TorpSara - har du mörk eller ljus nyans på teglet?
jag var i Pisa förra veckan och bodde i ett gammalt kloster. I mitt rum var det mörkt tegel på golvet och väggarna hade slamfärg bruten med
brändterra. Lite rosa aktigt så där som man kan se på Gotland...
Lister och detaljer var i kimrök och det var jättefint tycker jag.
tror inte att det blir lika bra mot ljust tegel.

Tack Harrieth! Jo, det blir ett mörkt golv. Jag har också lite tankar på den Toscanska stilen, och det där lät väldigt fint. :) Tog du inga bilder? ;)

Nej, tyvärr. Det blev bara på tornet..

Jag håller fast vid det vi diskuterade ;-) Men det är kanske inte helt fel med svag kimrök heller. Mina erfarenheter av kimrök är dock något negativa eftersom jag tycker det blir väldigt blått. Gillar grön umbra bättre men inte till det golvet som ni valt.

Nu är halva golvet på plats! Det blir underbart vackert, det lovar jag. Vad sa VI då Sophie? Terra?

ja precis!!! ljust så det inte blir beige. trro det funkar kanon till golvet och så blir det inte grön umbra överallt!!! ;-)

Nu kommer det lite rapport! Vi målar hallen i 20% grönjord (Gysinges "brytsystem". Jättetrevlig färg verkligen. Lite salviagröngrå sådär. Väldigt fint, men det går så låååångsamt... :) Nu funderar vi bara på om vi ska ha en djupare ton på foder och lister eller köra samma rakt över...?

TorpSara: Åh, men det är så vackert när man har olika nyanser på väggar, dörrblad och snickerier tycker jag!

Ja, det är ju det, men jag blev så feg, det känns som att det blir väldigt mörkt...

Nu har vi snart kommit i land. Facit landade på 20% grönjord (Gysinges brytsystem) på panelen och drygt 50% på foder och lister.

Grönjord är otroligt vacker i svagare brytningar, men jag är inte helt kär i den starkare >50% färgen. Bruten med mer än hälften vitt så blir det precis som katalogen säger, som grön umbra men grönare. Den är grå, fast med en liten hint grönt i. Underbar, verkligen.
Återkommer med foto efter nästa liststrykning!

Ja visst är grönjord fin :)
Jag laserade dörren på min skiss med den men som du säger den kan bli för mycket. Jag brukar komplettera med den när grön umbra inte räcker till.

Förstår ju att jag måste ta & testa den färdiga grönjord. Som grön umbra fast grönare låter som en perfekt kulör för mig. Pigmentet har en ljuvlig färg så jag har har testat att blanda egen men upplever att färgen blir väldigt grynig & jag kan inte få den slät hur jag än rör & sliter, helt oanvändbar :( .

Eleanor, prova att filtrera färgen genom tex en nylonstrumpa alt nåt ännu tätare, kanske en silduk för tex syltkok. Det borde få bort de flesta "grynen".

Jag brukar sila färgen om det finns tex skinnrester eller andra småklumpar, inga som helst problem.

Jodå jag har provat att filtrera men tycker att det blir ingen färg kvar eftersom det mesta stannar i strumpan. Trots att jag river pigmentet väl så vill det inte lösa sig. Har testat att blanda ut det i lite terpentin först också men icke. Ska dock testa ytterligare en gång, har nämligen ca 2 kg grön jord!

Prova riva den i mindre mängd olja först.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.