67 788 läst ·
48 svar
68k läst
48 svar
Färg på tändtrådar Trappkoppling.
Att elektriker blir sura om man använder svart tändtråd är kanske inte helt korrekt. Man använder oftast svart som tänd tråd, det beror på att när man använder färdigdragen slang är färgerna med fyrledare brun svart G/G blå. Då är brun naturligtvis fas och svart tändtråd, vid trappkoppling blir det brun fas, svart tändtråd, och vit/grå mellantråd och G/G + blå nolla.
Jo har sett detta. Är lite fundersam över det då man förr skulle alltid dra rören vertikalt eller horisontellt. Jag föredrar nog rör då man kan "lista" ut var de går. De har bra slang annat än den man köper på Biltema m.fl. Min elektriker ville inte dra kabel i dessa. Provade själv och fårstod vad han menade. Har lagt all el med rör men jag är gammalmodig.elmont skrev:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Nu finns ju lila som FK också.
Eller Violett, som de kallar den.
//Patrik
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Jag har för mig att det var på 80-talet. Men det är väl kanske skillnad på när det slutade tillverkas och när det slutade användas.Maxwells_Demon skrev:
//Patrik
Gul och grön försvann runt -90.
Det är inte så konstigt eftersom det är korrekt, att det sen inte tagits ad notam är en annan sak.hokanp skrev:
Efterlydnaden har väl varierat beroende på olika uppkomna praxis men det som ligger till grund för din tanke och hågkomst är tex Elsäk:s tolkning av kapitel 52 i 1994:7.
I huvudsak var lydelsen av detta: förläggning i vägg horisontellt, vertikalt eller parallellt med utrymmets begränsningsytor, i tak, golv även diagonalt. Detta gällde fastsatt rör eller slang, vid löst förlagd kabel eller slang tillkom krav på spikskydd och dragavlastning i kopplingspunkter samt även möjligheten att dra kortaste väg i vägg.
Så viken "tro" du än tillhör har du nog kommit ihåg rätt vad du lärt dig.