Vi bygger ett litet isolerat förråd på 6 m2 och har gjutit en betongplatta baserat på en form av L-element (Jackon). Planen är att regla upp väggarna med 45x95 mm reglar och syllen var tänkt att vara av samma dimension samt vara placerad i ytterkant av plattan.

Nu när plattan är klar har vi kollat på hur man fäster syllen (betongskruv eller motsvarande) men har insett att dimensionen vi valt potentiellt gör det lite knepigt. Kantelementet består ju av cellplast med en skiva av fibercement ytterst. Det innebär att från ytterkant och ca. 50 mm in finns det i princip ingen betong att fästa i, bara ett tunt ytskikt. Sedan är cellplasten fasad så att betongen gradvis blir tjockare.

Enligt tillverkarens infästningsguide ska man dra betongskruv rakt ned ca. 90 mm in från kanten, men då använder deras exempel också en syll som är grövre. Jag ringde dem och frågade hur vi bör göra och de svarade lite svävande att det nog inte är någon fara om man fäster lite tätare och drar skruven så nära innerkant på syllen man kan. Jag är kanske inte 100% övertygad (ännu).

Hur bör man lösa detta?

• Handritad skiss som visar tvärsnitt av betongplatta och väggkonstruktion med mått och material angivna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad ska du ha på utsidan av stommen?
Ska du exempelvis ha spikreglar kan du flytta in stommen lika mycket som dom bygger för att på så sätt få fast syllen lättare.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Vad ska du ha på utsidan av stommen?
Ska du exempelvis ha spikreglar kan du flytta in stommen lika mycket som dom bygger för att på så sätt få fast syllen lättare.
Hm ja bra poäng. Vi kommer ha spikläkt av något slag. Hade nog inte tänkt låta den bygga så mycket utanpå regelverket, 2-3 cm kanske?

Är det en bättre lösning än att exempelvis välja en bredare syll (men fortfarande 95 mm till väggreglarna) och låta denna sticka inåt i rummet? (Inte supersnyggt kanske men då kan väggarna placeras längst ut…)

Håller med @Matti_75 att en 25/28 spikläkt och en 12/25 luftning och sen skråborra så borde det vara lugnt med 95

M Mickebandsåg skrev:
Håller med @Matti_75 att en 25/28 spikläkt och en 12/25 luftning och sen skråborra så borde det vara lugnt med 95
Hm skråborra, är du säker på att det är en bra idé? Blir det inte en liksom brytande kraft på betongen runt skruven om det blåser ordentligt då?

• Gilla
speed1956 och 1 till
  • Laddar…
Absolut inte det optimala men om du jagar in syllen med spikläkt och luftning så kommer du in nästan 50mm och då blir det inte att skråa, vet inte vad du skall ha för beklädnad eller om du skall ha en luftning utanför vindpapp/väv?

Tomture61
M Mickebandsåg skrev:
Absolut inte det optimala men om du jagar in syllen med spikläkt och luftning så kommer du in nästan 50mm och då blir det inte att skråa, vet inte vad du skall ha för beklädnad eller om du skall ha en luftning utanför vindpapp/väv?
Luftning mellan ytterpanelen / isoleringen ska det alltid vara !
Åstadkoms med 28 x 70 spikläkt tex .

• Gilla
Anders Fjeldstad
  • Laddar…
Rickard.
Jag tror lite att du överdriver problemet lite, En bra betongskruv behöver bara 20mm infästning i bra och sprickfri betong för att ge riktigt bra hållfasthet och fäster du den bara i triangeln av betong så kommer du inte lyfta av den.

Stämmer din ritning exakt tror jag inte du behöver göra någonting men annars får du knuffa in den någon cm som tidigare föreslagit.

Redigerat:
M Mickebandsåg skrev:
Jo det ska vara stående falsad panel så spikläkt blir det oavsett. Luftningsläkt hade jag nog förträngt behovet av…men det är säkert också en bra idé.

Om man nu skulle flytta in syllen på plattan…finns det inte en risk för att vatten (kondens eller annat) som runnit ner längs vindpappen blir liggande på den lilla betongklacken som sticker ut längst ned? Behöver man motverka det på något sätt, t.ex. med någon slags plåt?

Rickard. Rickard.ag skrev:
Jag tror lite att du överdriver problemet lite, En bra betongskruv behöver bara 20mm infästning i bra och sprickfri betong för att ge riktigt bra hållfasthet och fäster du den bara i triangeln av betong så kommer du inte lyfta av den.

Stämmer din ritning exakt tror jag inte du behöver göra någonting men annars får du knuffa in den någon cm som tidigare föreslagit.
Mycket möjligt att jag oroar mig i onödan… Jag läste någonstans - tror det var i en tråd här - att man inte skulle sätta skruven närmare syllens kant än ca. 30 mm. På en 95-regel skulle det innebära 65 mm från ytterkanten på L-elementet, om syllen ligger precis längs kanten på plattan. Fasningen i cellplasten börjar vid ca. 50 mm. Så kanske finns det ett par cm betong att skruva i där…men det är väl lite på gräsen, med tanke på hur tunt det är utanför borrhålet?

Rickard.
Anders Fjeldstad Anders Fjeldstad skrev:
Mycket möjligt att jag oroar mig i onödan… Jag läste någonstans - tror det var i en tråd här - att man inte skulle sätta skruven närmare syllens kant än ca. 30 mm. På en 95-regel skulle det innebära 65 mm från ytterkanten på L-elementet, om syllen ligger precis längs kanten på plattan. Fasningen i cellplasten börjar vid ca. 50 mm. Så kanske finns det ett par cm betong att skruva i där…men det är väl lite på gräsen, med tanke på hur tunt det är utanför borrhålet?
Det är ju uppenbart att det inte är helt genomtänkt och då får man ju göra det bästa av situationen och kanske göra några medvetna avsteg från normen för att få det så bra som möjligt. Du har ju möjligheten att sätta i princip hur många skruvar du vill så det gör ju inget om inte varje skruv helt optimal.

• Gilla
Anders Fjeldstad
  • Laddar…
Vad ska du ha på insidan? OSB+Gips? Kan du sätta 45x120 som syll istället, och låta invändiga skivorna liva med insidan syll?

• Gilla
nino
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Det är ju uppenbart att det inte är helt genomtänkt och då får man ju göra det bästa av situationen och kanske göra några medvetna avsteg från normen för att få det så bra som möjligt. Du har ju möjligheten att sätta i princip hur många skruvar du vill så det gör ju inget om inte varje skruv helt optimal.
Hehe ja det är sant. Utgår från en ritning där förrådet står på plintar, så just allt som hör betongplattan till är lite nytt…

P PatrikJo skrev:
Vad ska du ha på insidan? OSB+Gips? Kan du sätta 45x120 som syll istället, och låta invändiga skivorna liva med insidan syll?
OSB eller plywood kanske, hade inte tänkt sätta gips. Jo detta är ett alternativ helt klart.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.