska utrymmet ligga kring 5-10mm och max 20mm?! Ja, jag kan vara dåligt påläst, har aldrig satt upp en dörrkarm förut    :P

Det är kompensation för den låga precisionen i mina amatörhänder.

Nja tanken var att du skulle ha gott om plats att justera in dörren på bara. plus att muttrarna till gängstången ska få plats. Dessa kan man ju iofs försänka om man vill.

Jag skulle nog ta 5 fästen jag men jag gillar saker som sitter still.

Jag tror mest på Tiggres metod. Rikta in och fäst med kilar från två håll och fäst sen allt med fogskum. Av egen erfarenhet vet jag att fogskum fäster otroligt bra på all typ av material.
/CC

Och när ni säger fogskum, vilket fogskum som helst eller har ni något speciellt märke och typ i tankarna?

Har testat olika märken och har inte närkt ngn större skillnad i fäst egenskap.
/CC

Jag löste ett liknande problem i lättbetong/blåbetong väggar där karmarna var lösslagna genom att:

* Sättta karmskruv i nya hål.

* Kila

* Rama in med foder som låg an med viss press runt om. Dessa skruvades fast. (Nu hadde jag turen att karmen var lite undermått i förhållande till väggen och där det glappade lade jag latex bakom.

körde med fogskum från byggmax i det här fallet...

sprayade med vatten på alla ytor först så det fäster bra (fogskum reagerar med fukten i luften)

Det viktiga är att du har någon form av elasticitet mellan karm och den porösa väggen.
En stum förbindning pulvriserar infästningen bit för bit.
Det föreslagna fogskummet kommer säkert att fungera fint. Expanderbult med gummi kan ibland fungera mellan ryckande belastningar och mindre hållfasta matrial.
/Martin

Är ju svårt att svara på det nu ::) men vad händer egentligen med fogskummet om 20 år, kommer det att hålla upp dörren då också?! Har sett 10 år gammalt skum (isoler?!) i hus och det är ju ingen rolig syn...

Expanderbult med gummi låter ju intressant. Vete fåglarna om jag har sett någon sådant, är det större järnaffärer typ Flinks som gäller för det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.