Håller på att installera FTX-system i huset. Har fasta dämpare som är tänkta att sitta direkt på FTX-aggregatet men börjar fundera på om det är en dålig idé. Då de monteras stumt direkt på aggregatet så är jag rädd att vibrationer från aggregatet fortplantar sig lättare.
Är rädslan obefogad eller bör jag montera flexrör på aggregatet första 50 cm och därefter fasta dämpare som får hängas upp på nåt sätt?
Stökig bild för att illustrera hur det ska sitta.
Är rädslan obefogad eller bör jag montera flexrör på aggregatet första 50 cm och därefter fasta dämpare som får hängas upp på nåt sätt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har fasta ljuddämparna för tilluft & frånluft dikt aggregatet medan fasta ljuddämparna för uteluft & avluft sitter nära utegallerna. Vi har inga flexibla rör någonstans i anläggningen.
Nej, vi har inga ljud från aggregatet.
Nej, vi har inga ljud från aggregatet.
Kan vara mer praktiskt att de ligger horisontellt strax efter växlare ex på kallvind. Men växlaren i sig bör vila på något gummilager typA Apoptos skrev:Håller på att installera FTX-system i huset. Har fasta dämpare som är tänkta att sitta direkt på FTX-aggregatet men börjar fundera på om det är en dålig idé. Då de monteras stumt direkt på aggregatet så är jag rädd att vibrationer från aggregatet fortplantar sig lättare.
[bild]
https://www.biltema.se/bil---mc/bil...dampningsplatta-1000-x-500-x-20-mm-2000058345
Skönt att höra! Kör på ursprunglig plan då.Demmpa skrev:
Ja, det hade nog varit smidigast. Det är så jäkla trångt ovanför så de går inte in under stålbalkarna. Handlar om 10 mm typ. Är en liten kant på varje dämpare, om man filar ner 5 mm i över och underkant skulle det kanske gå... Behöver dämparna kondens- och värmeisoleras också? Och är det någon nackdel ljudmässigt att ha dem 3 meter från aggregatet istället för direkt på?H Håbbe01 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ljuddämpningsplatta till aggregatet ska införskaffas, tack för påminnelsen!
Gäller det även kondensisoleringen? Tänker att 50 mm borde räcka för det på avluft/uteluft.H Håbbe01 skrev:
Får se om jag får dem förbi balken imorgon annars blir det nog monterat direkt mot aggregatet.
Klicka här för att svara