Hej!
Vi ska bygga ny villa och funderar på lite olika alternativ till fasaden.
Undrar om någon här har någon erfarenhet av tjärvitriol respektive kebony?
Järnvitriol har jag själv dåliga erfarenheter av (rinningar på fönster, förstörda altaner och stenar etc.) men undrar hur det är med tjärvitriol.
Hur mycket underhåll är det?
Kebony har en "30-års garanti mot förruttnelse orsakad av mögelröta eller de träförstörande svamparterna Postia placenta, Coniophora puteana, Gloeophyllum trabeum eller Corriolus versicolor så att Kebony®-produkterna inte uppfyller sin avsedda funktion". Är detta tillräckligt?
Både positiva och negativa aspekter tas tacksamt emot.
/Kicki
Järnvitriol har jag själv dåliga erfarenheter av (rinningar på fönster, förstörda altaner och stenar etc.) men undrar hur det är med tjärvitriol.
Kebony har en "30-års garanti mot förruttnelse orsakad av mögelröta eller de träförstörande svamparterna Postia placenta, Coniophora puteana, Gloeophyllum trabeum eller Corriolus versicolor så att Kebony®-produkterna inte uppfyller sin avsedda funktion". Är detta tillräckligt?
/Kicki
Hej vi tjärvtriolade en ny lite sommastuga (50 kvm 4,5m i nock) samt tillhörande attefallsgässtuga 2016.
Jag kan inte säga så mycket om hållbarheten. men några efarenheter:
Första intrycket är mörkt och nästan lite grönaktigt. alteftersom ljusnande mot ljsgrått.
Luktar gott, tjära och balsamterpentin
. Även vi luktade gott i lång tid efterråt..
Lättstruket och jämnt resultat redan på en strykning.
Rinnigt, inte på väggen utan överallt annat på penslar, handskar armar och droppar ner. Vi byggde altan efterråt så det var bara att slabba på.
Jag strök 99% av all panel innan den monterades. Mycket smidigt men snickarna svor eftersom "färgen" aldrig riktigt torkar, det är ju tjära,
Vi hoppade över andrastrykningen på extrahuset och det ser helt ok ut. Vi kanske tar en strykning till i sommar om det blir lagom varmt. (för att man ska inte för att det behövs för utseendet)
Framförallt, jag vill aldrig i mitt liv skrapa färg. Därför var det bara slamfärg, tjära, järnvitriol och liknande som var alternativ för oss,
Mvh
/O
Jag kan inte säga så mycket om hållbarheten. men några efarenheter:
Första intrycket är mörkt och nästan lite grönaktigt. alteftersom ljusnande mot ljsgrått.
Luktar gott, tjära och balsamterpentin
Lättstruket och jämnt resultat redan på en strykning.
Rinnigt, inte på väggen utan överallt annat på penslar, handskar armar och droppar ner. Vi byggde altan efterråt så det var bara att slabba på.
Jag strök 99% av all panel innan den monterades. Mycket smidigt men snickarna svor eftersom "färgen" aldrig riktigt torkar, det är ju tjära,
Vi hoppade över andrastrykningen på extrahuset och det ser helt ok ut. Vi kanske tar en strykning till i sommar om det blir lagom varmt. (för att man ska inte för att det behövs för utseendet)
Framförallt, jag vill aldrig i mitt liv skrapa färg. Därför var det bara slamfärg, tjära, järnvitriol och liknande som var alternativ för oss,
Mvh
/O
Produkter som diskuteras: "skrapa färg"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Verktygstokig
· Stockholm
· 268 inlägg
Du har juh alternativet thermowood också.
Verktygstokig
· Stockholm
· 268 inlägg
Verktygstokig
· Stockholm
· 268 inlägg
Thermowood är varmebehabdlat trä,
hålbarheten för dessa är bra!
Det finns en jämnförelse tabell i länken jag skickade.
Det "organiska" i trät dör i och med värmebehandlingen, vilket gör att det ej kan ruttna.
Det är inte häller så dyrt och lätt att jobba med.
Jag är arkitek och har använd detta i några projekt.
Helt klart en smidig produkt, används mycket i finland, och eftersom plankorna bakas i en ugn, så når behandlingen in i hela trät till skilldnad ifrån utbehandlingar/ impregneringar.
hålbarheten för dessa är bra!
Det finns en jämnförelse tabell i länken jag skickade.
Det "organiska" i trät dör i och med värmebehandlingen, vilket gör att det ej kan ruttna.
Det är inte häller så dyrt och lätt att jobba med.
Jag är arkitek och har använd detta i några projekt.
Helt klart en smidig produkt, används mycket i finland, och eftersom plankorna bakas i en ugn, så når behandlingen in i hela trät till skilldnad ifrån utbehandlingar/ impregneringar.
Verktygstokig
· Stockholm
· 268 inlägg
Finns även organowood men den produkteb verkar många inte så nöjda med, den fjällar sig rätt mycket
Finns äver SIIO behandlingar man kan göra själva.
Själv har jag använt kärnfuru kärngran mest.
Även det funkar fint men har lite kortare livslängd än vad tryckt virke har men däremot har kärnvirke en naturligt rötmotstånd och är ogiftigt
Finns äver SIIO behandlingar man kan göra själva.
Själv har jag använt kärnfuru kärngran mest.
Även det funkar fint men har lite kortare livslängd än vad tryckt virke har men däremot har kärnvirke en naturligt rötmotstånd och är ogiftigt
Verktygstokig
· Stockholm
· 268 inlägg
Hör en bild ifrån läggningen av mitt kärnfuru trall 3år sedan samt en ny bild hur det ser ut idag, trallen har endast behandlats med olja efter första vintern annars inget.
I idag vackert silvergrå och inga röt tendenser alls efter 3år
I idag vackert silvergrå och inga röt tendenser alls efter 3år
Sioo använde vi till en altan en gång. Blev fantastiskt bra. Fint och skönt att gå på.
När vi sen gjorde om räcket så sioobehandlade vi det med. Dock blev det inte alls lika bra. Blev en hel del mögelpåväxt som var oerhört svårt att få bort. Vi lyckades inte riktigt.
Så vi är lite skeptiska till Sioo på fasaden.
Men tack för bilderna och tipset. Ser riktigt fint ut.
När vi sen gjorde om räcket så sioobehandlade vi det med. Dock blev det inte alls lika bra. Blev en hel del mögelpåväxt som var oerhört svårt att få bort. Vi lyckades inte riktigt.
Så vi är lite skeptiska till Sioo på fasaden.
Men tack för bilderna och tipset. Ser riktigt fint ut.
Hej! Jag är i slutfasen av mitt bygge och har använt kebony character som panel.
Snickarna har inte gillat att sätta upp panelen då det har varit hårt men annars har jag inga negativa åsikter ännu. Jag gillar verkligen utseendet.
Snickarna har inte gillat att sätta upp panelen då det har varit hårt men annars har jag inga negativa åsikter ännu. Jag gillar verkligen utseendet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
K kicki_ohm skrev:Hej!
/Kicki
Tjusigt!Marcus Ludvigsson skrev:
Jag har förstått att det är hårdare än annat material. Snickarna måste ju få något att gnälla på
Tack för bilderna. Ser verkligen fint ut
Riktigt snyggt!! Vi är också sugna på att använda Kebony till vår fasad. Var köper man panelen ifrån?Marcus Ludvigsson skrev:
Vi köpte den från vår vanliga leverantör till vårat bygge, Optimera. Jag kollade runt lite och de flesta firmor kunde fixa fram kebony även om de inte stod som återförsäljare på kebonys hemsida.H Henrik.t.johansson skrev:
Ok, tack för svar!!. Ska kolla med XL Bygg, som vi köper övrigt material från. Är inne på Kebony character 21x148 90 gr dubbelfals. Körde du med någon speciell olja på ändträet och har du några andra tips på vad man ska tänka speciellt för Kebony? ( annat än som står på Kebonys sida)Marcus Ludvigsson skrev: