Vill ta bort stolpen och fästa bärlinan i huset istället. Hur gör man det bäst då den är för kort nu.. Kan jag skarva genom att fästa en ny balk på befintlig limträbalk? Och behöver samma göras även på grannens sida?

• 20260716_093147.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20260716_093139.jpg
    Skapa konto
Tänker du fästa bärlinan över fönstret?

F fribygg skrev:
Tänker du fästa bärlinan över fönstret?
Det är nog lättast men om jag skarvar på nuvarande limträbalk med samma storlek kommer det inte finns plats för en bärlina under. Om jag inte kan skarva i limträbalken med som är mindre bred. Hoppas du fattar vad jag menar

Om du ska fästa ett carport tak i husväggen över fönstret måste du öppna och förstärka väggen.

• Gilla
Lived och 1 till
  • Laddar…
A Axel75 skrev:
Vill ta bort stolpen och fästa bärlinan i huset istället. Hur gör man det bäst då den är för kort nu..
Släpp tanken eller byt limträbalk och sätt igen fönstret så du kan stötta balken underifrån mot husgrunden

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Här det så här du vill göra? Om balken hamnar ovan fönstret fungerar det inte utan att göra förstärkningar/ bygga om väggen. Och vad menar du när du säger göra samma på grannens sida? Är detta ett gemensamt projekt? 1784190267646.png
Skapa konto

Flytta stolpen så den står vid husväggen och lägg en ny balk dubbelt med den befintliga. Finns ändå risk för att det blir för svagt i skarven så helst en helt ny limträbalk.

Tänk också på att det kan bli fråga om bygglov om du bygger ihop carporten med huset då den kommer att räknas in i husets byggyta.

• Gilla
Lived
  • Laddar…
Det borde gå att sätta en ny längre limträbalk längre in på taket så att det blir lite längre utskäft. Då kan balken komm till höger om fönstret och lägga den på en pelare, pelaren måste nog bli i form av en balk för att få tillräcklig upplagsyta. Limträbalken måste beräknas för den blir nog lite högre eftersom den blir längre. Även takbalkarna måste förstärkas. Relativt lätt att fixa, den nya balken sätts på plats sedan tas den gamla bort.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.