Byggahus.se
Undrar vad ni som kan fasadputs anser om det här hantverket, utfört 2021.
 
  • Soligt hus, beige vägg, blå fönsterkarmar, spegling av trädgård och pool i fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stängt fönster, gul vägg, reflekterande blå himmel, arkitektonisk detalj, stadsbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad har man beställt? Är det slätputs skulle jag va grymt besviken.
 
Vanlig slätputs- ingen specialbeställning.
 
Då har man ju inte fått vad man beställt men nu är det ju två år sen, man borde nog sagt till med en gång.
 
D
Kattskit! Slätputs i släpljus lämnar alltid lite ryggar men detta är väll att ta i.
 
Jo, det påtalades. Med beställning på bygge av hela huset blev det dock mycket annat som kom i förgrunden när svaret blev att man inte var klar, att detta inte var ett ”town house” och att målarna skulle utföra slutputsen före målning
 
N
Ser inge vidare ut i släpljus, vilket ingen fasad gör.
Dock var detta värre än normen.
Men det kan väl inte varit nyputs?
Dom har väl putsat på en gammal puts bakom?
 
Detta är ett nybyggt hus och jag är bedrövad över hur ful fasaden blev just på denna högsta del av byggnationen. Och ni som kan detta, är det vanligt att det blir formationer som en glad mun under fönstren? Är det vi ser här rent slarv eller okunskap? Jag förvånades själv över hur åstadkomma ett bra jobb med tuffa arbetsbetingelser, en planka mellan två järnställningar på tre meters höjd.
 
C
Var befinner vi oss geografiskt? Är detta i Sverige?
 
Nej, det är i Grekland!
 
C
B Bjos skrev:
Nej, det är i Grekland!
Misstänkte det - i medelhavsländerna har de lite andra putstraditioner än i Sverige. Är man ute efter den slätrivna putsen vi är vana vid här får man nog vara väldigt specifik vid beställningen.
 
Nej jag hade inte efterfrågat någon speciell stil, och även om jag uppskattar en riven, oregelbunden struktur verkar detta resultat på stora delar som ett lapptäcke av rektanglar, fyrkanter, buktningar och saggande ”munnar” under fönstren. Det ser inte ut som en medveten läggning, sagt med mina amatörögon sett.

Vad kan man göra för att få till en hyfsad vägg utifrån detta?
 
Nu är det svårt att rädda.
 
C
B Bjos skrev:
Det ser inte ut som en medveten läggning, sagt med mina amatörögon sett.
Håller med, det var därför jag skrev "traditioner" snarare än stil/teknik. För det handlar inte bara om strukturen utan även om finishen/nivån på arbetet. Vilken uppenbarligen är låg i detta fall, åtminstone med svenska mått mätt. Men kanske mer normal i Grekland(?)
 
  • Gilla
Titanwelder
  • Laddar…
N
Finns inga putsgavlar på fönsterblecken, vad jag kan se.
Vilket betyder att vattnet rinner utmed sidorna, ut i putsen.
Så blecken bör bytas ut, så kanske rinningarna försvinner.
Sen resten har jag väl ingen åsikt om, bland det sämsta jag sett på nyproduktion.
Men har bara svenska mått att jämföra med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.