Hej, jag har stöt på patrull, som jag viste att jag troligen skulle göra.
När vi flyttade in för ca 5årsedan i vårt hus som är byggt 43. Sa besiktningsmannen att det var en fog vid balkongen som behövde rensas och bytas ut. Detta gjorde vi.
Man kunde tydligt se det på fasaden under balkongen. då den visade täcken på röta/fukt.

Dock så tog det nästan 5år innan vi kom till att byta just den fasadbiten.
Det visar sig då att fasaden var som vi viste fuktskadad, och att de inta använt någon luftspalt vilket vi också viste om. Samt att putsen troligen satt kvar. vilket det gjorde.

Men problemet är att i skarven mellan balkongen och putsen var det en öppning. (den är större nu)
Där kunde man tydligt se att (tror det heter) bärlinan, balken är skadad, och nästan helt igenom rutten. Samt att den lodräta virket också tagit en smäll. Jag har kunnat skrapa bort 80% av det som är skadad. Det är inte längre blött. inte heller någon lukt, utan bara trasigt, nästan som jord på en del ställen.

Problemet är att det virket som ligger precis vid putsen är helt förstört. ej fuktigt men det är inget kvar av det. Har hackat bort mer puts och tagit mig ner till nästa regel där börjar det bli bättre.

Min fråga(or) är ska jag ta bort allt som är skadat?
om ja ska jag ersätta det med nytt virke?
Rädd att jag kommer få större jobb än vad jag som hobby snickare klarar av.

Eller räcker det med att ta bort så mycket som möjligt av det virket som inte håller ihop och sedan låta det vara tomt där och dra på ny isolering, vindpapp(vindskydd) och sedan ny panel

Tacksam för svar. Skulle hjälpa jätte mycket. Känner att detta blev lite över min kunskap. Så det kommer googlas och pluggas på en del nu. Men kan ni hjälpa mig skulle det vara mycket uppskattat

PS. Det rinner inte in något nytt vatten för balkongen är tillfixad precis igen. och allt var tort men gammalt.

• Vägg vid balkong med fuktskador och rötangrepp i träet, synlig gammal isolering och avslagen puts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husfasad med en balkong ovanför en oputsad sektion indikerar potentiella fuktskador, omgiven av leksaker och trädgårdsverktyg.
    Skapa konto
  • Husfasad med skador under en gammal balkong där puts och isolering tagits bort för renovering, med stege och arbetsmaterial synliga.
    Skapa konto
  • Skadad fasad under balkong med synlig rötskada och avskalad puts,urlakat trä och en stege.
    Skapa konto
  • Skada på fasad under balkong med ruttet virke och loss puts, i behov av reparation.
    Skapa konto
  • Skadad träbalk och virke med röta under en balkong, synliga fuktskador och bortbruten puts runt trästrukturen.
    Skapa konto
  • Ruttnande träbalk och skadat virke med synliga tecken på röta vid husfasad.
    Skapa konto
  • Skadad balk och rötskadat virke under balkong med synlig gammal puts och ingen luftspalt.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.