Vi ska lägga om taket nu innan sommaren och det är många detaljer som ska bestämmas. Till exempel, vilken färg ska man ha på plåtarbetena? Svart, vit, röd, zink eller något annat? Vi har gjort riktiga djupdykningar i ämnet. Vårt hus är byggt 1926, ska ha tegeltak och vit fasad. I boken "Byggnadsvård i praktiken - Utvändig renovering" berättar man att färgen på rännor och rör har målats med linoljefärg fram till 1900-talets mitt. Det går en skiljeväg i kulörvalet vid 1800-talets mitt, fram till 1850 var rännor och rör vanligen svarta.

Du kan läsa blogginlägget här: Färgen på stuprör och hängrännor

G
Vi ska bygga ett rött hus med vita knutar och svart tegeltak. Jag tycker det vore snyggt med vita stuprännor eftersom knutarna är vita, men inte lika snyggt med vita hängrännor mot det svarta taket.

Kan man blanda vita stuprännor med svarta hängrännor? Eller det kanske inte blir så snyggt.

Jo, så kan du göra. På det sättet har du "målat bort" stuprör och hängrännor och på håll syns de inte.

G
Klart du kan (du till och med bör) blanda vita stuprännor med svarta hängrännor. Men varför ska ni ha svart glansigt tegeltak? Är inte rött (matt) vackrare? Om ni väljer tradionellt rött tegel så ska ni naturligtvis ha röda hängrännor.

G
Du skall definitivt välja svarta hängrännor OCH svarta hängrännebrädor bakom hängrännan..... Varför? Jo titta på vita brädor bakom svata/vita hängrännor Du får alltid svarta "rinningar" av väder o vind på vita brädor bakom hängrännan...(och för all del på vita hängrännor också....) Sen är det kanske "mera rätt" att ha vitt/vitt men då får Du stå ut med skiten eller måla om ofta

Carra

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.