Hej, bygger ett ladhus här i finland, med stående panel av gran. I 3 olika breddar. Har fastnat för alla fina ladhus me tjärvitriol och järnvitriol som inte täcker fullt, utan kvistar och virket syns igenom. Men gillar inte gråa färgen utan vill ha röd, pga att uthuset brevid är rött likaså resten av gårdsbyggnaderna.
Men har svårt att förstå mig på detta om det ens finns en målfärg som kan skapa denna effekt utan att tumma allt för mycket på skyddet för panelen.
Panelen kommer från fabriken med ett ofärgat träskydd.

Trätjära röd ?

Rädd för att jobbet med trätjära inte är för oss om jag förstått underhållet rätt..

Enklare underhåll får du väl inte ?

Ser redan nu att jag får fortsätta forska i detta:crysmile: skall läsa in mig mera på detta, tack!

B BondenFredrik skrev:
Ser redan nu att jag får fortsätta forska i detta:crysmile: skall läsa in mig mera på detta, tack!

Tre bit från jotun. Oljebaserad lasyr. Använt den mycket här hemma fast i svart kulör. Behövs ingen grundfärg. 2 ggr för ett resultat där träet är täckt, och kvistar och ”träet” syns igenom 4 år sen jag målade staketet och de ser fortfarande nymålat ut

Fasadlasyr kan du få i rött. Då lyser ju träet igenom.

Fasadlasyr känns som rätta valet för oss, har läst på om det och det verkar skydda träet bra fastän kvistar och liknande syns igenom.
Tjärfärg och tjärvitriol verkar båda villa ha en ren yta utan det som vi beställde huset med, ofärgat träskydd..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.