Hej, nyss köpt en lägenhet där föreningen nyss gjort om alla badrum.

Skulle nu sätta in tvättmaskinen då vatten avlopp och el såg ut att vara förberett. Men när jag skulle koppla in elen såg jag att det inte var el i dosan. Tänkte kolla om detta är vanligt eller bara något de missat?

/Nyfiken

• Öppen installationsdosa utan el på kakelvägg för tvättmaskinanslutning i renoverat badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En öppen och tom eldosa utan kablar på en kaklad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var lika i min lägenhet med badrum renoverat 2005. Rör och dosa framdraget, men inga kablar.

Okej, tråkigt känns väldigt slarvigt att sätta upp en tom dosa :/

Krokben
P RenoveringsNybörjaren skrev:
Okej, tråkigt känns väldigt slarvigt att sätta upp en tom dosa :/
Se det så här, allt det jobbiga är förberett, även om jag förstår att det är lite av en besvikelse. Ring en elektriker och låt han ordna kablage och egen säkring, borde inte ta lång tid eller bli fasligt dyrt.

• Gilla
Warleod
  • Laddar…
Ja, skrev till föreningen och kollade först om det var tanken att sätta dit ett uttag utan el. Om de var de så blir de att ringa en elektriker så får de fixa det och hoppas de inte drar iväg i pris :)

Det hade kostat alla mindre om elektrikern som lade slangen också hade fått dra i tråd på samma gång, t.ex genom att förlägga en slang med fördragen tråd, så det är verkligen dumsnålt. De kanske räknar med att endast i en liten del av lägenhetsinnehavarna vill ha en egen TM.

Fick svar av föreningen att det tydligen var ett tillval att faktiskt dra elen till dosan. Som då tyvärr inte tidigare innehavare tog. Tyvärr har föreningen ingen aning om vart själva röret går ut om det går ut någonstans och företaget som gjorde de finns inte längre.

Något bra tips på något som man kan försöka sticka up genom röret för att se om det sticker ut någonstans?

• Gilla
oobum
  • Laddar…
richardtenggren
En dragfjäder känns som gjord för uppgiften;)

• Gilla
Hus tomte och 1 till
  • Laddar…
Inget jag har men får nog skaffa en :) Tänkte kolla först om de finns någon utgång bakom spegelskåpet, känns som ett av de få "bra" ställena den skulle kunna gå till baserat på var den sitter. Om de nu inte vart så ordentliga att de dragit den hela vägen till närmsta dosa i hallen men känns tveksamt^^

Krokben
Om det är för tvättmaskin så borde rimligtvis röret leda direkt till centralen.

• Gilla
elmontören och 3 till
  • Laddar…
Det normala är att röret går till centralen. Och för att dra i trådar i det så använder man som sagt en dragfjäder. Det som tål att påpeka här är att dragfjädern brukar ha metall i änden. Om du tänker försöka själv att skjuta dragfjädern genom röret. Stäng av huvudbrytaren först så att du inte råkar orsaka en kortslutning.

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Jag är fortfarande fascinerad av hur man räknar på detta. Extrakostnaden för att förlägga en slang med tre ledare i jämfört med en tom slang ligger på i runda slängar 10 kr/meter, plus 5 minuters jobb att koppla in i central och anslutningsdosa. Det är en droppe i havet jämfört med att varje innehavare ska ta hem en elfirma med framkörningsavgift etc.

reagerar mer på det snygga utförandet bakom dosan...........Kan det där vara korrekt utfört?

Ingen aning om det är korrekt gjort. Men antar att elektrikern som ska hit kommer att märka det. Förhoppningsvis är det det och röret går hela vägen till centralen även om jag har svårt att tro det.

Elektrikern bryr sig nog inte om det. Tänker mest på tätskikt/fogning runt slangen. Personligen hade jag väl låtit slangen fortsatt ut lite in i dosan dessutom.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.