Hej. Jag bor i ett hus som är byggt med lättbetong, och jag vill tilläg isolera utsidan med cell plast och putsa den. Jag såg nämligen en vedeo på Youtube som visar hur man går till väga från material köp till utförandet. Jag håller på att källa vart kan jag köpa materialet,när jag var i frankrike i sommras så besökte olika bygg handel och det finns mycket att välja på med instructions manualer jag undrar om det finns liknande bygghandel i Sverige eller någon som har gjort det tidigare jag är tacksam för all information som jag får 🙏.
Mvh momvc.

Hej och välkommen till Byggahus!
Det har visat sig vara lite problematiskt med enstegstätade putsfasader, kolla vad som gäller enl dagens normer i vårat klimat innan du går vidare med ditt projekt.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
N
M momvc skrev:
Hej. Jag bor i ett hus som är byggt med lättbetong, och jag vill tilläg isolera utsidan med cell plast och putsa den. Jag såg nämligen en vedeo på Youtube som visar hur man går till väga från material köp till utförandet. Jag håller på att källa vart kan jag köpa materialet,när jag var i frankrike i sommras så besökte olika bygg handel och det finns mycket att välja på med instructions manualer jag undrar om det finns liknande bygghandel i Sverige eller någon som har gjort det tidigare jag är tacksam för all information som jag får 🙏.
Mvh momvc.
Isolera inte utsidan med cellplast, och putsa på det.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Isolera inte utsidan med cellplast, och putsa på det.
Hej. Varför får man inte isolera med cell plast, är det risk för fukt eller annat.

Fel typ av cellplast brinner bra....
Sök på Grenfell Tower Fire om du vill vet hur fort elden sprider sig om man har cellplast i fasaden.

svesse84 svesse84 skrev:
Fel typ av cellplast brinner bra....
Sök på Grenfell Tower Fire om du vill vet hur fort elden sprider sig om man har cellplast i fasaden.
Det var inte fel typ av cellplast - All cellplast brinner.
Däremot var det en felaktig konstruktion med en luftspalt direkt utanför cellplasten längs hela byggnadens fasad som blev som en skorsten.

Putsar man på cellplasten är det ingen större brandrisk, men å andra sidan kan man få fuktproblem. Läs på om enstegstade putsfasader.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.