7 138 läst ·
17 svar
7k läst
17 svar
Fasadmtrl, ceder eller?
Sida 1 av 2
Så här har jag hört att det gått till genom åren.
Från början hade man ingen ytbehandling alls på fasaden. Det var helt enkelt för dyrt, eller inte ens tillgängligt.
Trät grånar efter ett tag, och klarar rätt många säsonger utan...
När sedan färgmaterialen kom så började man måla husen, främst för att visa att man hade råd...
Alltså målades inte uthus, torp etc.
Jag säger inte att man inte skall måla, utan vill bara väcka en tanke.
När man skall måla med slamfärg bör fasaden stå omålad en säsong eller två. Detta är viktigare ju mer finsågat virke man har.
Anledningen är att trät skall rugga upp sig, och ge färgen något att fästa i. De som försökt måla lasyr eller slamfärg på nytt, hyvlat virke förstår nog vad jag är ute efter...
Järnvitriol är att betrakta som slamfärg. Vi fick "veta" av en färghandlare att den snarare är att betrakta som kosmetika än som egentligt träskydd. Jämfört med rödfärg så saknas några kemiska beståndsdelar som påstås skydda...
Vi har målat med en Alcrolasyr som hette 206 Silvergrå.
Den har dessvärre utgått, men det tyckte vi var ett alternativ till järnvitriolen.
Färgen är svår att uttala sig om, det påstås bero på virkets egna egenskaper. Och järnvitriol är mer eller mindre grönaktig.
Jag är inte motståndare till järnvitriol, tvärtom!!
Målar troligen båthuset med det så småningom.
Men jag ville tala om vad vi fått reda på.
Underhållet är enkelt. Borsta av, slamma på.
Precis som rödfärg.
Och periodicitet...
Som man känner för det.
Kanske 5-15 år, beroende på vilket väderstreck det är?
Från början hade man ingen ytbehandling alls på fasaden. Det var helt enkelt för dyrt, eller inte ens tillgängligt.
Trät grånar efter ett tag, och klarar rätt många säsonger utan...
När sedan färgmaterialen kom så började man måla husen, främst för att visa att man hade råd...
Alltså målades inte uthus, torp etc.
Jag säger inte att man inte skall måla, utan vill bara väcka en tanke.
När man skall måla med slamfärg bör fasaden stå omålad en säsong eller två. Detta är viktigare ju mer finsågat virke man har.
Anledningen är att trät skall rugga upp sig, och ge färgen något att fästa i. De som försökt måla lasyr eller slamfärg på nytt, hyvlat virke förstår nog vad jag är ute efter...
Järnvitriol är att betrakta som slamfärg. Vi fick "veta" av en färghandlare att den snarare är att betrakta som kosmetika än som egentligt träskydd. Jämfört med rödfärg så saknas några kemiska beståndsdelar som påstås skydda...
Vi har målat med en Alcrolasyr som hette 206 Silvergrå.
Den har dessvärre utgått, men det tyckte vi var ett alternativ till järnvitriolen.
Färgen är svår att uttala sig om, det påstås bero på virkets egna egenskaper. Och järnvitriol är mer eller mindre grönaktig.
Jag är inte motståndare till järnvitriol, tvärtom!!
Målar troligen båthuset med det så småningom.
Men jag ville tala om vad vi fått reda på.
Underhållet är enkelt. Borsta av, slamma på.
Precis som rödfärg.
Och periodicitet...
Som man känner för det.
Kanske 5-15 år, beroende på vilket väderstreck det är?
All färg som innehåller pigment ger skydd mot solens UV-strålning. Det är den främsta anledningen till att man bör måla väggar (förutom estetiska skäl). Har man viske av riktigt bra kvalite (tätvuxen) så håller den längre, vare sig det är målat eller ej. Men sämre virke håller inte i många år i söderläge som det inte är målat med något sorts pigment. Förutom täckfärger (latex eller oljefärg), lasysrer eller slamfärger så kan man ju måla med tjära.
http://www.lansmuseum.a.se/byggnadsvard/byggfarg.cfm?in_idnr=47
http://www.lansmuseum.a.se/byggnadsvard/byggfarg.cfm?in_idnr=47
Slamfärger t.ex. rödfärg och järnvitrol innehåller gift som gör att svampar inte trivs lika bra på en målad som en omålad yta. Om fasaden tillåts torka ut ordentligt mellan regnen spelar det inge roll men om det är fuktigare med stillastående luft är det viktigare.
Ceder är ett bra material, med ett starkt naturligt rötskydd. Jag har varit inblandad i ett gymnastikhallsbygge där fasaden delvis kläddes med ceder - dyrt dyrt, men snyggt och bra. Frågan är hur det passar på en villa då det har en lite speciell färg.
Lärk tror jag inte så värst mycket på. Enligt undersökningar är lärk bara en aning bättre än t.ex. furu ur rötsynpunkt då lärken har en större andel kärnved. Furukärnan är lika beständig, splinten är dock sämre.
Många i den här tråden pratar om att de ska ha furufasader vilket jag tycker är konstigt, men ni kanske vet något som inte jag vet :
Vad jag vet är att gran används till 99% av utvändiga paneler då dess porer inte släpper in vatten som furans. Bl.a. därför tryckimpregnerar man ej gran, då impregningsvätskan inte tränger in.
Lärk tror jag inte så värst mycket på. Enligt undersökningar är lärk bara en aning bättre än t.ex. furu ur rötsynpunkt då lärken har en större andel kärnved. Furukärnan är lika beständig, splinten är dock sämre.
Många i den här tråden pratar om att de ska ha furufasader vilket jag tycker är konstigt, men ni kanske vet något som inte jag vet :
Thermowood är, som ovanstående talare nämner, torkad i ugn och har på detta vis (fråga mig ej hur) fått ett rötskydd som är jämförbart med tryckimpregnerat virkesamt en bättre formstabilitet än vanliga otorkade brädor. Erfarenheten jag har av Thermowood är att virket var fult (tror det görs av fura) med oerhört mycket kvist. Täckmålar man kanske detta inte gör så mycket, men kvistar har ju en benägenhet att missfärga målning.
Hur som helst, om man är intresserad av Thermowood och Ceder tycker jag man ska ringa Finnforest (ligger i Malmö) då de säljer dessa produkter. Som vanligt bör man ej glömma bort att de kanske inte är helt opartiska då man diskuterar deras produkter.
Hur som helst, om man är intresserad av Thermowood och Ceder tycker jag man ska ringa Finnforest (ligger i Malmö) då de säljer dessa produkter. Som vanligt bör man ej glömma bort att de kanske inte är helt opartiska då man diskuterar deras produkter.
Om värmebehandlat trä har något ökat rötskydd eller ej är i dagsläget osäkert, det var en marknadsföringsgrej som finnarna senare tagit tillbaka. I vilket fall kan man inte jämföra skyddet med tryckimpregnering. Däremot har det högre formstabilitet, ser brunt ut och luktar gammal bastu ;D