Hände samma sak hos mig fastmina tegel vilade inte på fönsterkarmen. Är inte förvånande alls eftersom murad tegelförband har ingen bärkraft över fönstret. Man måste ha en balk av någon form.
Mina fasadkillar fällde in en balk som dom beställde någonstans och det blev skitbra. Men en extrakostnad eftersom det var inte med i fastpriset. Balken är mer än 2 m lång och kostade tror jag 2000 extra plus moms. Eller i den storleken.
Sedan blev det puts på alltihop och ingenting syntes.
 
Eric Öbo
Jag hade fasen plockat ned teglet överallt - ser ju fint ut med reveterad fasad!
 
Kompisens pappas mexitegelfasad spricker och släpper lite överallt.
Det var tydligen poppis när det begav sig att smälla upp tegel fasad fort och billigt på hus som egentligen var tänkta för träpanel. För att höja priserna.
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
När vi fogade om fasaden för några år sedan lades det balkar över alla fönsteröppningar. Det fanns före omfogningen sprickor i fogen ovan alla fönster.
 
  • Tegelfasad med en nyinstallerad balk ovanför ett fönster för att förhindra sprickor i fogen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
goerana
  • Laddar…
Varför slutade man med att mura valv ovanför öppningar?
Det är ju så enkelt och säkert sätt att få en "självbärande" konstruktion.
Exempel från Google Street View, ett hus i Malmö
Murat valv över ett fönster i en tegelbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 4 till
  • Laddar…
Tombrittberg
T topmount skrev:
Hjälpte vänner att riva mexifasad på hus med putsfasad och de va riktigt läskigt, lossade stora sjok. Bara n=2 men skulle tro att de fuskades en hel del under mexitegelvågen.
Håller helt med dig, fast i det här fallet så är det åtminstone hela stenar. Har en kompis som har kluvna mexitegel, han vågar inte röra nåt på fasaden. vilket rappel.
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
Tack för många bra svar! Verkar tydligt att murningen inte gjorts rätt - men det var kanske i enlighet med standard på 60-talet.

Byggfirman kommer sätta fast en balk i L-stödsformat som håller uppe stenarna över fönstret.

Hade gärna tagit bort allt tegel, det finns även sprickor här och var, men originalfasaden under verkar vara i behov av en hel del kärlek så det blir för stort projekt i dagsläget.
 
  • Gilla
Tombrittberg och 2 till
  • Laddar…
Tyvärr är felet gjort när det murades.
Detta kraven åtgärd och det är något man helt enkelt betala för.

Finns inga bra sätt att undvika att det rasar när det är utfört få detta vis att fönstret bär upp teglet.

Snickarna har svårt att se om det finns någon balk eller armering i fogen. Och även om man såg att det inte fanns så är det svårt att göra något.


Det du däremot kan ställa krav på är att stenarna tas ner varsamt så att dessa kan återmontera!
 
  • Gilla
JohanDoe
  • Laddar…
Tycker dock man bör kunna KRÄVA att ett företa som monterar fönster upplyser om risker. Som de bör känna till om de jobbar med hus.
 
  • Gilla
  • Haha
johel572 och 3 till
  • Laddar…
J JohanDoe skrev:
Tack för många bra svar! Verkar tydligt att murningen inte gjorts rätt - men det var kanske i enlighet med standard på 60-talet.

Byggfirman kommer sätta fast en balk i L-stödsformat som håller uppe stenarna över fönstret.

Hade gärna tagit bort allt tegel, det finns även sprickor här och var, men originalfasaden under verkar vara i behov av en hel del kärlek så det blir för stort projekt i dagsläget.
Låt dig inte bli lurad även med fasaden... fönstren behövde säkert bara mindre renovering...
Fasaden med mexitegel är i stort bekymmersfri så laga och behåll den
 
  • Gilla
jonko
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Fuskmurat!!!
Bara ta kostnaden...
Varför byter du fönstren på detta sättet?
Karmarna ser ju friska ut?

Ta dit en riktig expert och låt honom utreda vad du håller på med och vad du vill uppnå!!
Fönsterbedragare byter fönster när tätlisterna är slut!
Stäm i så fall fönsterleverantören!
Du verkar ha bra syn för att se på bilderna att fönster inte behöver bytas :)

Vad menar du med fönsterbedrgare?
Jag tror i det här fallet om det är en fönsterfirma som gör dom vad beställaren har beställt.
 
  • Gilla
  • Älska
matsgran och 2 till
  • Laddar…
harry73
Om TS köpte huset för mindre än 10 år sedan, kan det drivas som dolt fel. Utfallet är dock alltid osäkert.

Tänkte också bidra med några godkända lösningar:

Två bilder med profil och armering i fogarna:
Stålprofil överst på murat tegelvalv med armering och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Illustration av tegelvalv utan stålprofil, med synlig armering i fogarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En bild med valv utan stålprofil:
Murat valv över fönster utan synlig stålprofil, tegelstenar med armering i fogarna.
 
  • Gilla
Abbe W och 3 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Varför slutade man med att mura valv ovanför öppningar?
Precis det jag menade med mitt tidigare inlägg. Ett spann av kilade stenar i ett slags valvkonstruktion är självbärande utan en enda extra balk.
Är det för att det ser fult ut, eller har man glömt bort att det fungerar så?
 
  • Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Precis det jag menade med mitt tidigare inlägg. Ett spann av kilade stenar i ett slags valvkonstruktion är självbärande utan en enda extra balk.
Är det för att det ser fult ut, eller har man glömt bort att det fungerar så?
Det är väl som det mesta i den svenska byggindustrin, det ska gå snabbt och enkelt för byggarna. Att hålla på och pilla med en massa jobbiga snedställda stenar och kila, nej nej det krävs för mycket tid och kunskap för att få det att fungera.
 
  • Gilla
  • Haha
Tombrittberg och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.