1 840 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Fast eller rörligt elpris?
På konsumentens sida
· 3 420 inlägg
Vilket lönar sig mest och vad ska du tänka på när du fattar beslut kring din elavtalsform? Vi har talat med Konsumenternas Elrådgivningsbyrå.
Du kan läsa artikeln här: Fast eller rörligt elpris?
Du kan läsa artikeln här: Fast eller rörligt elpris?
Skrivet av: Bjurran
Jag tolkar detta som att ni förutsätter att alla bara har en hög elförbrukning på vintern? Själv har jag t.ex. pool och mycket elektronik som drar ström även på sommaren. Normal månadsförbrukning för mig under sommarmånaderna ligger på 13-1400 kWh. Startar jag dessutom elvärmen till poolen drar denna ännu mer.
Jag tycker det är märkligt att ni inte ens nämner det stora undantaget hur mycket man kan spara på att ha rörligt om man som jag har en hög förbrukning när strömmen nästan är gratis.
Jag tolkar detta som att ni förutsätter att alla bara har en hög elförbrukning på vintern? Själv har jag t.ex. pool och mycket elektronik som drar ström även på sommaren. Normal månadsförbrukning för mig under sommarmånaderna ligger på 13-1400 kWh. Startar jag dessutom elvärmen till poolen drar denna ännu mer.
Jag tycker det är märkligt att ni inte ens nämner det stora undantaget hur mycket man kan spara på att ha rörligt om man som jag har en hög förbrukning när strömmen nästan är gratis.
Intressant med timdebitering. Politiker och ingenjorer tycker det aer kul, jag med. Men ingen visar nagra siffror, inga kalkyler? Man maste tvaetta 2ggr per natt och ha gasspis, vara bered att inte tvaetta sa mycket om flera kaernkraftver stoppar...
Elbolagen gillar att skjuta oever risken pa kunderna...
Elbolagen gillar att skjuta oever risken pa kunderna...
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 570 inlägg
Elbolagen har oftas billigare pris på nätet.
Sist jag band elpriset skiljde det sig ca 200,00 per år vid förbrukning 10000. Det är samma bolag ett pris på hemsidan ett annat när man ringer bolaget.
Sist jag band elpriset skiljde det sig ca 200,00 per år vid förbrukning 10000. Det är samma bolag ett pris på hemsidan ett annat när man ringer bolaget.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Oj, tvåhundra spänn på ett år :wow:HEM2121 skrev:
Många bolag erbjuder ett första år utan fasta avgifter, för att locka till sig nya kunder.
Så för att komma billigast undan måste man byta bolag varje år.
Det blir ju lite jobbigt i längden...
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 570 inlägg
Vad tror duKnockOnWood skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 570 inlägg
Ja, man gör vad man kan, det hade jag tänkt också, men så körde de en kampanj på nätet så det var inte så mycket mer att göra, man orkar ju inte kolla hur mycket som helst för relativt lite pengar.KnockOnWood skrev:
Redigerat:
Håller helt och hållet med. Har högre elförbrukning på sommaren, poolen tar mer än värmen på vintern.Ej verifierad skrev:Skrivet av: Bjurran
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Teckna elavtal april 2025. Fast eller rörligt elpris -vad väljer ni?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Fast eller rörligt elavtal! Hur ska man göra...
Fast eller rörligt pris på lantmäteriet
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Fast eller rörligt för endast bergvärme?
Rörligt eller fast elpris?
Elavtal, elpriser & elförbrukning