Hej!
Vi ska välja väggfärg till ett husköp och den färg vi ska välja kommer att finnas i alla rum. Just nu står det mot tre stycken. Huset står i söderläge med två våningar så det blir en del ljus in.
Svart kök, vita dörrar och lister i 0500-N.
S 1502-Y är ett alternativ som jag känner är lite spännande. Fin grå med ljus ton. Passar säkert jättebra in i sovrum och kanske bredvid vårt svarta kök. Men kan den bli knepig i vardagsrummet och ha som färg i alla husets rum?
Såg bra ut bredvid köket.
S 1500-N - grå färg som dras mot det blåa. Sambons val. Jag tycker den känns lite tråkig men kanske ett säkert kort med? Såg också bra ut bredvid köket.
S 0500-N - basfärgen. Det absolut säkraste kortet. Men kan vara lite tråkigt med och köket blir lite småskrikigt när det är svart och vitt.
Ett alternativ är att välja den vita S 0500 så får vi bara måla så som vi vill ha det själva i vissa rum. Men hade varit skönt att få slippa det med. 24 000 kr kostar det extra med alternativ 1 och 2 men summan bakas in i bolånet.
Byggaren tillåter bara att färgen målas i alla rum.
I vår nuvarande bostad så har vi S 1000-N.
Vi ska välja väggfärg till ett husköp och den färg vi ska välja kommer att finnas i alla rum. Just nu står det mot tre stycken. Huset står i söderläge med två våningar så det blir en del ljus in.
Svart kök, vita dörrar och lister i 0500-N.
S 1502-Y är ett alternativ som jag känner är lite spännande. Fin grå med ljus ton. Passar säkert jättebra in i sovrum och kanske bredvid vårt svarta kök. Men kan den bli knepig i vardagsrummet och ha som färg i alla husets rum?
Såg bra ut bredvid köket.
S 1500-N - grå färg som dras mot det blåa. Sambons val. Jag tycker den känns lite tråkig men kanske ett säkert kort med? Såg också bra ut bredvid köket.
S 0500-N - basfärgen. Det absolut säkraste kortet. Men kan vara lite tråkigt med och köket blir lite småskrikigt när det är svart och vitt.
Ett alternativ är att välja den vita S 0500 så får vi bara måla så som vi vill ha det själva i vissa rum. Men hade varit skönt att få slippa det med. 24 000 kr kostar det extra med alternativ 1 och 2 men summan bakas in i bolånet.
Byggaren tillåter bara att färgen målas i alla rum.
I vår nuvarande bostad så har vi S 1000-N.
Vi har just 1502-y på väggar i kök och hall. Dock har vi lister i standard 0502-y på lister och dörrar.M garpen0 skrev:Hej!
Vi ska välja väggfärg till ett husköp och den färg vi ska välja kommer att finnas i alla rum. Just nu står det mot tre stycken. Huset står i söderläge med två våningar så det blir en del ljus in.
Svart kök, vita dörrar och lister i 0500-N.
S 1502-Y är ett alternativ som jag känner är lite spännande. Fin grå med ljus ton. Passar säkert jättebra in i sovrum och kanske bredvid vårt svarta kök. Men kan den bli knepig i vardagsrummet och ha som färg i alla husets rum?
Såg bra ut bredvid köket.
S 1500-N - grå färg som dras mot det blåa. Sambons val. Jag tycker den känns lite tråkig men kanske ett säkert kort med? Såg också bra ut bredvid köket.
S 0500-N - basfärgen. Det absolut säkraste kortet. Men kan vara lite tråkigt med och köket blir lite småskrikigt när det är svart och vitt.
Ett alternativ är att välja den vita S 0500 så får vi bara måla så som vi vill ha det själva i vissa rum. Men hade varit skönt att få slippa det med. 24 000 kr kostar det extra med alternativ 1 och 2 men summan bakas in i bolånet.
Byggaren tillåter bara att färgen målas i alla rum.
I vår nuvarande bostad så har vi S 1000-N.
Eftersom ni valt en kritvit färg på lister och sådant så kanske den kommer att uppfattas gulare.
1500-N ligger i samma färgskala som på era lister.
Det bästa ni kan göra är att köpa provburkar och måla upp.
Jättebra info. Googlat en massa och läser en hel del som förklarar det du gör. Man bör dela samma färgskala som man har på lister och dörrar, annars kan dörrar och lister i vårt fall upplevas som gula.T Tompafix skrev:Vi har just 1502-y på väggar i kök och hall. Dock har vi lister i standard 0502-y på lister och dörrar.
Eftersom ni valt en kritvit färg på lister och sådant så kanske den kommer att uppfattas gulare.
1500-N ligger i samma färgskala som på era lister.
Det bästa ni kan göra är att köpa provburkar och måla upp.
Vi väljer den gråa som har färgkod S 1500-N så kommer det att se väldigt bra ut och enhetligt. Inflytt är början på 2023 men tillvalen ska vara gjorda senast februari, så därför jag tog tag i detta. Besökte deras show room idag förut med och fick se färgerna live.. Men den beige var lite i skuggan och en bit bort från vårt svarta kök så fick inte riktigt grepp om den.
1502y! Du lär inte se skillnad på helheten endå när du bott in dig men jag brukar köra gula toner hemma för det blir varmare
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Jag menar att där en gultonad vägg möter (gränsar till) t.ex. en golvlist i neutral ton då kommer ögat antingen att uppleva att väggen är gulaktig eller att golvlisten är blåaktig. Det senare är troligare eftersom väggen är så mycket större yta.M garpen0 skrev:
Det måste ha varit något liknande som hände när du ansåg att S 1500-N drog mot blått.
Man upplever färger relativt andra och inte som absoluta värden.
Gick till färgbutiken, tog lite prover och pratade med säljaren. Det blir S 1502-Y på väggarna och bör gå bra ihop med S 0500-N på snickeri och dörrar. Däremot om vi hade haft en varm färg som S 0502-Y på snickeri och dörrar och så hade det kunnat vara lite för gult, sa säljaren.
Tack för svar i tråden! Spännande att se hur detta blir. Inflytt Feb 2023
Tack för svar i tråden! Spännande att se hur detta blir. Inflytt Feb 2023
Kan återkoppla här och säga att det blev 1502-Y, flyttar in om en månad och det blir riktigt bra! Den är inte så kall och skiftar fint mellan grå och beige. Skönt att gå från en kall väggfärg 0500-N i vår lägenhet till en varmare i huset.
Medlem
· Västerbotten
· 7 inlägg
@Maverick-ick Googlade färgkoden och fick upp din tråd. Har du möjligtvis bilder hur färgen ser ut mot snickerier som list och dörrar? 😀
Här är en bild med vårt ljusa golv, list och väggen. Vi har valt att behålla samma väggfärg sedan inflytt i alla rum för att det är så lätt att matcha med möbler osv. Men den drar ibland lite på det gröna hållet beroende på ljus, det är det enda negativa med den. Annars är vi nöjda med den 🙂 hade varit kul att få pyttelite mer åt sand/beige-hållet. Vet inte vilken färgkod det hade blivit...C ckallaanvaara skrev:
Klicka här för att svara
