9 605 läst ·
11 svar
10k läst
11 svar
Fast pris eller löpande med ett takpris vid nybygge?
Hallo!
Har funderat på om man kan spara lite pengar på att ha all entreprenad löpande med ett takpris vid nybyggnation av en 1-plans villa i lösvirkes byggsats istället för ett tryggare fast pris..samt om det finns någon här på forumet som gjort något liknande?
Har funderat på om man kan spara lite pengar på att ha all entreprenad löpande med ett takpris vid nybyggnation av en 1-plans villa i lösvirkes byggsats istället för ett tryggare fast pris..samt om det finns någon här på forumet som gjort något liknande?
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
En bekant gjorde en stor ombyggnad med takpris för ett antal år sedan. Men den byggaren hade inte riktigt begriprit vad takpris betydde. Så när taket var uppnått så slutade han bygga. Han motiverade det med att takpriset var det pris kunden var med på att betala, så då gick det ju inte att bygga mer, enkelt...
Det slutade i rätten flera år senare (bygget stod still i typ 3 år utan kök eller badrum). Byggaren förlorade.
Själv har jag gjort en större ombyggnad på löpande räkning. Det förutsätter dels att man får tag på en byggare med lysande referenser, dels att man faktiskt har råd att betala även om priset skulle sticka iväg. Det gick bra för oss.
Jag är lite skeptisk till takpris, mest för att jag ser inte riktigt varför en byggare skulle gå med på det.
Vid löpande räkning så får ju byggaren betalt för sitt arbete, oavsett hur bygget går.
Vd fastpris så tjänar byggaren mer pengar om allt går bra, kan förlora lite när dte går dåligt, men i snitt blir det minst lika mycket som vid löpande räkning (om byggaren kan räkna).
Vid takpris så förlorar byggaren när det går dåligt, men tjänar inte motsvarande extra när det går bra. Jag misstänker att det är en avtalsform som byggare åtar sig när de har tunt med jobb.
Det slutade i rätten flera år senare (bygget stod still i typ 3 år utan kök eller badrum). Byggaren förlorade.
Själv har jag gjort en större ombyggnad på löpande räkning. Det förutsätter dels att man får tag på en byggare med lysande referenser, dels att man faktiskt har råd att betala även om priset skulle sticka iväg. Det gick bra för oss.
Jag är lite skeptisk till takpris, mest för att jag ser inte riktigt varför en byggare skulle gå med på det.
Vid löpande räkning så får ju byggaren betalt för sitt arbete, oavsett hur bygget går.
Vd fastpris så tjänar byggaren mer pengar om allt går bra, kan förlora lite när dte går dåligt, men i snitt blir det minst lika mycket som vid löpande räkning (om byggaren kan räkna).
Vid takpris så förlorar byggaren när det går dåligt, men tjänar inte motsvarande extra när det går bra. Jag misstänker att det är en avtalsform som byggare åtar sig när de har tunt med jobb.
Ett så stort projekt som ett helt husbygge ska du absolut ta på ett fast pris.
Enda alternativet för löpande är att du, och en eller två personer till har möjlighet att tillbringa all tid på bygget och följa med i allt som görs.
Att du skulle få någon att gå med på ett takpris tvivlar jag också på. Det skulle väl i så fall vara om takpriset är så högt att det är helt meningslöst.
Jag sitter i styrelsen för en BRF och har samarbetat en del med en byggkonsult. När de handlar upp större entreprenader så är det ALLTID, utan undantag, mot fast pris. (Gränsen för "stor" går ungefär vid en beräknad kostnad på 50000.)
Du kan också studera de tusentals trådar här på BH med kunder som köpt entreprenad på löpande räkning och upplever sig lurade.
Enda alternativet för löpande är att du, och en eller två personer till har möjlighet att tillbringa all tid på bygget och följa med i allt som görs.
Att du skulle få någon att gå med på ett takpris tvivlar jag också på. Det skulle väl i så fall vara om takpriset är så högt att det är helt meningslöst.
Jag sitter i styrelsen för en BRF och har samarbetat en del med en byggkonsult. När de handlar upp större entreprenader så är det ALLTID, utan undantag, mot fast pris. (Gränsen för "stor" går ungefär vid en beräknad kostnad på 50000.)
Du kan också studera de tusentals trådar här på BH med kunder som köpt entreprenad på löpande räkning och upplever sig lurade.
Finns det några delar vid nybyggnation som man kan spara in på att ta löpande, tänker bla på schakt samt utfyllnad av tomt ( ingen sprängning ).
Jag skulle ta löpande alla dar i veckan. Jag är inne på mitt 4:e hus, tredje lösvirkeshuset. Jag har alla på löpande. Tvärtemot vad andersmc tycker, så skulle ett fastpris bli så högt på ett så stort projekt. Kanske enkelt för mig som använder samma snickare jag alltid använt plus att jag kör med själv vilket skulle krångla till det på ett fastpris. Allt handlar om förtroende.
Min erfarenhet av husbygge är att man sparar mest pengar på att handla in allt själv. Jag köper varenda skruv själv. Alla vvs prylar etc. Lokala bygghandeln har jag ju såklart väldigt god kontakt med med fria leveranser och justa priser. God planering och bra budget är också viktiga förutsättningar att hålla nere kostnaderna.
Lycka till!
Min erfarenhet av husbygge är att man sparar mest pengar på att handla in allt själv. Jag köper varenda skruv själv. Alla vvs prylar etc. Lokala bygghandeln har jag ju såklart väldigt god kontakt med med fria leveranser och justa priser. God planering och bra budget är också viktiga förutsättningar att hålla nere kostnaderna.
Lycka till!
Fast pris har flera nackdelar. Risken finns att byggaren antingen slarvar igenom bygget för att precis uppfylla kontraktet. En annan risk är att priset sätts för lågt och att byggaren därmed får fuska får att inte gå med förlust. Det kan också bli en massa jobbigt tjafs om vad som ingår i fastpriset och vad som inte ingår i fastpriset.
Jag har aldrig byggt något hus, men i projekt på jobbet så brukar jag använda löpande avstämningar där man stämmer av färdiga moment i projektet mot resursförbrukning. Det brukar funka rätt bra.
Jag har aldrig byggt något hus, men i projekt på jobbet så brukar jag använda löpande avstämningar där man stämmer av färdiga moment i projektet mot resursförbrukning. Det brukar funka rätt bra.
Jag kommer själv köra fast pris på grund+stomresning och sedan löpande på resten. De övriga delarna är mindre och innefattar fler entreprenörer, alltså gör det inte så mycket om det skiter sig på en enskild punkt. Referenser är annars a och o.
Jag vet inte om man gör så inom byggbranchen, men inom IT så kör man ibland projekt där man uppskattar antal timmar först (säg 100h). Om man lyckas leverera snabbare än det får man ändå betalt för hälften av återstående timmar (så gör man det på 90 får man betalt för 95), och om det tar längre får man bara betalt för hälften av övertiden (så tar det 110h får man bara betalt för 105) Vet inte om det skulle gå att tillämpa på bygg, men det är en intressant variant där det ligger i allas intresse att bli klara i tid.
Jag vet inte om man gör så inom byggbranchen, men inom IT så kör man ibland projekt där man uppskattar antal timmar först (säg 100h). Om man lyckas leverera snabbare än det får man ändå betalt för hälften av återstående timmar (så gör man det på 90 får man betalt för 95), och om det tar längre får man bara betalt för hälften av övertiden (så tar det 110h får man bara betalt för 105) Vet inte om det skulle gå att tillämpa på bygg, men det är en intressant variant där det ligger i allas intresse att bli klara i tid.
Om det blir dyrare eller billigare kan man inte veta förrän allt är klart. Nu förstår jag inte riktigt hur du har koll på vad TS hus kommer att kosta. Det verkar ju inte kommit över funderar-stadiet ännu. Men du har kanske egna siffror att redovisa, om du nu har tagit in fasta priser på dina hus men sedan ändå valt att bygga dem på löpande.bumpaberra skrev:Jag skulle ta löpande alla dar i veckan. Jag är inne på mitt 4:e hus, tredje lösvirkeshuset. Jag har alla på löpande. Tvärtemot vad andersmc tycker, så skulle ett fastpris bli så högt på ett så stort projekt. Kanske enkelt för mig som använder samma snickare jag alltid använt plus att jag kör med själv vilket skulle krångla till det på ett fastpris. Allt handlar om förtroende.
Jag har tyvärr inga sådana siffror att bidra med, eftersom jag inte lejer in några snickare utan gör allt själv. Jag kan bara referera till nämnda byggkonsult, som förklarade att de ALLTID tog allting större än ett redskapsskjul på fast pris. Och han har erfarenhet från hundratals projekt i mångmiljonklassen.
Sen bör du betänka att dina förutsättningar är helt annorlunda än TS:
- Du har en väl etablerad kontakt med en firma som du vet är pålitlig.
- Du deltar själv i dina byggen och har därigenom möjlighet till den kontroll som jag skrev om i inlägg #3.
- Du har hittat en firma som accepterar att du själv upphandlar byggmaterial.
- Du klarar uppenbarligen av att handla upp byggmaterial.
Well, bumpaberra måste ju startat någonstans i sitt första projekt han också.andersmc skrev:Om det blir dyrare eller billigare kan man inte veta förrän allt är klart. Nu förstår jag inte riktigt hur du har koll på vad TS hus kommer att kosta. Det verkar ju inte kommit över funderar-stadiet ännu. Men du har kanske egna siffror att redovisa, om du nu har tagit in fasta priser på dina hus men sedan ändå valt att bygga dem på löpande.
Jag har tyvärr inga sådana siffror att bidra med, eftersom jag inte lejer in några snickare utan gör allt själv. Jag kan bara referera till nämnda byggkonsult, som förklarade att de ALLTID tog allting större än ett redskapsskjul på fast pris. Och han har erfarenhet från hundratals projekt i mångmiljonklassen.
Sen bör du betänka att dina förutsättningar är helt annorlunda än TS:
Om jag tolkar TS inlägg rätt så har han inget av detta.
- Du har en väl etablerad kontakt med en firma som du vet är pålitlig.
- Du deltar själv i dina byggen och har därigenom möjlighet till den kontroll som jag skrev om i inlägg #3.
- Du har hittat en firma som accepterar att du själv upphandlar byggmaterial.
- Du klarar uppenbarligen av att handla upp byggmaterial.
Jag funderar lite på att köra delar på löpande räkning i mitt bygge. @bumpaberra, har du några tips till vad man bör tänka på och vad man skal ha in i kontraktet?
Så får man inte göra mot konsument, även om man har kontrakt på det , håller det inte i en ev.tvist.bjolo360 skrev:Jag kommer själv köra fast pris på grund+stomresning och sedan löpande på resten. De övriga delarna är mindre och innefattar fler entreprenörer, alltså gör det inte så mycket om det skiter sig på en enskild punkt. Referenser är annars a och o.
Hej! Vi är i samma situation som din kompis, byggaren gick med att sätta takpris men verkar inte förståd vad det betyder. Nu vill han inte jobbar vidare. Har ni ett refersnummer till domslutet du referar till? Vill gärna visa domslutet till byggaren. TackH hempularen skrev:En bekant gjorde en stor ombyggnad med takpris för ett antal år sedan. Men den byggaren hade inte riktigt begriprit vad takpris betydde. Så när taket var uppnått så slutade han bygga. Han motiverade det med att takpriset var det pris kunden var med på att betala, så då gick det ju inte att bygga mer, enkelt...
Klicka här för att svara