Vi är amatörer har varit husägare i 9 år. Vi har frågat och frågat men känns nästintill omöjligt att måla huset ”by the book” de optimala förhållandena infinner sig aldrig och man har bara en viss tid på sig. Till exempel semester och hyra av ställning osv.
Vi har målat våra gavlar med Herregård Maximal , den ska vara samma formula som Demidekk ultimat el optimal fast mer prisvänlig, Färghandlarn säljer båda produkterna och rekommenderade den billigare från Gjöco.
Mitt problem är att jag är så stressad över att det ska bli rätt! Vad som sitter på huset innan vet jag inte men ( nån slags modern färg)men med denna färg kan man måla
på allt sa färgaffären, (inte slamfärg såklart.)
Vi har gjort så gott vi kan, avdödat och skurat men alla svarta prickar kommer vi inte åt, jag orkar helt enkelt inte, där färgen sett sliten ut har jag skrapar och slipat och försökt dutta i olja men inte överallt, på små träfena ytor blev det täckfärg direkt på kanten av brädan tex. Typiskt nog så började det regna precis efter att vi målat klart, takfoten sticker ju ut så det kom inga stora mängder regn på fasaden men iaf, vad kan hända? Jag är livrädd för röta. Jag målade carporten för 8’år sedan med samma färg och den har tyvärr släppt på el del brädor och det är röta under, så jag är sjukt orolig att hela huset ska ruttna upp. Men på andra ställen där jag målat sitter färgen bra och inga tecken på fukt? Det kanske bara är så att trä ruttnar allteftersom.
Jag tänker inte måla fasaden några fler gånger, vet nån vad det kostar ungefär att få huset målat av firma i en mellanstor stad i Sverige?

Långt inlägg tack om någon orkar ge svar!

Hej! Du har ju redan köpt färg så tvätta skrapa och måla. Hur fel kan det bli. Själv har jag målat på ett hus som är gammalt så en gång i tiden så är det förstås linolja. Sen har lite olika färger målats på genom åren. Det optimala är då att lyfta av alla färglager och måla med linoljefärg igen. Akrylat färger på det som en gång var linoljefärg kommer alltid att släppa i lite bubblor mm. När solen gassar. Första väggen målade jag med demidek. Det blev precis så. Nu har jag köpt linoljefärg från ottosson. Fantastiskt på det sättet att det täcker bättre och skyddar trä där det inte finns färg mm.
Du pratar om begränsad tid. Modern färg tål regn efter några timmar. Linoljefärg efter ett par dagar om det är under 15 grader.
Risken med röta under färgen är ett problem med all akrylat. Men 8 år är en lång tid.
Kanske dags att titta till fasaden var 4e år oavsett vad färgtillverkaren säger. Så inget slår linolja i vad gäller pris per m2 och skydd av trä plus att det fäster på allt. Men måla för sjutton med vad du har.
en väg mot söder rör sig mycket och behöver nog
målas var 4e år. De andra väggarna får man hålla lite koll på.

Nu vet jag inte hur gammal du e,men du bör måla fasaden fler ggr innan du lämnar denna jord(y):D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.