Lostmoose Lostmoose skrev:
I nuvarande läge hade jag gått runt och dragit i spikplugg med stora brickor. Känns som minst jobb.
Edit: och najat fast några extra rutor armeringsmatta över skarvarna förstås.
Edit2: om det nu inte är så att flytspacklet kan rinna iväg någonstans via skarvarna mellan cellplastskivorna (och väggarna). Då måste det tätas, som tidigare skrivits så får man betrakta flytspacklet i det närmaste som vatten.
Inför min flytspsckling åkte jag och köpte 10 tuber av billigaste målarfogen jag kunde hitta.
Att det rinner ner mellan är helt ok. Däremot får det inte lyfta upp cellplasten.

Provtryck men låt vattnet vara kvar, det väger en del så slangen inte flyter upp lika lätt.
Tryck behöver det inte vara, men man får ha koll på trycket om det är ett slutet system så det inte skenar pga värme utvecklingen i spacklet

• Gilla
Lostmoose och 1 till
  • Laddar…
J Juliabrink skrev:
Det är också ett alternativ vi har. Men tror du inte det är ett jädra meck att borra alla de hålen för pluggen? Drar man rakt genom frigoliten så kommer ju knappast ”böset” ur borrhålet upp.. eller?
De behöver ju inte komma superdjupt eftersom det inte rör sig om några enorma krafter, men en ganska tunn slang tejpad i dammsugarmunstycket alternativt i en cykelpump/kompressor borde lösa det om det blir ett problem.

J Juliabrink skrev:
Att det rinner ner mellan är helt ok. Däremot får det inte lyfta upp cellplasten.
Jag tänker mer om det skulle finnas otätheter in till angränsande rum, eller ännu roligare, en våning under.
Rinner det lagom sakta så kan det bli som en grop där och man får flyta en gång till.

Jag tänker mer om det skulle finnas otätheter in till angränsande rum, eller ännu roligare, en våning under.
Rinner det lagom sakta så kan det bli som en grop där och man får flyta en gång till.
Jaha jag förstår. Det är en fin och jämn betongplatta under och mig veterligen finns det ingen som bor där under ;) och till angränsande rum är det antingen tätt, alternativt så gränsar rummet till ett till rum som flytspacklas i samma nivå.

De behöver ju inte komma superdjupt eftersom det inte rör sig om några enorma krafter, men en ganska tunn slang tejpad i dammsugarmunstycket alternativt i en cykelpump/kompressor borde lösa det om det blir ett problem.
Smart. Tack för tipset.

Istället för att flytta runt all armering för att få den omlott så kan ni skaffa armeringsstål i samma dimension som ni kapar upp i 50-60 cm bitar som ni lägger på tvärs i skarvarna.

• Gilla
Juliabr
  • Laddar…
Vi har ett stort armeringsnät kvar som vi funderar på om vi ska klippa i två rutors bredd och lägga ovanpå skarvarna där vi nu har näten dikt an varann. Samma princip typ som du skriver.

Jo, men det bygger lite mindre på höjden med lösa stumpar.

• Gilla
Juliabr
  • Laddar…
Nu har jag pratat med killen som ska spackla,
Vi kan låta armeringsjärnen ligga kant i kant om vi najar ihop dem tätt. Skönt.

Han tror även på idén att köra bultpistol och hålband för att fästa armeringen nedåt där den står upp samt fästa alla cellplastskivor med antingen PL200 eller liknande.

J Juliabrink skrev:
Nu har jag pratat med killen som ska spackla,
Vi kan låta armeringsjärnen ligga kant i kant om vi najar ihop dem tätt. Skönt.

Han tror även på idén att köra bultpistol och hålband för att fästa armeringen nedåt där den står upp samt fästa alla cellplastskivor med antingen PL200 eller liknande.
Killen du pratar med har uppenbarligen ingen koll på hur armering fungerar och varför det används.
Det positiva i det här fallet är ju att armering troligtvis inte hade behövts alls p.g.a. det stabila underlaget. Men najar kan aldrig lappa armering eller bidra konstruktionsmässigt.

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Killen du pratar med har uppenbarligen ingen koll på hur armering fungerar och varför det används.
Det positiva i det här fallet är ju att armering troligtvis inte hade behövts alls p.g.a. det stabila underlaget. Men najar kan aldrig lappa armering eller bidra konstruktionsmässigt.
Låter ju sådär. Det är en firma som jag fått rekommenderad från två olika håll som verkar gjort en hel del väl utförda jobb. Vi får hoppas på att det funkar...
Det är kanske så att armeringen i sig inte är det det står och faller med.

Du har missat överlappande armering. En ruta skall ligga omlott över den andra och alla skarvar skall najas. Du kan klippa ut och lappa. Viktigt är att täta skarvarna på cellplasten så att cellplasten inte lyfts. Använd bred bra tejp eller fogskum. Tejpen är nog att föredra när handlar om flytspackel.

• Gilla
Juliabr
  • Laddar…
Är det rätt typ av flytspackel så är inte armeringsmattorna i första hand armering, utan mer för att fästa slangen i.
Sen kan jag tycka det är konstigt att TS i detta fall ska göra förarbetet själv, dessutom vad det verkar utan större info fr hantverkaren. Som tidigare sagts så är det mycket som kan gå fel i denna procedur, kan sluta i att golvet blir betydligt högre än tänkt, om man inte gör rätt fr början. Kan nog bli en härlig diskussion i en ny tråd om vems fel det är om det skiter sig...
Kan spontant tycka att 30mm flyt är för lite på denna konstruktion

• Gilla
nino
  • Laddar…
J Jörgen Ö skrev:
Är det rätt typ av flytspackel så är inte armeringsmattorna i första hand armering, utan mer för att fästa slangen i.
Sen kan jag tycka det är konstigt att TS i detta fall ska göra förarbetet själv, dessutom vad det verkar utan större info fr hantverkaren. Som tidigare sagts så är det mycket som kan gå fel i denna procedur, kan sluta i att golvet blir betydligt högre än tänkt, om man inte gör rätt fr början. Kan nog bli en härlig diskussion i en ny tråd om vems fel det är om det skiter sig...
Kan spontant tycka att 30mm flyt är för lite på denna konstruktion
Man brukar säga minst 30 mm på den lägsta punkten när armering och golvvärme är inblandat. Men det gäller på spånskiva. På cellplast borde det vara minst samma.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.