Hej här är en ny nyfiken gosse på 55
som vill veta en hel del om allt som gäller renovering av hus. Har gått igenom en tvist som tog 3,5 år som nu är över. Så nu börjar sökandet efter information om vad som är bra och inte bra, dyrt eller inte.
Första frågan blir. Är det någon här som kan ge mig en uppskattning om vad ett fasadbyte kan kosta? Borttagning av gammal fasad, sedan en ny. valet står mellan slammad typ korsvirkes eller så blir det en träfasad. Men har läst om slammning och det var inte någon trevlig läsning..Men här finns säkert många sätt att göra denna på?
Den nuvarande fasaden är halvtegel och träfasad, och är på ett plan.
70-talsvilla på platta.108 kvm boyta.
Tacksam för alla tips och råd/Kutte
Första frågan blir. Är det någon här som kan ge mig en uppskattning om vad ett fasadbyte kan kosta? Borttagning av gammal fasad, sedan en ny. valet står mellan slammad typ korsvirkes eller så blir det en träfasad. Men har läst om slammning och det var inte någon trevlig läsning..Men här finns säkert många sätt att göra denna på?
Den nuvarande fasaden är halvtegel och träfasad, och är på ett plan.
70-talsvilla på platta.108 kvm boyta.
Tacksam för alla tips och råd/Kutte
Jaha, då får jag väl precisera mig lite bättre. När jag fått reda på hur jag går till väga vid demonteringen av teglet så är tanken att göra detta själv. Ett plan halvteglat kan inte vara så farligt. Tanken är att det skall tillägsisoleras också. Det lutar också att byta fönsterna samtidigt.Och kan säga att det blir träfasad med lite snickarglädje...
Och om det är någon som undrar varför jag tar bort en tegelfasad så kan jag säga mögel, ingen luftning i tegelfasaden en isolering i luftspalten som bara tar upp fukt.
Så väck med skiten......:eek:
Och om det är någon som undrar varför jag tar bort en tegelfasad så kan jag säga mögel, ingen luftning i tegelfasaden en isolering i luftspalten som bara tar upp fukt.
Så väck med skiten......:eek:
Hmmmm här verkar det som att det inte finns några svar så jag får väl söka information på någon annan plats...
Hej!
Att ta ned tegel är inte svårt, bara man har tekniken å en bra bilmaskin går det undan.....
Vi bilade själva ner hela våran fasad på ca 134m² i somras, det gick väldigt smidigt.
Se bara till att du har bra skyddskor med stålhättor, munskydd och skyddsglasögon.
Vi började alltid högst upp på väggen, å tog ner skift för skift, sen flyttade vi på ställningen å fortsatte runt hela huset.
I början körde vi bara 1 skift i taget, men sen efter ett tag, så tog vi 2 skift på samma gång, så man kommer på lite tricks under arbetes gång....
Att ta ned tegel är inte svårt, bara man har tekniken å en bra bilmaskin går det undan.....
Vi bilade själva ner hela våran fasad på ca 134m² i somras, det gick väldigt smidigt.
Se bara till att du har bra skyddskor med stålhättor, munskydd och skyddsglasögon.
Vi började alltid högst upp på väggen, å tog ner skift för skift, sen flyttade vi på ställningen å fortsatte runt hela huset.
I början körde vi bara 1 skift i taget, men sen efter ett tag, så tog vi 2 skift på samma gång, så man kommer på lite tricks under arbetes gång....
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "skyddsglasögon"
Skyddsglasögon
Skyddsglasögon är ett oumbärligt tillbehör för att skydda dina ögon från potentiella skador orsakade av skräp, damm, kemikalier eller intensivt ljus under arbete. Vårt sortiment av skyddsglasögon erbjuder högkvalitativa produkter som
Läs mer
Äntligen. Då fick jag svar på en av mina frågor, tack för det. Men ett par frågor dök upp när jag läste ditt svar. bilmaskin, lånat hyt köpt? Vilken typ? Styrka i maskinen?
Och har läst att det finns armering, hur tätt ligger den? Vill ha så mycke information som möjligt för när det gäller snickeri så har jag tummen mitt i handen.....
Och har läst att det finns armering, hur tätt ligger den? Vill ha så mycke information som möjligt för när det gäller snickeri så har jag tummen mitt i handen.....
Hejsan!
Vad bra! Svärfar lånade en bilmaskin på sitt jobb, det var en Hilti, en riktigt bra maskin för ändamålet! Finns säkerligen att hyra!
Det finns armering ovanför varje fönster, samt kramlor.
Kramlorna sitter i fogarna, vi hade inte så mkt kramlor, jag tror att de skall sitta med 3-skifts mellanrum, men det gjorde det inte hos oss. Du lär märka hur det är hos dig.
Vad bra! Svärfar lånade en bilmaskin på sitt jobb, det var en Hilti, en riktigt bra maskin för ändamålet! Finns säkerligen att hyra!
Det finns armering ovanför varje fönster, samt kramlor.
Kramlorna sitter i fogarna, vi hade inte så mkt kramlor, jag tror att de skall sitta med 3-skifts mellanrum, men det gjorde det inte hos oss. Du lär märka hur det är hos dig.
Ja armeringen kan jag nog bortse från för jag har halva väggen teglad slutar precis under fönstren.Och maskinen kan jag hyra kollade idag inga problem där...Så innköp av ett par bra skor så slipper jag blåa naglar.

Men en fråga angående isoleringen vad är bäst?? Vet just nu inte hur mycke jag har att spela med.
Man tackar
Men en fråga angående isoleringen vad är bäst?? Vet just nu inte hur mycke jag har att spela med.
Man tackar
Det med isoleringen, får du nästan mäta dig fram.
Hos oss blev det stående 45x95 reglar på den befintliga träkonstruktionen bakom teglet. Sen isolerades det med 95mm´s isolering, gipsades med 9mm utegips.
Spikades upp "gles" 28x70. Utanpå detta sattes det upp 22mm lockpanel.
Våran fasad är inte så mkt "längre" ut över husgrunden än det var med teglet, så det ser riktigt bra ut.
Hos oss blev det stående 45x95 reglar på den befintliga träkonstruktionen bakom teglet. Sen isolerades det med 95mm´s isolering, gipsades med 9mm utegips.
Spikades upp "gles" 28x70. Utanpå detta sattes det upp 22mm lockpanel.
Våran fasad är inte så mkt "längre" ut över husgrunden än det var med teglet, så det ser riktigt bra ut.
Har en liten fråga till angående fasaden. Som jag nämnt tidigare så är det ett plan och tegel upp till fönstren på långsidorna, gavlarna är den övergången till vindsutrymmet.
Frågan är om man kan använda den stående panelen som redan finns på gaveln eller?
Får se om jag kan få in en bild på kåken.
Frågan är om man kan använda den stående panelen som redan finns på gaveln eller?
Får se om jag kan få in en bild på kåken.
Jag är nog fel person att svara på dessa frågor.
Men en sak jag reagerade direkt på var att ventilen skulle vara för liten=dålig ventilation säger du, då har ju nästan alla hus dålig ventilation, för alla hus tex i vårat områda har endast en sån liten ventil i varje ände.
Jag försöker mig ändå på en liten gissning ang, din fasad, försök ta reda på hur det set ut bakom din nuvarande fasad (panel och tegel).
Hade jag varit i din situation, så hade jag rivit bort rubbet, förlängt takutsprånget(om det behövs), å sen satt upp ny panel.
Men en sak jag reagerade direkt på var att ventilen skulle vara för liten=dålig ventilation säger du, då har ju nästan alla hus dålig ventilation, för alla hus tex i vårat områda har endast en sån liten ventil i varje ände.
Jag försöker mig ändå på en liten gissning ang, din fasad, försök ta reda på hur det set ut bakom din nuvarande fasad (panel och tegel).
Hade jag varit i din situation, så hade jag rivit bort rubbet, förlängt takutsprånget(om det behövs), å sen satt upp ny panel.
Ja jag kommer att riva bort teglet och sedan en tillägsisolering. Och vad som döljs bakom teglet vill jag inte tänka på.brrrr Men jag vet att det måste väck. men man har inte hur djupa fickor som helst...
Och det där med ventilen var det en besiktningsman som påpekade.
Men det stora avgörandet blir när jag får in den första offerten...
Och det där med ventilen var det en besiktningsman som påpekade.
Men det stora avgörandet blir när jag får in den första offerten...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden