3 561 läst ·
23 svar
4k läst
23 svar
Fasadbelysning (byta ut Markslöjds dåliga lampor)
Sida 1 av 2
Satte för drygt 2,5 år sedan upp tre lampor som lyser på fasaden. Dessa hänger i hängrännan och lyser upp fasaden helt ok för att vara hemmabygge. Men i och med att det är Markslöjd har det nu blivit problem. Lamporna har börjat krångla, vilket gjorde att först en slocknade och sedan alla. Vet inte om de är kopplade parallellt eller i serie, men det är fel på minst en i alla fall. Dessa går inte att byta, och kvitton och liknande är slängda sedan länge så det går inte att få en ny lampa heller.
Samtidigt är själva lamphuset bra, för det sitter fast rejält ser hyfsat snyggt ut. Läste ett tips om att man kan byta ut sockel + lampa till en G4 + ny transformator till en 12 V i stället och om inte annat är det billigare i längden än att fortsätta köpa Markslöjds lampor (som i regel ligger på 500 kr styck). Finns det något särskilt att tänka på när man ska göra detta? Det finns material att fästa i lampan, så jag antar att jag kan limma dit sockeln utan större problem.
Bör man ha LED-lampor eller halogen? Och finns det något sätt att ta reda på vilken effekt den lampa som sitter i har? Det står inget på själva lampan, så en idé är att koppla in den som funkar till 24 V och mäta strömmen och på så sätt på fram effekten.
Samtidigt är själva lamphuset bra, för det sitter fast rejält ser hyfsat snyggt ut. Läste ett tips om att man kan byta ut sockel + lampa till en G4 + ny transformator till en 12 V i stället och om inte annat är det billigare i längden än att fortsätta köpa Markslöjds lampor (som i regel ligger på 500 kr styck). Finns det något särskilt att tänka på när man ska göra detta? Det finns material att fästa i lampan, så jag antar att jag kan limma dit sockeln utan större problem.
Bör man ha LED-lampor eller halogen? Och finns det något sätt att ta reda på vilken effekt den lampa som sitter i har? Det står inget på själva lampan, så en idé är att koppla in den som funkar till 24 V och mäta strömmen och på så sätt på fram effekten.
Gissar att det är små lysdioder som sitter i spottarna. Det brukar vara några 1 W dioder och i spotten sitter sedan en liten drivkrets för korrekt matning till dioderna.
Lamporna kopplas sedan parallellt med varandra, ej i serie.
Grejorna är då inte byggda för att (enkelt) kunna lagas. 1 W dioder finns att köpa, kräver då lödarbete för att bytas.
Lamporna kopplas sedan parallellt med varandra, ej i serie.
Grejorna är då inte byggda för att (enkelt) kunna lagas. 1 W dioder finns att köpa, kräver då lödarbete för att bytas.
Yes, det ser ut som små dioder. Jag tror att det är 6 W per spotlight, om inte annat för att den kostar lika mycket nu som den gjorde för tre år sedan.
Men om man som sagt river ut drivdonet och byter ut sockeln mot en G4 + en halogenlampa borde det väl fungera? Eller måste det vara LED för att komma upp i rejält med ljus med tanke på att det bara är 12 V?
Men om man som sagt river ut drivdonet och byter ut sockeln mot en G4 + en halogenlampa borde det väl fungera? Eller måste det vara LED för att komma upp i rejält med ljus med tanke på att det bara är 12 V?
Spontant känns det lite fel att bygga om LED till halogen, men testa och se om du får ihop något.
Det finns G4 i med LED, kanske kan vara något.
Ljusstyrkan tror jag inte blir något problem. Det finns G4 halogen på 50 W, dock inget som ska användas i en liten spot.
Däremot är armaturen inte byggda för halogen med sina högre värmeutveckling, även kablaget kan här vara en faktor. De spottar med LED som jag har sett har haft tunna ledare, med 10 W halogen bli spänningsfall i kablarna en faktor.
Det finns G4 i med LED, kanske kan vara något.
Ljusstyrkan tror jag inte blir något problem. Det finns G4 halogen på 50 W, dock inget som ska användas i en liten spot.
Däremot är armaturen inte byggda för halogen med sina högre värmeutveckling, även kablaget kan här vara en faktor. De spottar med LED som jag har sett har haft tunna ledare, med 10 W halogen bli spänningsfall i kablarna en faktor.
Det låter ju iofs. som en vettig invändning. Men behöver jag i så fall något slags driver till LED-lamporna mer än transformatorn. Det sitter ju något i lampan redan och jag antar att det sitter där av en anledning.
Och ja, det är väldigt tunna ledare.
Och ja, det är väldigt tunna ledare.
G4 halogen eller led behöver ingen driver, enbart 12 V lik- eller växelspänning.
Testa med en G4 LED och se om det blir bra. Halogen är på väg bort, effekthungriga och utvecklar mycket värme, samt det kan bli problem med spänningsfall i kablarna.
Testa med en G4 LED och se om det blir bra. Halogen är på väg bort, effekthungriga och utvecklar mycket värme, samt det kan bli problem med spänningsfall i kablarna.
Det låter bra, tack!
Då testar jag helt enkelt, så får vi se. Kanske en dum fråga (till), men ska jag ha G4 eller G5.3? Försöker ta reda på skillnaden men blir inte särskilt klokare.
Här finns till exempel en hel del, både 4 och 5.3: https://www.lampgrossen.se/kategori/MR16-MR11-LED/1?filter[2][0]=6
Då testar jag helt enkelt, så får vi se. Kanske en dum fråga (till), men ska jag ha G4 eller G5.3? Försöker ta reda på skillnaden men blir inte särskilt klokare.
Här finns till exempel en hel del, både 4 och 5.3: https://www.lampgrossen.se/kategori/MR16-MR11-LED/1?filter[2][0]=6
Det hänger på vad som passar bäst i spotten. 5.3 har en reflektorkonstruktion som kan vara bra i detta fall. Du får kolla mått och vad som kan passa i armaturen.D DDD80 skrev:
Förhoppningsvis sista frågan, men vad är det för skillnad mellan dessa (förutom att den ena är röd och den andra blå):E etompau skrev:
https://www.amazon.se/DiCUNO-Stifts...cea2cd13a7&ref_=pd_gw_ci_mcx_mr_hp_atf_m&th=1
https://www.amazon.se/DiCUNO-kerami...cea2cd13a7&ref_=pd_gw_ci_mcx_mr_hp_atf_m&th=1
