1 888 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Färgkod i slang med fördragen FK
Flexrör med 3G1,5 fördraget har ju färgerna brun, blå och gulgrön. Brun skall numera vara obruten fas. Men drar man 3G1,5 flexrör till en belysningspunkt så är det OK att använda brun som tändtråd?
Det skulle ju vara muppigt att behöva dra om, och det borde inte innebära någon elsäkerhetsrisk.
Det skulle ju vara muppigt att behöva dra om, och det borde inte innebära någon elsäkerhetsrisk.
Japp, 101% av elektrikerna använder brun som tändtråd där.
(Nu ljög jag lite, men de allra flesta åtminstone)
Det som däremot är lite mer flagrant är om man använder blå som tändtråd med färdigdragen slang ner till strömbrytare. På samma vis som man gör med treledarkabel.
Skulle jag stöta på det så skulle det inte vålla mig något huvudbry, men det skulle ta emot fasligt att själv installera så.
(Nu ljög jag lite, men de allra flesta åtminstone)
Det som däremot är lite mer flagrant är om man använder blå som tändtråd med färdigdragen slang ner till strömbrytare. På samma vis som man gör med treledarkabel.
Skulle jag stöta på det så skulle det inte vålla mig något huvudbry, men det skulle ta emot fasligt att själv installera så.
Tack för snabbt svar, då kör jag på brun tändtråd i dessa fall. Kommer elektriken som ska koppla in och klagar får man väl dra om då.
Någon blå tändtråd blir det inte. Installationen är KNX-förberedd, så alla strömbrytare har rör hela vägen till elcentalen.
Någon blå tändtråd blir det inte. Installationen är KNX-förberedd, så alla strömbrytare har rör hela vägen till elcentalen.
Jag kommer inte att köra KNX till en början, utan har förberett kanalisationen för det ifall man skulle vilja installera det i framtiden. Elektrikern kommer sedan i centralen att koppla ihop det som ett traditionellt nät. Det innebär också att det inte fungerar med en slinga, det blir helt enkelt för många tändtrådar för att rymmas i en slinga. Jag räknade till 22 möjliga belysningspunkter i ett rum. Belysningsslingorna är också separerade så att man ska kunna köra klenspänning för LED i vissa och 230V i andra.
Det vore både enklare och mycket billigare om du då i ett första steg gör en "vanlig" installation med förbindelse mellan brytare och dom uttag/lampor som du vill styra och sedan drar en separat slinga för KNX styrning (mellan brytardosorna) som du i framtiden kan kopplar in.
Klicka här för att svara