Hejsan.
kommer till våren tilläggsisolera ytterväggen på den gamla delen av mitt hus. det är en västkuststuga med endast 70mm isolering i väggarna och vårt sovrum är minst sagt kallt just nu.

då takutsprånget inte är gigantiskt ca 40cm, så är jag lite begränsad i utrymmet.

jag har väl egentligen fallit ner till 2 val:

1. 50mm fasadskiva
2. liggande 70mm reglar som skruvas tvärs mina befintliga stående reglar och isolera med vanlig UNI-skiva.

alterativ 1 är ju helt utan köldbryggar, medans alterntiv 2 iaf ger mig brutna köldbryggor. räknar med att byta ut vindduken emot ny oavsett alterntiv.

men kan någon vänlig själ hjälpa mig att beräkna vilket som ger lägst U-värde? 70mm + träreglar c-c 60, alternativt 50mm utan köldbryggor (träreglar)öht.

mvh Henrik

0,47 för fasadskiva och 0,676 för reglar+minull förutsatt att lambdavärdet för både är 0,033 samt att jag räknar med 9,5% trä i regelkonstruktionen

Hej och tack för svar!
Men oj, skiljer det så mycket? Ger trä såpass stor förändring, att tjockare lager inte hjälper till?
Är ju typ 30% skillnad

B busgraab skrev:
Hej och tack för svar!
Men oj, skiljer det så mycket? Ger trä såpass stor förändring, att tjockare lager inte hjälper till?
Är ju typ 30% skillnad
Har matat in fel värden så bra att du reagerade.

Ska vara 0,617 för 70 mm reglar+mineralull, lambda 0,033, 9,5% trä och 90,5% isolering.
0,66 för fasadskiva 50 mm med lambda 0,033.

Okej, då blir det således bättre med 70 trots trä, så då blir det nog det.

Har du någon trevlig excel du använder så tar jag gärna del av den om möjligheten finnes?

Mvh Henrik

Skicka din mail på pm

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.