Byggahus.se

Fasadfix

1. M
    Medlem Nivå 1
    Hejsan!

Här några frågor rörande vår fasad. Bifogar bilder för referens.

1: den övre delen är någon form av tillbyggnad men vad är det gjort av? Är det typ cellplast som det är på på? Det är en luftspalt bakom i alla fall. På andra sidan huset är där träpanel.

2: både färg och puts spricker, och detta har eskalerat fort under de senaste månaderna. Hur åtgärdas detta bäst?

Mycket tavlan för hjälpande svar :)
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20190219_071138.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20190219_071128.jpg

2. B
    Medlem · Nivå 4
    Är absolut ingen expert, men jag tycker det ser ut som tunnputs som sitter ganska väderutsatt, och helt enkelt inte klarar fukten. Är det en gammal fasad?

Tjockputsen längre ner ser ju ut att hålla bättre.

Jag hade nog "gjort om och gjort rätt", om det vore mitt hus. Jag gillar ju tjockputs (inte minst den estetiska aspekten), så jag hade nog tagit bort cellplasten (om det är cellplast), ersatt med stenull, nätat och putsat om det med tjockputs istället. Tjockputs kan bli lite dyrare, det är lite mer arbetsintensivt jämfört med tunnputs.

Det är säkert billigast att lägga på tunnputs igen, men har fasaden inte hållit så länge, så borde du fundera över konstruktionen och val av material. En putsad fasad ska ju hålla i väldigt många år.

3. M
    Medlem Nivå 1
    Tusen tack för svar! Tog dock ett tag innan jag såg det ;):rofl: jag håller med, mycket snyggare! Och den verkar hålla mycket mycket bättre. Nu när frosten kom så gick det snabbt utför för fasaden och jag blir inte förvånad om större delar skulle lossna. Undra dock varför man byggde ut på detta vis? Blir nog till att riva ner allt!