K
Det är lite hönan och ägget här. För att veta bästa infästning bör man ha klart för sig vilka ben som ska till, men låter som att du är så osäker på hur infästningen ska göras att du vill välja ben utifrån det..?

Leta fram två konkreta förslag på ben som du gillar, så ska vi ge dig de råd vi kan om dem

• Gilla
Bröstmjölk
  • Laddar…
K kniv skrev:
Det är lite hönan och ägget här. För att veta bästa infästning bör man ha klart för sig vilka ben som ska till, men låter som att du är så osäker på hur infästningen ska göras att du vill välja ben utifrån det..?

Leta fram två konkreta förslag på ben som du gillar, så ska vi ge dig de råd vi kan om dem
Hej, sorry för långsamt svar, fullt upp på jobbet!

Exakt som du skriver så är jag osäker på hur infästningen ska göras! Ska länka några som jag hade tänkt mig!

K kniv skrev:

https://plank-bord.se/shop/bordsben-ram/bordsben-haarnaal-71-cm-svart-2-stanger-4-st/

Det är framförallt ett ben i denna stil som jag hade tänkt mig.

K
P Pcssom skrev:
[länk]

Det är framförallt ett ben i denna stil som jag hade tänkt mig.
Då borde det bli ganska snyggt, och bra infästning, att fästa dom i dom bruna plattorna du har under bordsskivan. Då får du fördelen i att underredet kan vara kvar - det bidrar till stadga - och du kan fästa benen i de bruna ”plattorna”. Då gör du minimal inverkan på själva bordsskivan. Hur tjocka är plattorna? Du vill använda en skruv som inte är längre än vad plattorna är tjocka för att undvika att skruva in i bordsskivan så gott det går. Belastningen borde inte vara något problem med 200kg över alla fyra ben även om din skiva är större än de maxmått som dom anger på sidan för benen. Såg att dom hade ett par grövre ben i samma utförande, kanske hade varit värt att gå upp till den dimensionen för att vara på säkra sidan.

K kniv skrev:
Då borde det bli ganska snyggt, och bra infästning, att fästa dom i dom bruna plattorna du har under bordsskivan. Då får du fördelen i att underredet kan vara kvar - det bidrar till stadga - och du kan fästa benen i de bruna ”plattorna”. Då gör du minimal inverkan på själva bordsskivan. Hur tjocka är plattorna? Du vill använda en skruv som inte är längre än vad plattorna är tjocka för att undvika att skruva in i bordsskivan så gott det går. Belastningen borde inte vara något problem med 200kg över alla fyra ben även om din skiva är större än de maxmått som dom anger på sidan för benen. Såg att dom hade ett par grövre ben i samma utförande, kanske hade varit värt att gå upp till den dimensionen för att vara på säkra sidan.
Grymt, stort tack för all info och tips!

Plattorna är ungefär 3cm tjocka, och det blir inte för klent ifall man behöver använda skruv som är kortare än så?

K
P Pcssom skrev:
Grymt, stort tack för all info och tips!

Plattorna är ungefär 3cm tjocka, och det blir inte för klent ifall man behöver använda skruv som är kortare än så?
Du kan ju använda längre om du önskar, bordsskivan var väl 60mm.
Välj en lite grövre skruv så ska det nog gå bra. Man kan alltid kapa av toppen på den om du inte hittar ”rätt” längd i bygghandeln. Viktigt att du förborrar (med mindre dimension på borren än skruven, ej samma). Absolut måste att förborra i massivträ.

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Om mitt ögonmått inte är helt trasigt så ser skivan ut att va 25-max 30mm tjock.? Skivan ser ut att vara fanerad så lite beroende på material under faneret kan den vara bättre eller sämre att fästa skruv i. Ändrar kanske inte mycket vad gäller beninfästningen eftersom även plattorna undertill finns att tillgå i tjocklek.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.