MollyMoon MollyMoon skrev:
Jodå. Håller med. Men vår "fetkåpa" behöver ventileras. Så det är bra att få ut värmen däruppe. Kolla bilden så får du se!
Va tjock den var, undra om våran är lika kraftigt byggd. Är spisen öppen på ena sidan eller är den bara öppen framåt?

• Gilla
MollyMoon
  • Laddar…
MollyMoon
M Mapet890 skrev:
Va tjock den var, undra om våran är lika kraftigt byggd. Är spisen öppen på ena sidan eller är den bara öppen framåt?
Nej den är öppen fram. Bakom murstocken finns en luftrum för ved förvaring. Bra med luftrum.
Jo, montören var helt slut när jag kom hem från jobbet. Dom hade inte räknat med så många timmars jobb. Men nu får vi ut värmen. Så det var ju bra sotaren påpeka. Grannen fick också göra om med galler för att få ut värmen i kåpan.

Min systerson har en keddy och två öppningar i kåpan, på dessa öppningar har han satt varsin fläkt som drivs med en sterlingmotor.

• Gilla
MollyMoon
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Som ingen finne någonsin sa.
pfff…..trä har en flampunkt på 200gr så när jag haft 180ge här inne i en hel dag är det klart man blir lite mosig. Även min halvfinska fru.

• Haha
Norrtull och 2 till
  • Laddar…
Hur funkar det för er som har nyare keddy sk1002, retar mig lite på att den gärna vill ryka in när man gör inlägg. Så konstigt för jag behöver inte ens ha den på glänt när jag tänder, tänder så fint iallafall, men vill gärna lukta rök vid inlägg, trots att jag bara öppnar luckan vid glödbädd? Är det för dåligt drag iallafall? eller är det konstruktionen tro?

T
M Mapet890 skrev:
Hur funkar det för er som har nyare keddy sk1002, retar mig lite på att den gärna vill ryka in när man gör inlägg. Så konstigt för jag behöver inte ens ha den på glänt när jag tänder, tänder så fint iallafall, men vill gärna lukta rök vid inlägg, trots att jag bara öppnar luckan vid glödbädd? Är det för dåligt drag iallafall? eller är det konstruktionen tro?
märkligt! Väntar du verkligen till det bara är glödbädd? Min luktar rök om jag öppnar lite för tidigt, om den blåa lågan är kvar, men annars inte. Sedan snabbt öppna och lägga in och aldrig fullt öppen lucka.

• Gilla
Mapet890 och 1 till
  • Laddar…
T Tobbe_G skrev:
märkligt! Väntar du verkligen till det bara är glödbädd? Min luktar rök om jag öppnar lite för tidigt, om den blåa lågan är kvar, men annars inte. Sedan snabbt öppna och lägga in och aldrig fullt öppen lucka.
Jag öppnar nog ibland när det är blå låga kvar, kassetten är fungerar väldigt bra i övrigt, lätt att tända osv.
Min fundering är mest om man med perfekt drag typ skulle kunna elda med öppen lucka, eller om det anses normalt att den inte sväljer röken om man eldar med öppen lucka.

Nej att elda med öppen lucka känns omöjligt. Jag upplever inte att det ryker in om det är glödbädd, dock är det ju förbaskat varmt så nya veden man lägger in börjar ryka nästan direkt.
Brukar därför orientera vedträna som jag vill ha dem i handen utanför och sen lägga in dem supergott och stänga så fort det går. Har man väntat lite för länge med att lägga in så tar jag med en liten bit tidningspapper för att få en låga snabbt.
Ligger det och pyr för länge upplever jag att det kan lukta lite rök.

• Gilla
MollyMoon och 1 till
  • Laddar…
S Spannen skrev:
Nej att elda med öppen lucka känns omöjligt. Jag upplever inte att det ryker in om det är glödbädd, dock är det ju förbaskat varmt så nya veden man lägger in börjar ryka nästan direkt.
Brukar därför orientera vedträna som jag vill ha dem i handen utanför och sen lägga in dem supergott och stänga så fort det går. Har man väntat lite för länge med att lägga in så tar jag med en liten bit tidningspapper för att få en låga snabbt.
Håller med dig precis.
Det ryker inte in när man öppnar, men man vill ha vedträna nära till hands.

Den verkar däremot inte ryka in om jag har luckan på glänt, bara om jag öppnar förbi ”gläntläget”

• Gilla
MollyMoon
  • Laddar…
S Spannen skrev:
Har du slang dragen i skorstenen? Vad har du för dimension isåfall?

T Tobbe_G skrev:
Du hade förresten slang i din skorsten har jag för mig? Vad har du för dimension på den isåfall?

M Mapet890 skrev:
Har du slang dragen i skorstenen? Vad har du för dimension isåfall?
Nej det är en murstock.

T
M Mapet890 skrev:
Du hade förresten slang i din skorsten har jag för mig? Vad har du för dimension på den isåfall?
oj, en bättre fråga. Kan det vara 120 mm?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.