GoForIt skrev:
Jo, jag är med..
Tanken var närmast att FK är ju också flertrådig och med samma area..
Det finns andra egenskaper än trådarean och tillverkarens användningsbeskrivning är vad man har att följa. Jag kan inte kolla vad som standarden säger men men jag gissar att den inte uppfyller kraven på exvis brandspridning och temperaturtålighet.

hmm.. RK står ju för rikkarderlig ledare och PVC-isolering, det andra K:et står för PVC-mantel
så det som skiljer EKK och RKK är ju enbart antal kardeler i ledarna.
och RK6mm2 är ju det vanligaste som används i centraler för att koppla ihop saker med, så att rikkarderliga ledare inte lämpar sig för fast stämmer inte, och att kabel med pvc/pvc isol. inte får användas fast stämmer inte heller (då EKK har det)
så med de nya reglerna är det väl möjligtvis ens samvete som sätter stopp, då det inte är god elsäkerhetsmässig praxis möjligtvis.
jag rekommenderar ingen att lägga RKK fast men ville bara reflektera lite över det hela.

• Gilla
lennis
  • Laddar…
Så summa kardemumma är att RKK har samma ledare som FK, och samma mantel som EKK, men det är den "elsäkerhetsmässiga praxisen" som ändå sätter stopp..?
Kanske dags att se över den praxisen?

GoForIt skrev:
Så summa kardemumma är att RKK har samma ledare som FK, och samma mantel som EKK, men det är den "elsäkerhetsmässiga praxisen" som ändå sätter stopp..?
Kanske dags att se över den praxisen?

Nej det är det inte fk har mindre antal kardeller per ledare än rkk. Vad är vitsen med att använda RKK i en fast installation?

RKK är en anslutningskabel.

Redigerat:
Smile.75 skrev:
Nej det är det inte fk har mindre antal kardeller per ledare än rkk. Vad är vitsen med att använda RKK i en fast installation?

RKK är en anslutningskabel.
Jo, jag är med på det.
Jag är bara en aning provokativ, mot den enligt mig, ibland så oerhört konservativa och stelbenta "elinstallationspraxisen"..

Vitsen med en RKK mot en EKK skulle ju vara att den är mer lätthanterlig då den inte har en enda solid ledare.

GoForIt skrev:
Jo, jag är med på det.
Jag är bara en aning provokativ, mot den enligt mig, ibland så oerhört konservativa och stelbenta "elinstallationspraxisen"..

Vitsen med en RKK mot en EKK skulle ju vara att den är mer lätthanterlig då den inte har en enda solid ledare.
Förklara gärna när du har behov av en mer lätthanterlig kabel i en fast installation. Själv ser jag ingen som helst fördel. Jag tror den praxisen e rätt bra annars hade säkert en del hemmapulare börjat dra denna kabeln å vips hade vi fått in pizzastandarden i våra hus;)

Jag skriver det en gång till det ÄR en anslutningskabel.

RK används däremot flitigt för att koppla i centraler och dylikt.

Smile.75 skrev:
Förklara gärna när du har behov av en mer lätthanterlig kabel i en fast installation. Själv ser jag ingen som helst fördel. Jag tror den praxisen e rätt bra annars hade säkert en del hemmapulare börjat dra denna kabeln å vips hade vi fått in pizzastandarden i våra hus;)

Jag skriver det en gång till det ÄR en anslutningskabel.
Ja, ska jag exempelvis tvinga igenom en kabel i ett VP-rör, så är ju en RKK betydligt mer lätthanterlig än en EKK, enligt min uppfattning.

Jag är fullt införstådd med att det ÄR en anslutningskabel.
Du behöver inte upprepa dig.
Vi delar alldeles uppenbart inte uppfattning i denna fråga, så låt det stanna där.

själv tycker jag att man ska använda lite mer "rejäla" kablar så för min del går RKK bort, och nog är det bra med konservatism inom el-området, som någon sa, så skulle säkert allt nytänkande leda mot en pizzastandard.
men nog är det konstigt att RKK är bannlyst från fast installation, då både EKK och RK är OK...

Ursäkta, men Smile citerar bara vad tillverkaren angivit.

Installtioner av den "pizzastandard" ni beskriver är ju verkligen inget att sträva mot. Självfallet inte.

Däremot så har jag väldigt svårt för att köpa förklaringar med att "det bara är så" eller "av gammal hävd" eller av "praxis" utan jag vill ha en logisk förklaring till vad som är orsaken.

Rikard Ågren skrev:
Ursäkta, men Smile citerar bara vad tillverkaren angivit.
Jo, men det bygger ju bara tillbaka på någon gammal standard av något slag. Tillverkaren tillverkar ju kablar för olika marknader, med olika standarder. Dessa bestäms ju inte av tillverkaren.

Sorry, men jag köper inte det argumentet till förklaring.

Om du absolut vill ha en anledning kan du ju fråga tillverkaren.

Själv har jag inte kolla på varenda anledning till varför man inte får vissa saker, men det är väl något man lär sig med åren. Jag försöker alltid följa tillverkarens instruktioner. Ibland är de uppenbara, ibland inte.

electrocuted skrev:
själv tycker jag att man ska använda lite mer "rejäla" kablar så för min del går RKK bort, och nog är det bra med konservatism inom el-området, som någon sa, så skulle säkert allt nytänkande leda mot en pizzastandard.
men nog är det konstigt att RKK är bannlyst från fast installation, då både EKK och RK är OK...
Det verkar som om begreppen flutit samman igen, fast förläggning och fast installation är inte samma sak! Anslutningskabel får inte förläggas fast d.v.s. inte klamras o.s.v. den skall användas så kort bit som möjligt mellan t.ex. motor och säkerhetsbrytare (detta är en fast installation) och det är vi på det klara med tror jag. Med fast installation menas sånt som inte är stickproppsanslutet (i stora drag).

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.