Gött mos. Du har övertygat mig. Blir nog en investering vad det lider :).

Eftersom jag har lackat ett antal bilar hemma, så kan jag dela med mig av ett knep som minskar dammningen.
Fukta golvet i lokalen med trädgårdskannan innan du lackar. Vatten binder ju dammet och håller du till i ett garage så är ju ett fuktigt golv inga problem. Jag har lackat ett 10tal bilar i garaget med den tekniken. Ett annat knep är att lägga filt över hela golvet först och sedan fukta den. På väggarna hänger man upp plast på om man är rädd om lokalen.

OBS hjälper givetvis inte mot färgdamm från sprutan lägger sig på ytan. Men när det gäller bilar så försvinner de små dammpartiklarna vid första poleringen.

När vi ändå är inne på billackering ;)

Vad tror ni som håller på med riktiga kompressorer och sprutor om att måla t ex bildelar med en HVLP spruta ?? Jag tänker i första hand på t ex metallic lack... och sen klarlack på det...

Skulle det fungera med en HVLP spruta och vad skiljer en sådan lack från t ex snickeriacker ??

Skulle vara kul att prova lite sådant också... Jag tänkte kanske ge mig på att spruta kylskåpsdörrarna i typ "rostfri" färg... Vad tror ni om detta ???

:)

Tja, en HVLP spruta är väl avsedd för vattenbaserad färg. Eller har jag fel? Billack är väl fortfarande lösningsmedelsbaserad och med härdare. Fast det är vattenbaserad lack på g där med.

En anläggning med kompressor och "riktig" spruta har väl kanske lite större möjligheter med inställningar av tryck mm, så jag vet inte riktigt. Har inte provat, men har funderingar på att testa på en gammal bildörr för att se hur resultatet blir.

Det är inga problem att köra oljebaserade färger med en HVLP spruta... Inte när det gäller snickerier iaf... Men man lär ju tunna ut färgen i båda fallen... Men jag vet inte skillnaden mellan snickerifärger och billacker... ?

Det är bara själva rengöringen av sprutan som blir betydligt krångligare med oljebaserade färger, men det är ju samma sak med kompressor... Sprutan är ju liknande...

Man får väl prova helt enkelt ;) En gammal bildörr var ingen dålig idé :)

Är det den minsta plast i sprutan så ryker den direkt av thinnern. :( Thinner är inte alls kul att rengöra med och man får mindre hjärnceller varenda gång man lackar :D

Hur hård blev lacken, har IKEA luckor i köket och den är ju ganska reptålig, har du möjlighet att testa hur lätt den är att repa med en nagel, du kanske har några provmålade MDF bitar?

luckorna är i stort sett omöjliga att repa med nageln, har jämfört lite med IKEA luckor och skillnaden är inte märkbar... dom är målade med Flügger Interiör vattenbaserad färg...

Kan nån expert säga skillnaderna emellen vattenbaserad färg och oljebaserad?? Jag har fått för mig att oljebaserad färg blir hårdare... eller är det nåt jag fått för mig bara ?? En vattenbaserad färg är ju 10 ggr enklare att rengöra, men om en oljebaserad får ett 10 ggr bättre resultat kanske det är värt mödan ;) ?

om nån fortfarande läser denna tråd... detta vart ju en väldigt lyckad och lärorik tråd, iaf för mig ;)

mvh

Går det att spruta latexfärg med typ wagner 860? Om inte varför?

jij

ipppe skrev:
Har kikat runt lite och det finns väldigt lite skrivet om HVLP apparaterna som finns på bl a Clas Ohlsson...

[länk]
Blev intresserad av färgsprutan du köpte, men det verkar som den har utgått ur COs sortiment. Vad heter modellen - så kan jag söka efter den på annat håll?

Köpte också en spruta på Clas Ohlson för några år sedan, målade element med blandat resultat.
Nu har jag plockat fram den igen men bruksanvisningen är borta. Hittar bara en sida med bilder. Kan du hjälpa mig med det viktigaste?
Ulla

Bapelsinmannen skrev:
Blev intresserad av färgsprutan du köpte, men det verkar som den har utgått ur COs sortiment. Vad heter modellen - så kan jag söka efter den på annat håll?
Hejsan...

Färgsprutan jag använder heter Valex Superpainter BX 2000...

Oavsett vilken färgspruta du köper så se till att den klarar oljebaserade färger.. (förtunning är inte snällt emot plast och gummidetaljer)... Min färgspruta är bra eftersom hela sprutmunstycket är av metall... Har själv börjat att köra även oljebaserade färger och klarlack med denna spruta med mycket bra resultat, målade nyss mina golvhögtalare och resultatet är mycket fint...

mvh

Redigerat:
Ullai skrev:
Köpte också en spruta på Clas Ohlson för några år sedan, målade element med blandat resultat.
Nu har jag plockat fram den igen men bruksanvisningen är borta. Hittar bara en sida med bilder. Kan du hjälpa mig med det viktigaste?
Ulla

Hejsan...

Jag kan gärna hjälpa dig men jag har också slarvat bort manualen... men fråga på du så ska jag försöka svara :)

mvh

Mest tveksam när det gäller justering av lufttryck o färgmängder - dvs (om jag minns rätt när det gäller hur det regleras) de två skruvarna/rattarna bak på handtaget och skruven som reglerar "den lilla vassa pinnen"

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.