Hej!

Är på väg att beställa inkoppling av byggel till nybyggnation. Efter att ha läst runt på forumet lät som att det vore en klok ide att köpa ett fasadmätarskåp (utanpåliggande) redan från början och sätta det på den plats det senare kommer sitta fast på plintar så länge. Är det 25 A som är standard för enbostadshus eller krävs det 63A? Förutom skåpet måste det in en jordfelsbrytare antar jag i skåpet också? Kan elelktrikern sedan koppla in en handske som jag kopplar till min byggcentral?

MvH

Henrik

25A räcker gott

JFB får plats på DIN-skenan i skåpet

Du kan även välja ett infällt skåp

Prata med elektrikern så han är med från början.. Allting blir så mycket enklare då.

B
Redigerat av moderator:
2163661 Jordfelsbrytare Hager 4-pol 30mA 40A kommer att funka bra. den kan du senare använda i huset.

Redigerat:
Ok, tack.. Lysande...

henein skrev:
Hej!

Är på väg att beställa inkoppling av byggel till nybyggnation. Efter att ha läst runt på forumet lät som att det vore en klok ide att köpa ett fasadmätarskåp (utanpåliggande) redan från början och sätta det på den plats det senare kommer sitta fast på plintar så länge. Är det 25 A som är standard för enbostadshus eller krävs det 63A? Förutom skåpet måste det in en jordfelsbrytare antar jag i skåpet också? Kan elelktrikern sedan koppla in en handske som jag kopplar till min byggcentral?

MvH

Henrik
Det finns två säkringsvalörer mellan 25 o 63A. Det 35 A och 50 A.
Allt över 25 A har den "stora" gängan .

henein skrev:
Passar på att fråga i samma tråd om normcentralen. Kan ju lika gärna beställa den samtidigt.

Vilken är rimlig till normal 2-plansvilla 200kvm, inget extra förutom bastu ?

[länk]
Det kanske är lika bra att prata med den elektrikern som skall göra jobbet först. Då kan ni överens om vilken central och bestyckning som är lämplig. Det kan gälla hur han vill lägga upp installationen med säkringsstorlékar och karaktäristik samt antalet jordfelsbrytare m.m.

Redigerat:
Ok. Jag gör så. Jag avvaktar med det andra tills firman får tycka till...

/Henrik

Tobbe_3 skrev:
Det finns två säkringsvalörer mellan 25 o 63A. Det 35 A och 50 A.
Allt över 25 A har den "stora" gängan .
Finns ju även 32 och 40 A, även om man inte ser dessa alltför ofta.

Slugge skrev:
Finns ju även 32 och 40 A, även om man inte ser dessa alltför ofta.
Finns dom som diazed, tänkte på passdelen. I så fall använder 32 A 35A passdel och 40 A 50 A passdel?

Jo, diazed.. Passar i svart passdel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.