Lägenheten som jag ska flytta in har vita väggar och typisk trestavig parkett golv (ljus / orange-aktig golv).
Fönstren pekar mot nordväst.
Vilken färg på soffa och säng passar bäst? Matbordet ska va i trä (närmare mörkbrunt). Jag är ute efter en varm känsla. Jag svajar mellan beige och ljusgrått färg men vet inte om de går hem.
Har också funderingar på att måla väggarna ljusgrått i framtiden (vet dock inte om det är en bra idé då lgh pekar mot nordväst). Finns det neutrala färger som passar till vit och grå vägg?
Fönstren pekar mot nordväst.
Vilken färg på soffa och säng passar bäst? Matbordet ska va i trä (närmare mörkbrunt). Jag är ute efter en varm känsla. Jag svajar mellan beige och ljusgrått färg men vet inte om de går hem.
Har också funderingar på att måla väggarna ljusgrått i framtiden (vet dock inte om det är en bra idé då lgh pekar mot nordväst). Finns det neutrala färger som passar till vit och grå vägg?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Alla färger passar till vitt och ljusgrått utom möjligen färger som är närliggande som mycket svagt tonade i gult, brunt, beige, blått, grönt osv. Det brukar bli för liten kontrast för att det ska se bra ut.
Beige är ju en varm färg jämfört med ljusgrått som är en neutral färg (vare sig varm eller kall).
Beige är ju en varm färg jämfört med ljusgrått som är en neutral färg (vare sig varm eller kall).
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Naturliga färger brukar alltid passa i en neutral omgivning:
Soffa och fåtöljer, naturfärgat läder.
Bord och stolar, naturlig furu eller bok,
bokhyllor mm, naturfärgad furu, björk eller bok,
osv.
Samt mindre detaljer i avvikande färg, som t.ex. en scharlakansröd lampskärm eller isblå blomkrukor.
Soffa och fåtöljer, naturfärgat läder.
Bord och stolar, naturlig furu eller bok,
bokhyllor mm, naturfärgad furu, björk eller bok,
osv.
Samt mindre detaljer i avvikande färg, som t.ex. en scharlakansröd lampskärm eller isblå blomkrukor.
Klicka här för att svara