53 353 läst ·
135 svar
53k läst
135 svar
Farligt att elda för mycket?
Nej den är öppen fram. Bakom murstocken finns en luftrum för ved förvaring. Bra med luftrum.M Mapet890 skrev:
Jo, montören var helt slut när jag kom hem från jobbet. Dom hade inte räknat med så många timmars jobb. Men nu får vi ut värmen. Så det var ju bra sotaren påpeka. Grannen fick också göra om med galler för att få ut värmen i kåpan.
Apropå aska så är det här något av det bästa jag någonsin köpt på biltema.
https://www.biltema.fi/sv-fi/hem/inredning/brastillbehor/brasredskap-5-delar-2000043429
https://www.biltema.fi/sv-fi/hem/inredning/brastillbehor/brasredskap-5-delar-2000043429
Hur funkar det för er som har nyare keddy sk1002, retar mig lite på att den gärna vill ryka in när man gör inlägg. Så konstigt för jag behöver inte ens ha den på glänt när jag tänder, tänder så fint iallafall, men vill gärna lukta rök vid inlägg, trots att jag bara öppnar luckan vid glödbädd? Är det för dåligt drag iallafall? eller är det konstruktionen tro?
märkligt! Väntar du verkligen till det bara är glödbädd? Min luktar rök om jag öppnar lite för tidigt, om den blåa lågan är kvar, men annars inte. Sedan snabbt öppna och lägga in och aldrig fullt öppen lucka.M Mapet890 skrev:Hur funkar det för er som har nyare keddy sk1002, retar mig lite på att den gärna vill ryka in när man gör inlägg. Så konstigt för jag behöver inte ens ha den på glänt när jag tänder, tänder så fint iallafall, men vill gärna lukta rök vid inlägg, trots att jag bara öppnar luckan vid glödbädd? Är det för dåligt drag iallafall? eller är det konstruktionen tro?
Jag öppnar nog ibland när det är blå låga kvar, kassetten är fungerar väldigt bra i övrigt, lätt att tända osv.T Tobbe_G skrev:
Min fundering är mest om man med perfekt drag typ skulle kunna elda med öppen lucka, eller om det anses normalt att den inte sväljer röken om man eldar med öppen lucka.
Nej att elda med öppen lucka känns omöjligt. Jag upplever inte att det ryker in om det är glödbädd, dock är det ju förbaskat varmt så nya veden man lägger in börjar ryka nästan direkt.
Brukar därför orientera vedträna som jag vill ha dem i handen utanför och sen lägga in dem supergott och stänga så fort det går. Har man väntat lite för länge med att lägga in så tar jag med en liten bit tidningspapper för att få en låga snabbt.
Ligger det och pyr för länge upplever jag att det kan lukta lite rök.
Brukar därför orientera vedträna som jag vill ha dem i handen utanför och sen lägga in dem supergott och stänga så fort det går. Har man väntat lite för länge med att lägga in så tar jag med en liten bit tidningspapper för att få en låga snabbt.
Håller med dig precis.S Spannen skrev:Nej att elda med öppen lucka känns omöjligt. Jag upplever inte att det ryker in om det är glödbädd, dock är det ju förbaskat varmt så nya veden man lägger in börjar ryka nästan direkt.
Det ryker inte in när man öppnar, men man vill ha vedträna nära till hands.
Har du slang dragen i skorstenen? Vad har du för dimension isåfall?S Spannen skrev:Nej att elda med öppen lucka känns omöjligt. Jag upplever inte att det ryker in om det är glödbädd, dock är det ju förbaskat varmt så nya veden man lägger in börjar ryka nästan direkt.
Du hade förresten slang i din skorsten har jag för mig? Vad har du för dimension på den isåfall?T Tobbe_G skrev: