27 044 läst ·
47 svar
27k läst
47 svar
Fasad rasar vid fönsterbyte
Medlem
· Blekinge
· 12 234 inlägg
Hände samma sak hos mig fastmina tegel vilade inte på fönsterkarmen. Är inte förvånande alls eftersom murad tegelförband har ingen bärkraft över fönstret. Man måste ha en balk av någon form.
Mina fasadkillar fällde in en balk som dom beställde någonstans och det blev skitbra. Men en extrakostnad eftersom det var inte med i fastpriset. Balken är mer än 2 m lång och kostade tror jag 2000 extra plus moms. Eller i den storleken.
Sedan blev det puts på alltihop och ingenting syntes.
Mina fasadkillar fällde in en balk som dom beställde någonstans och det blev skitbra. Men en extrakostnad eftersom det var inte med i fastpriset. Balken är mer än 2 m lång och kostade tror jag 2000 extra plus moms. Eller i den storleken.
Sedan blev det puts på alltihop och ingenting syntes.
Kompisens pappas mexitegelfasad spricker och släpper lite överallt.
Det var tydligen poppis när det begav sig att smälla upp tegel fasad fort och billigt på hus som egentligen var tänkta för träpanel. För att höja priserna.
Det var tydligen poppis när det begav sig att smälla upp tegel fasad fort och billigt på hus som egentligen var tänkta för träpanel. För att höja priserna.
Håller helt med dig, fast i det här fallet så är det åtminstone hela stenar. Har en kompis som har kluvna mexitegel, han vågar inte röra nåt på fasaden. vilket rappel.T topmount skrev:
Tack för många bra svar! Verkar tydligt att murningen inte gjorts rätt - men det var kanske i enlighet med standard på 60-talet.
Byggfirman kommer sätta fast en balk i L-stödsformat som håller uppe stenarna över fönstret.
Hade gärna tagit bort allt tegel, det finns även sprickor här och var, men originalfasaden under verkar vara i behov av en hel del kärlek så det blir för stort projekt i dagsläget.
Byggfirman kommer sätta fast en balk i L-stödsformat som håller uppe stenarna över fönstret.
Hade gärna tagit bort allt tegel, det finns även sprickor här och var, men originalfasaden under verkar vara i behov av en hel del kärlek så det blir för stort projekt i dagsläget.
Verktygstokig
· Stockholm
· 268 inlägg
Tyvärr är felet gjort när det murades.
Detta kraven åtgärd och det är något man helt enkelt betala för.
Finns inga bra sätt att undvika att det rasar när det är utfört få detta vis att fönstret bär upp teglet.
Snickarna har svårt att se om det finns någon balk eller armering i fogen. Och även om man såg att det inte fanns så är det svårt att göra något.
Det du däremot kan ställa krav på är att stenarna tas ner varsamt så att dessa kan återmontera!
Detta kraven åtgärd och det är något man helt enkelt betala för.
Finns inga bra sätt att undvika att det rasar när det är utfört få detta vis att fönstret bär upp teglet.
Snickarna har svårt att se om det finns någon balk eller armering i fogen. Och även om man såg att det inte fanns så är det svårt att göra något.
Det du däremot kan ställa krav på är att stenarna tas ner varsamt så att dessa kan återmontera!
Tycker dock man bör kunna KRÄVA att ett företa som monterar fönster upplyser om risker. Som de bör känna till om de jobbar med hus.
Låt dig inte bli lurad även med fasaden... fönstren behövde säkert bara mindre renovering...J JohanDoe skrev:Tack för många bra svar! Verkar tydligt att murningen inte gjorts rätt - men det var kanske i enlighet med standard på 60-talet.
Byggfirman kommer sätta fast en balk i L-stödsformat som håller uppe stenarna över fönstret.
Hade gärna tagit bort allt tegel, det finns även sprickor här och var, men originalfasaden under verkar vara i behov av en hel del kärlek så det blir för stort projekt i dagsläget.
Fasaden med mexitegel är i stort bekymmersfri så laga och behåll den
Du verkar ha bra syn för att se på bilderna att fönster inte behöver bytasB byggarätt skrev:
Vad menar du med fönsterbedrgare?
Jag tror i det här fallet om det är en fönsterfirma som gör dom vad beställaren har beställt.
Om TS köpte huset för mindre än 10 år sedan, kan det drivas som dolt fel. Utfallet är dock alltid osäkert.
Tänkte också bidra med några godkända lösningar:
Två bilder med profil och armering i fogarna:
En bild med valv utan stålprofil:
Tänkte också bidra med några godkända lösningar:
Två bilder med profil och armering i fogarna:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En bild med valv utan stålprofil:
Det är väl som det mesta i den svenska byggindustrin, det ska gå snabbt och enkelt för byggarna. Att hålla på och pilla med en massa jobbiga snedställda stenar och kila, nej nej det krävs för mycket tid och kunskap för att få det att fungera.M MagHam skrev:

