Att elektriker blir sura om man använder svart tändtråd är kanske inte helt korrekt. Man använder oftast svart som tänd tråd, det beror på att när man använder färdigdragen slang är färgerna med fyrledare brun svart G/G blå. Då är brun naturligtvis fas och svart tändtråd, vid trappkoppling blir det brun fas, svart tändtråd, och vit/grå mellantråd och G/G + blå nolla.
 
  • Gilla
Dr4co
  • Laddar…
H
Jo då har man ju inget val. men om det är en nyinstallation rör så undviker man svart till tändtråd. Sen har du riktigt griniga elektriker som bara vill ha brun som obruten fas(matning) samt svart som fas.
 
Det är inte många "riktiga" elektriker som lägger rör och drar tråd i dag,det tar alldeles för lång tid. Den totala förtjänsten vid färdigdragen slang är minst 30% i förhållande rör och FK.
 
  • Gilla
Dr4co
  • Laddar…
H
elmont skrev:
Det är inte många "riktiga" elektriker som lägger rör och drar tråd i dag,det tar alldeles för lång tid. Den totala förtjänsten vid färdigdragen slang är minst 30% i förhållande rör och FK.
Jo har sett detta. Är lite fundersam över det då man förr skulle alltid dra rören vertikalt eller horisontellt. Jag föredrar nog rör då man kan "lista" ut var de går. De har bra slang annat än den man köper på Biltema m.fl. Min elektriker ville inte dra kabel i dessa. Provade själv och fårstod vad han menade. Har lagt all el med rör men jag är gammalmodig.
 
Att man skulle dra rör vertikalt eller horisontellt är också en missuppfattning. Rör/slang dras lättaste vägen helt utan hänsyn till dom som vill lista ut vart dom ligger.
 
Nu finns ju lila som FK också. :) Eller Violett, som de kallar den.

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Nu finns ju lila som FK också. :) Eller Violett, som de kallar den.
Apropå lustiga färger. När försvann helgrön respektive helgul FK? Jag har i och för sig bara sett gul en gång men grön är väldigt vanligt som tändtråd i installationer med svart/vit/röd för N/L/PE.
 
Maxwells_Demon skrev:
Apropå lustiga färger. När försvann helgrön respektive helgul FK? Jag har i och för sig bara sett gul en gång men grön är väldigt vanligt som tändtråd i installationer med svart/vit/röd för N/L/PE.
Jag har för mig att det var på 80-talet. Men det är väl kanske skillnad på när det slutade tillverkas och när det slutade användas. :) Elektriker kan ju haft det på gammalt lager.

//Patrik
 
Gul och grön försvann runt -90.
 
H
elmont skrev:
Att man skulle dra rör vertikalt eller horisontellt är också en missuppfattning. Rör/slang dras lättaste vägen helt utan hänsyn till dom som vill lista ut vart dom ligger.
Nä på 80-talet när jag utbildade mig till elektriker så var reglerna sådana.
 
Då blev du vilseledd, jag var med även på den tiden och reglerna har aldrig sagt att rör ska ligga vertikalt eller horisontalt. Men om det är till nån tröst har jag hört flera med samma "tro".
 
H
Konstigt för det stod så i läroboken.
 
hokanp skrev:
Konstigt för det stod så i läroboken.
Det är inte så konstigt eftersom det är korrekt, att det sen inte tagits ad notam är en annan sak.
Efterlydnaden har väl varierat beroende på olika uppkomna praxis men det som ligger till grund för din tanke och hågkomst är tex Elsäk:s tolkning av kapitel 52 i 1994:7.
I huvudsak var lydelsen av detta: förläggning i vägg horisontellt, vertikalt eller parallellt med utrymmets begränsningsytor, i tak, golv även diagonalt. Detta gällde fastsatt rör eller slang, vid löst förlagd kabel eller slang tillkom krav på spikskydd och dragavlastning i kopplingspunkter samt även möjligheten att dra kortaste väg i vägg.

Så viken "tro" du än tillhör har du nog kommit ihåg rätt vad du lärt dig.:)
 
  • Gilla
Dr4co
  • Laddar…
H
Förändringen kom väl sedan när vi gick med i EU. det var då som det blev mindre styrt hur man drar kablar och rör/slang.
 
hokanp skrev:
Förändringen kom väl sedan när vi gick med i EU. det var då som det blev mindre styrt hur man drar kablar och rör/slang.
Nej, samma skrivning finns kvar även idag, trots EU och SS xxx xx xx.:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.