Vi har en nybyggd gäststuga som vi hyr ut. Nu börjar det bli mörkt på kvällarna och det är dags att fixa fasadbelysning så inte hyresgästen snubblar och slår sig. El är redan framdraget till två ställen på fasaden som är tänkt att lysa upp ingången till huset.

Jag hade först tänkt koppla in fasadbelysning med rörelsedetektor så det börjar lysa när man kommer nära. Nu inser jag att på grund av hur huset ligger (i en slänt) så kommer inte detektorn detektera något innan man kommer riktigt nära.

Så nu började jag tänka på att kanske ha skymningssensor istället men har ingen erfarenhet av det.

Känns som det hade varit optimalt med fasad belysning som typ tänds automatiskt när det är mörkt ute. Finns det sådan belysning? Båda eluttagen som är förberedda finns på en separat strömbrytare inne i huset så man kan släcka med den brytaren om man inte vill ha på ljuset. Lägger även upp två bilder på gäststugan sett ifrån parkeringen där jag markerat första ljuset som är det kritiska med en röd ruta.

Vad tycker ni hade blivit bäst? Alla tips är välkomna.

Nybyggd grön gäststuga i en slänt med markerad plats för fasadbelysning med röd ruta på fasaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd grön gäststuga med röd markerad yta för fasadbelysning, omgiven av trädgård och skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett astrour är smidigt, anpassar tändtiden över solens upp och nedgång.

• Gilla
alm82
  • Laddar…
När jag googlade lite så ser det ut som ett astrour ska sitta i elcentralen? Finns det inget som sitter direkt på fasadbelysningen. Sitter astrour i centralen måste man väl hålla på att ställa om tiden hela tiden då solen går upp och ned olika tider under året?

• Gilla
alm82 och 2 till
  • Laddar…
M Martin Lj skrev:
När jag googlade lite så ser det ut som ett astrour ska sitta i elcentralen? Finns det inget som sitter direkt på fasadbelysningen. Sitter astrour i centralen måste man väl hålla på att ställa om tiden hela tiden då solen går upp och ned olika tider under året?
Nej, ett astro-ur följer solens upp och nedgång. Den fixar även sommar/vintertid. Du kan också lägga in en Plejd under din brytare som har möjlighet att programmeras med astro-funktion.
Annars finns en enklare lösning, en (eller två i ditt fall) LED-ljuskälla med inbyggt skymningsrelä. Har en sån hemma som har fungerat felfritt i 6 år.
https://www.clasohlson.com/se/LED-lampa-med-skymningsrelä-E27-Northlight/36-6274

• Gilla
StevieGee
  • Laddar…
Vi styr belysningen kring uthus på baksidan av huvudfastigheten med
Rörelsevakt/Skymningssensor från Steinel (ISNM360). Finns att köpa på exempelvis Clas Ohlson eller Bauhaus.

Vi har också en stalllampa över grovingången som styrs av en likadan sensor men den kan även överstyras av en vanlig brytare dvs den kan tändas/släckas oberoende av sensorn.

Sensorn har fyra lägen som kombinerar rörelse och ljusstyrka. Typ: A) endast rörelsestyrd; B) slå på vid skymning 2h och därefter rörelsevakt tills gryning då den är på 2h... Man kan ställa in ljuskänslighet dvs hur skumt det ska vara när den går igång och hur länge den ska lysa efter att rörelsevakten trippats.

Funkar bra för oss! Det jag saknar är möjligheten att ställa in hur länge efter skymningen den ska lysa. På sommaren är 2h lagom men på vintern är det alldeles för kort.

//Anders

Jag har svårt att förstå varför man vill släcka en LED på natten pga energibesparing. Om skenet stör förstår jag det men inte annars.

• Gilla
Peter2400 och 1 till
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Nej, ett astro-ur följer solens upp och nedgång. Den fixar även sommar/vintertid. Du kan också lägga in en Plejd under din brytare som har möjlighet att programmeras med astro-funktion.
Annars finns en enklare lösning, en (eller två i ditt fall) LED-ljuskälla med inbyggt skymningsrelä. Har en sån hemma som har fungerat felfritt i 6 år.
[länk]
Den ledlampan såg ju lagom enkel ut. Men då måste den monteras i en utomhusbelysning där sensorn inte täcks så att solljus kan lysa in på sensorn?

• Gilla
hsandstrom
  • Laddar…
S StevieGee skrev:
Tror nog att det du söker är denna.
Nattvakten.
Skymningsrelä, timer och rörelsevakt i ett paket.
[länk]
Någon som har Nattvakten installerad och kan ge en recension? Finns några inställnings möjligheter eller är det helt fixt blir den går igång o hur länge den ska lysa? Tolkar infon på länkad hemsida så..

Har nattvakten installerad, men kommer att byta ut till ett astrour (Plejd) för att ha armaturen tänd över hela natten.

Nattvakten fungerar bra för den funktionen som den är till för dock.

• Gilla
Riddarn 115 och 2 till
  • Laddar…
R
M Martin Lj skrev:
sensorn inte täcks så att solljus kan lysa in på sensorn?
Om solen lyser så ska inte lampan lysa , det är ljust ute , den typen av lampa med sensor brukar fungera bra , den känner omgivningsljuset , klart beror lite på vad för armatur du ska ha , köp en och häng upp en sladdlampa så ser du hur det fungerar

• Gilla
Martin Lj
  • Laddar…
macgunde macgunde skrev:
Har nattvakten installerad, men kommer att byta ut till ett astrour (Plejd) för att ha armaturen tänd över hela natten.

Nattvakten fungerar bra för den funktionen som den är till för dock.
Går det att ställa in hur länge de ska lysa efter tillslag? Tolkar ditt svar som att det inte går...

Antar att den slår på vid skymning och inte vid ett specifikt klockslag. Eller?

Man kan inte ställa in något, allt sker automatiskt.

A aekeberg skrev:
Går det att ställa in hur länge de ska lysa efter tillslag? Tolkar ditt svar som att det inte går...

Antar att den slår på vid skymning och inte vid ett specifikt klockslag. Eller?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.