Ullai skrev:
Mest tveksam när det gäller justering av lufttryck o färgmängder - dvs (om jag minns rätt när det gäller hur det regleras) de två skruvarna/rattarna bak på handtaget och skruven som reglerar "den lilla vassa pinnen"
Jag brukar köra fullt luftflöde(stora reglaget) och lilla reglaget som styr färgmängden brukar jag prova mig fram med... Om jag sprutar stående föremål så får man vara väldigt sparsam med färgen, annars rinner det... Målar man liggande så kan man fläska på lite... Bättre att måla flera tunna lager än ett par tjocka, blir alltid bättre resultat då... Särskilt om man målar stående... Sen hänger det också på hur tjock färg man sprutar, och vilken färg man sprutar... Men som sagt det enklaste är att prova på en liten skiva och vänta några minuter innan du sprutar själva föremålet, på så vis har du lite förvarning om hur ytan på föremålet kommer att bli... Sprutar man med härdare så hinner nog munstycke och dylikt kladda igen om du väntar dock, men med vanliga vattenbaserade och oljebaserade färger är det absolut inge bråttom...

Tycker att "träffbilden" blir för liten. Lockas att måla för nära föregående repa och får rinningar. Om jag ökar avståndet blir täckningen dålig. Några tips?:confused:

Ullai skrev:
Tycker att "träffbilden" blir för liten. Lockas att måla för nära föregående repa och får rinningar. Om jag ökar avståndet blir täckningen dålig. Några tips?:confused:
Jag brukar måla på ca 30cm avstånd... Träffbilden blir inte särskilt stor på dessa apparater tror jag, men efter lite övning får man till det...

Vad kör du med för färg ? Kan hända att din viskositet inte är den optimala, har man för tjock färg blir det gärna dålig täckning eftersom luften inte klarar av att bryta ner färgen till riktigt små partiklar...

• Gilla
Frustrator
  • Laddar…
Vad mer kan de tänkas funka till de där HVLP sprutorna (typ den här HVLP från claes O )?

-Funkar de till småjobb, som att applicera bättringsfärg på smålagningar på båt/bil?
-Funkar de till mellanstora jobb som att måla möbler/hyllor man byggt av tex mdf?
-Funkar de till stora jobb som väggar och tak?
-Funkar de till grova jobb som att måla staket, plank och andra träkonstruktioner ute?

Jag har mailat Claes O för att höra vilka typer av färger man INTE kan ha den till.

/ Nicke

Läs min recension:

Recension Clas Ohlssons HVLP spruta.
http://www.clasohlson.se/Product/Pro...x?id=147869289

Första test med sprutan blev fiasko och den läckte, så jag fick göra en egen packning av packningspapper och använda dubbla packningar. Då fungerade den bra.

Den sprutar mycket jämnt och fint, vädligt lite sprutdamm, jag spruta i timtal utan skyddsmask i ett litet rum och det var inga problem. Knappt att jag hade färg i näsan :-)

Man måste vara fin på handen för att få en fullständig jämn påläggning, men så är det med all lackering.

Det rann väldigt lite, mycket mindre än vad konventionella sprayburkar gör.
Och rinner det så gör det inte så mycket faktiskt, eftersom färgen är utspädd så syns inte rinnmärkena i form av höjder när färgen väl dunstat av och torkat. Jag tänkte många gånger att: -Attans nu måste jag slipa ner och göra om när det rann. men icke, när det hade torkat så kunde man med fingret inte känna "dropparna".

Färgen lägger sig tunnt, mer som ett damm, det går att fläska på, men som sagt, då får man inte samma jämna resultat.

Den låter ganska mycket, som en äldre damsugare.

Slangen var lång och inga problem att jobba med.

Man måste lägga på grundfärg först, det "lyfter" färgen och slutresultatet.
Att lägga grundfärg med denna spruta var väldigt tacksamt och mycket lätt, mycket lättare än att lägga själva slutlackeringen.

Det är ganska mycket plock med att ta fram och göra iordning, spä färgen och sen efter arbete med att göra rent alltihopa. Så det är inget man tar fram bara för att måla en kruka el dyl. Visst resultatet blir bra mycket bättre än vanlig sprayburk, men mer tidskrävande också.
Att göra rent var dock lätt, varmvatten och skölja bara. Alla delar är i fet ABS-plast, så färgena fäster dåligt på själva sprutan vilt gör det enklare att hålla den ren även på sikt.

Man kunde reglera endast färgmängd, luftmängden spruta på för fullt hela tiden.

Att spä ut färgen var heller ingen konst, men man fick ta i mer vatten än vad jag trodde, ibland nära 40-50% vatten. Jag provade en gång att spä väldigt lite typ 10-20% vatten. Det gick att spruta men det klumpade sig i munstycket och dessa klumpar flög iväg ibland och kunde sätta sig i färgen där man lackade. Alternativt så sprutade den mindre och mindre tills man fick peta bort klumpen för hand.
Så den är inte känslig på viskositeten, utan det går att spruta allt mellan 10-60% vatten skulle jag tro.
Ju mer vatten du tar, desto lättare rinner det, men rinner det så blir det inga "avtryck" nrä det väl dunstat. Samt så blir det tunnare lager med färg.
Med mindre vatten så rinner färgen mindre, men när den väl rinner så blir det avtryck. Samt så blir det tjockare lager med färg och man behöver lackera färre gånger.

Man får med en viskositetsbägare att blanda fram rätt tjocklek med, inga svårigheter alls.

Jag lackerade 4 stolar och ett 5 m långt bord. Detta tog 1h totalt att jobba sig igenom med sprutan. Med pensel hade det nog tagit tredubbla tiden, utan tvekan.

Det blir inga ränder, det blir en yta som kan liknas med Ikeas vita melamin fanerer på deras möbler.

Jag målade med Beckers Elegant snickerifärg.40.

Jag rekomenderar att bara måla med vattenklösliga färger, för det blir ett jäkla bök att göra rent sprutan med fotogen el dyl annars. Att bara spola med varmt vatten var enkelt.

Det går att sprutmåla väggar med denna spruta, men det vill du nog inte, för det tar mycket längre tid än att rolla. Dock finare reslutat kan jag tänka mig. En vägg med perfekt yta skulle nog bli pedantiskt fin om den målades med spruta.

Så summasummarum så var den klart värd 599kr. Det enda som sätter gränserna för hur bra resultatet kommer bli är hur noga du är med förarbete och påläggning.

Hejs!

Redigerat:
...spraya staket vore en dröm att göra med denna när du nu frågar. Att måla staket är verkligen döden i tristess att göra med pensel. Men skruvar man upp sprutmängden på max så borde det gå väldigt snabbt och smidigt att måla ett helt staket faktiskt. Det borde den funka bra för.

Jag skulle inte måla ett tak eller vägg med sprutan, det tar nog för lång tid. Men det går, men jämfört med att rolla tar det mycket längre tid.

Tack för recensionen!! Det låter ju bra!

Den fungerar alltså bra till mellanstora och stora projekt. Hur tror ni den är för småprojekten och hur klarar den olika typer av färg? En anledning till att jag vill ha den är att jag har en del smålagningar på båten som är gjorda med vit gelcoat. Jag skulle behöva spraya på lite färg av exakt kulör på dessa och det är omöjligt att hitta färdiga sprayburkar med rätt kulör. Det vore najs att kunna gå till färgaffärn och blanda till rätt kulör och sedan applicera den med en sån där spruta.

ClaesO har ännu inte svarat på vilka typer av färger sprutan inte "tål". Är det någon som vet detta? Står det i manualen?

mvh, Nicke

Såhär svarar Claes O:

"Hej! den är ej lämplig till två-komponents färger och dyligt då det kommer att torka väldigt fort då det är en varmluftsspruta och luften förvärms så då kan fägen t.e.x torka för fort och det blir stopp i sprutan eller det uppstår såkallad torrsprut..."

"...den främst är till för att användas för vattenbaserade färger som främst används i dag. då det är lättare att rengöra sprutan efter användning, samt att det är en billig färgspruta med plastventiler och sådant som ej tål starka lösningsmedel"

Jag instämmer med Claso svar.

Om du nu skulle spruta gelcoat och späda den så skulle det funka, men sedan skulle nog sprutan vara förbrukad. För det måste bli stört omöjligt att göra rent.

Hmmmm....då återstår att se om det finns några vattenbaserade enkomponentsfärger som kan användas ovanpå gelcoat. Jag har fått för mig att det numera finns vattenbaserade billlacker, så hoppet kanske inte är ute.

Califali skrev:
Måplade med färgspruta. Inte ett penseldrag, mycket bättre resultat än sprayburk och fort går det att måla. Ett lager på hela soffan lägger man på 1 minut.
Vilken färgspruta använde du?

PS: Snyggt jobbat med soffan. Den ser kanon ut.

Clas Ohlsons 599 kroners.
Helt i plast så spruta helst bara vattenlösligt med den. Funkar mycket bra dock!

Hej alla BX2000-äager!

Plockade isär min spruta i slutet av förra sommaren för att rengöra och låta stå över vintern. La alla delar i färgkoppen. Idag skulle jag montera den igen men jag kommer inte ihåg hur nålen satt, manualen är borta till på köpet.

Någon som kan påminna mig? har letat manual på nätet men modellen verkar vara A) fransk och B) utgått. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.