Jag har ett gammalt hus med 7" stående timmer som är putsad utanpå (ca 20-30mm?). Jag ska nu bygga en balkong för access till en altan (två plan), där jag ska fästa en tryckad 170x45 mot vägg.

Till saken hör att inom en snar framtid skall huset även putsas om, så då börjar jag dividera vad som är bästa sätt att fästa denna bärlina. Utanpå putsen, eller knacka bort putsen och skruva fast den, för att sedan putsa "in" bärlinan som ett slags väderskydd? Tänkte sätta tak/vindpapp mellan timmer/puts och bärlinan för att undvika fuktvandring.

Nån som har några ideér om hur man borde tänka? Putsen verkar väderskydda det underliggande timret väldigt bra, men det blir så klart annorlunda om man har virket exponerat utanför putsen. Skulle jag inte putsa om hade jag nog bara satt det utanpå putsen och skruvat in i timret, men vet inte om jag försvårar omputsningen markant i detta skede. Man kan väl så klart staga och lossa balkongen i framtiden vid putsningen, men rörelsemarginalen kommer ju vara lite begränsad av stolparna som håller utkanten av balkongen på plats.

Några inspel?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.