1 115 läst ·
11 svar
1k läst
11 svar
Fast AC, går det att göra snyggt?
Nu är det visserligen inte säsong men vill gärna börja planera i god tid då jag misstänker att det kan komma att bli djävulskt varmt i vårt nya hus på sommaren.
Funderar på att installera en fast AC på entréplan och köra en fristående AC på övervåningen men kan även tänka mig fast installation där med.
Visst går det att koppla två innerdelar till en pump (duo)? Kan man göra dragningarna snyggt på fasaden? Jag kommer behöva dra en bit då jag inte vill ha pumpen på samma sida av fasaden som innerdelen. Har sett många fasader med vita plastledningar och tycker inte det är supersnyggt, men det kanske är enda alternativet?
Funderar på att installera en fast AC på entréplan och köra en fristående AC på övervåningen men kan även tänka mig fast installation där med.
Visst går det att koppla två innerdelar till en pump (duo)? Kan man göra dragningarna snyggt på fasaden? Jag kommer behöva dra en bit då jag inte vill ha pumpen på samma sida av fasaden som innerdelen. Har sett många fasader med vita plastledningar och tycker inte det är supersnyggt, men det kanske är enda alternativet?
Det går ju utmärkt för en målare att måla kanalen i fasadkulören, då syns kanalen betydligt mindre. Satsa på fast monterad AC. Duo AC går jättebra. Portabel AC är ett elände och nödlösning som bullrar och drar massor med energi och kräver ett stort utblåshål.
Vi har vit fasad men tycker inte det ser så snyggt ut med de där vita plaströren på fasaden. De är blanka och fulaJ Josth skrev:
Med portabel menar jag en sån man kan rulla undan bara och föra ut en slang genom ett fönster. Vi har redan en sådan och ett utmärkt litet fönster i vardagsrum uppe för detta. Tänker att man kan låta den stå och gå på dagen på övervåningen.
Besserwisser
· östergötland
· 2 658 inlägg
Jag har en fristående som går några dagar per år för att klara temperaturen i sovrummet när det blir äckelvarmt, dassig nödlösning. Skulle hellre ha en fastmonterad av något slag (som kanske tog kyla från BVP:ns brunn) men huset tillåter inte ett sånt montage.Erik JS skrev:
Sen borde den här videon vara obligatorisk att se för alla som funderar på att köpa portabel AC:
Dubbelslang borde vara krav för alla de högre energiklasserna (men finns knappt på den europeiska marknaden idag).
Det är absolut viktigast att du sätter en på övervåningen, vi hade en LLVP på entréplan i flera år innan vi satte ytterligare en på ovanvåningen. När man enbart kör kyla nere blir det större temperaturskillnad mellan våningarna vilket gör att det upplevs ännu varmare uppe. Nu kör vi endast pumpen på ovanvåningen som AC på sommaren för det "ramlar ner" tillräckligt med sval luft till bottenvåningen.
En pump/AC med två innerdelar låter väl lämpligt i ditt fall om du inte ska värma med den på vintern.
En pump/AC med två innerdelar låter väl lämpligt i ditt fall om du inte ska värma med den på vintern.
Redigerat:
Det är en split-lösning du skall titta på när du har möjlighet till det - idag i praktiken köper och installerar en inverter-LLVP och det fins modeller med 2 innerdelar även om det prismässigt knappt är billigare än 2 separata maskiner (och mindre krångel)
Det är väldigt skillnad på effektivitet och strömförbrukning för samma kyla mellan en split-anläggning i jämförelse med en portabel AC - både effektivitetsmässigt och ljudmässigt.
Ljudmässigt kan man på innerdelen i en splitmaskin köra på lägsta fläktfarten som knapp hörs något alls och ändå få en anständig kyla i rummet - en invertermaskin är då ett krav då de kan smyga nere på 150-200 Watt kompressoreffekt medans de äldre ON/OFF-maskinerna måste köra på höga fläktfarter på innerdelen för att inte bli för kalla och frysa igen - dvs. fungerar på samma sätt som dagens portabla AC.
När du väl har installerat en splitmaskin så kommer du att köra den i betydligt fler dagar under sommaren än vad du gör nu med en portabel AC just precis för att överleva i värmen - med splitmaskin kommer du att få komfort och inte bara bullrande historia just för överlevnad som med portabel AC och du kommer att tycka att det är värt det även om det är en investering i samma nivå som LLVP
Jag har provat både med portabel AC i hyres/BFR-boende (under värmeböljan 2018... puh...) där man inte fick installera splitmaskiner och nuvarande stuga med LLVP som på sommaren också agerar AC - det är sådan jätteskillnad i både strömförbrukning, upplevd kylkapacitet, buller samt i strömförbrukning att de knappt kan jämföras med varandra...
Slutligen - alla LLVP är i grunden AC, att också kunna köra värmedrift är typisk nordisk påhitt som numera har blivit närmaste standard på alla splitmaskiner man kan köpa här, även de som används enbart för AC i praktiken.
Det är väldigt skillnad på effektivitet och strömförbrukning för samma kyla mellan en split-anläggning i jämförelse med en portabel AC - både effektivitetsmässigt och ljudmässigt.
Ljudmässigt kan man på innerdelen i en splitmaskin köra på lägsta fläktfarten som knapp hörs något alls och ändå få en anständig kyla i rummet - en invertermaskin är då ett krav då de kan smyga nere på 150-200 Watt kompressoreffekt medans de äldre ON/OFF-maskinerna måste köra på höga fläktfarter på innerdelen för att inte bli för kalla och frysa igen - dvs. fungerar på samma sätt som dagens portabla AC.
När du väl har installerat en splitmaskin så kommer du att köra den i betydligt fler dagar under sommaren än vad du gör nu med en portabel AC just precis för att överleva i värmen - med splitmaskin kommer du att få komfort och inte bara bullrande historia just för överlevnad som med portabel AC och du kommer att tycka att det är värt det även om det är en investering i samma nivå som LLVP
Jag har provat både med portabel AC i hyres/BFR-boende (under värmeböljan 2018... puh...) där man inte fick installera splitmaskiner och nuvarande stuga med LLVP som på sommaren också agerar AC - det är sådan jätteskillnad i både strömförbrukning, upplevd kylkapacitet, buller samt i strömförbrukning att de knappt kan jämföras med varandra...
Slutligen - alla LLVP är i grunden AC, att också kunna köra värmedrift är typisk nordisk påhitt som numera har blivit närmaste standard på alla splitmaskiner man kan köpa här, även de som används enbart för AC i praktiken.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Fästa trädäck mot sockel - det går INTE
Altan & Uteplats -
Hjälp vattenläcka - skruven i vasken går inte att skruva fast
Vatten & Avlopp -
Hur placera fast kap-/gersåg i garage?
Inredning -
Fjädrarna i min soffa lossnar då fästen i plast går sönder. Finns det nya att köpa? Det är sicksack
Inredning -
Fästa olympiska ringar i tak - hjälp tack
Övrigt husrelaterat