Kollade lite hur elen är dragen mellan en strömbrytare till taklampan i garaget, ser konstigt ut.
Till strömställaren finns bara en nolla dragen samt en tändtråd ut till taklampan.
i kopplingsdosan bakom strömställaren ser jag att fasen går förbi och direkt upp till taklampan.
dvs i armaturen i taket så är det bara en fast fas och en tändtråd?
Kan någon förklara för mig hur detta fungerar, får man göra så?
i min värld så skall det in en fas i strömställaren och sen en utgående tändtråd till lampan. som också skall ha en nolla.
någon som förstår mig?
Till strömställaren finns bara en nolla dragen samt en tändtråd ut till taklampan.
i kopplingsdosan bakom strömställaren ser jag att fasen går förbi och direkt upp till taklampan.
i min värld så skall det in en fas i strömställaren och sen en utgående tändtråd till lampan. som också skall ha en nolla.
någon som förstår mig?
HejE elmont skrev:
Ja allt är uppmätt, fas-->nolla 230v fas-->jord 230v jord-->nolla 0v osv
nollan som är kopplad i brytaren kommer ifrån vägguttaget under brytaren.
Första bilden är brytaren där det går en orange tändtråd till lampan samt in inkommande nolla ifrån vägguttaget,
Fasen går förbi och direkt till lampan dit tändtråden också går,
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tycker också att det är märkligt, men kan vara en tillfällig installation då de som hade huset innan precis hade börjat inreda garaget. men kan man göra så. jag skulle vilja dra om det så det blir en nolla jord och tändtråd till lampan och en fas in till brytaren och en tändtråd ut, Finns ju bevisligen både jord nolla och fas till uttaget under, hur skulle ni gjort?M m4n63 skrev:
Bästa svaret
Det var ganska vanligt förr. Dvs. man bröt nollan istället för fasen. Enda nackdelen är väl egentligen att man måste skruva ur säkringen om man ska byta lamparmatur. Då det inte blir strömlöst om man släcker med brytaren.
Jag skulle låtit det vara.
Jag skulle låtit det vara.
Tack för svar, jag tänker sätta upp lite mera uttag och en lampa till i taket. så jag kommer dra om så det blir som jag vill ha det. Hade inte sett den lösningen tidigare bara.A AG A skrev:
I SS 436 40 00 utgåva 4.1 ska strömställare ej bryta neutral. Men om det varit godkänt att göra så förut så är det ju inget fel och kan låtas vara om det inte har negativ inverkan på elsäkerheten.
En riskbedömning kan klargöra det.
En riskbedömning kan klargöra det.
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Fast den där installationen ser väl relativt ny ut. Kan inte tänka mig att det var godkänt när den gjordes.
Men jag förstår inte riktigt vad vi ser på bilderna. Är du säker på att nollan bryts, och inte fasen? kanske en tvåpolig brytare som bryter båda?
Men jag förstår inte riktigt vad vi ser på bilderna. Är du säker på att nollan bryts, och inte fasen? kanske en tvåpolig brytare som bryter båda?
Jag hade nog dragit om fastråden och nollan så det blev korrekt om det kan göras enkelt.R Roffe75 skrev:Kollade lite hur elen är dragen mellan en strömbrytare till taklampan i garaget, ser konstigt ut.
någon som förstår mig?
Alternativ sämre vore att koppla om utgående nolla och fas i matande uttag så det blev elektriskt korrekt men färgmässigt fel, i så fall måste man märka upp trådarna, och det blir bara kladdigt och fortfarande formellt fel.
Så om det är för bökigt skulle jag bara låta det vara.
Min gode väns svärfar är entusiastisk hemmaelpulare. Han har byggt sitt eget hus själv, i etapper, över flera årtionden. Denne man brukar glatt dra ström till sina takdosor och då slumpmässigt välja en en av trådarna upp till lampan som får gå via strömbrytare på vägen. Eftersom han inte använder en tredje tråd (jord) i taken så blir det i vart fall inte helt vansinnigt.
Hur man än gör finns det en stor poäng med att göra på samma sätt överallt i anläggningen. Att man kopplar konsekvent. Att ändra detta kan innebära att detta är enda stället med denna lösningen. Vill du ha det så?R Roffe75 skrev:
Att det ser nytt ut betyder inget. Man kan helt enkelt bara ha bytt ut en gammal strömbrytare mot en ny och kopplat exakt som det var innan.H hempularen skrev:
Varför skulle det varit ganska vanligt förr? Nu ska du som så ofta är inne i elforum och kladdar med okunniga påståenden och synpunkter få en möjlighet att bekänna färg.A AG A skrev: