5 442 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Färgåtgång Älvsbyhus Höner?
Hej!
Det börjar snart bli dags att måla huset och det ska då grundas 1 gång och sedan målas 2 gånger med akrylatfärg. På Bohlins BMM:s hemsida finns en ungefärlig uppskattning om hur mycket färg som går åt för just min husmodell vilket är Höner, 1,5 plan, 101,5 kvm på nedre plan. När jag pratade med Bohlins så sa de att många gör av med betydligt mindre färg än vad de anger på sin hemsida samt att viss gör av med mera och att det bara är en uppskattning som de anger. Är det någon här inne som har målat sitt Ä-hus i denna storlek och som kan tipsa mig om hur mycket färg man bör köpa i första skedet. Bohlins uppskattar att det går åt 40 liter grundfärg (1 strykning) samt 60 liter färg för fasaden (2 strykningar) samt 20 liter färg för vindskivor, foder etc (2 strykningar). Är det för mycket/ lite eller lagom? Någon som har målat sitt Älvsbyhus och vet hur mycket färg som gick åt för dem?
Freddi
Det börjar snart bli dags att måla huset och det ska då grundas 1 gång och sedan målas 2 gånger med akrylatfärg. På Bohlins BMM:s hemsida finns en ungefärlig uppskattning om hur mycket färg som går åt för just min husmodell vilket är Höner, 1,5 plan, 101,5 kvm på nedre plan. När jag pratade med Bohlins så sa de att många gör av med betydligt mindre färg än vad de anger på sin hemsida samt att viss gör av med mera och att det bara är en uppskattning som de anger. Är det någon här inne som har målat sitt Ä-hus i denna storlek och som kan tipsa mig om hur mycket färg man bör köpa i första skedet. Bohlins uppskattar att det går åt 40 liter grundfärg (1 strykning) samt 60 liter färg för fasaden (2 strykningar) samt 20 liter färg för vindskivor, foder etc (2 strykningar). Är det för mycket/ lite eller lagom? Någon som har målat sitt Älvsbyhus och vet hur mycket färg som gick åt för dem?
Freddi
Köp vad dom rekomenderar i första skedet.. Blir det över är det bara bra så har du hemma om du behöver nångång.. blir det för lite så kör du bara o köper det sista då..
Tror deras rek. är uträknat på nått genomsnitt. Beror på vem som målar och hur mycket/tjock du lägger på också.
Tror deras rek. är uträknat på nått genomsnitt. Beror på vem som målar och hur mycket/tjock du lägger på också.
Har ett höner som jag målade förra sommaren. Mitt tips är att du köper nordsjö tinova vx. Med den färgen slipper du grunda och behöver därför bara måla två gånger. Den tränger in djupare i trät en vad vanlig grundfärg gör och täcker husväggen enormt bra.Håller med bohlin när det gäller färgåtgången. Det blir helt enkelt billigare att köpa tinova vx trots att den är lite dyrare i inköp än att köpa från bohlin med rabatter. Du kan öppna villakonto hos nordsjö med och få rabatt. :
Klicka här för att svara