806 läst ·
4 svar
806 läst
4 svar
Fasadbelysnig
Hur gör man de lättast, och vad gäller?
Kan man helt enkelt bara ta ström från närmsta punkt och dra till armaturerna därifrån?
Antar att den punkten du tar ström ifrån måste förses av en JFB i centralen?
Kan man helt enkelt bara ta ström från närmsta punkt och dra till armaturerna därifrån?
Antar att den punkten du tar ström ifrån måste förses av en JFB i centralen?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
JFB för belysning är ett krav. Och det är dessutom lämpligt att använda en separat JFB för belysning utomhus, tillsammans med uttag utomhus och lite till som är inte så känsligt typ spis och tvätt. Då blir den andra JFBn ämnad för mer känsliga produkter som larm, kyl, internet.
Så du får välja anslutningspunkt efter det. Det går annars att nalla ström från vilken grupp som helst som matar belysning och uttag för allmänbruk. Men undvik att nalla ström från t.ex LVP och dylikt.
Så du får välja anslutningspunkt efter det. Det går annars att nalla ström från vilken grupp som helst som matar belysning och uttag för allmänbruk. Men undvik att nalla ström från t.ex LVP och dylikt.
Okej, tack för tänkte köra plejd och den behöver ju fast fas bara och nollaBo.Siltberg skrev:
JFB för belysning är ett krav. Och det är dessutom lämpligt att använda en separat JFB för belysning utomhus, tillsammans med uttag utomhus och lite till som är inte så känsligt typ spis och tvätt. Då blir den andra JFBn ämnad för mer känsliga produkter som larm, kyl, internet.
Så du får välja anslutningspunkt efter det. Det går annars att nalla ström från vilken grupp som helst som matar belysning och uttag för allmänbruk. Men undvik att nalla ström från t.ex LVP och dylikt.
Klicka här för att svara
